Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[IEEE1394 + Videocamera] Camera wordt opgeblazen

Pagina: 1
Acties:

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08-2024

akakiwi

I believe in the ruling class.

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een groot probleem met mijn dc-trv15e van Sony en de firewire aansluiting in mijn PC.
Maar eerst..........
Een situatieschets.

In november 2003 heb ik een nieuwe PC aangeschaft. Een Sky PC met AMD Athlon 3000 proc. 1024Mb RAM etc... (niet echt relevant). Omdat op deze PC ook firewire aansluiting zit, kon ik eindelijk aan de gang met het uploaden van de filmpjes die ik met bovengenoemde camera gemaakt heb over de maanden heen. Het werkte allemaal perfect tot december. In december heb ik de camera even uitgeleend en, omdat de multicardreader niet meer werkte, besloot ik ook in dezelfde maand een service monteur (van StandBy Service, die verlenen de service van Sky) langs te laten komen om het probleem te fixen. De monteur kwam langs en vertelde mij wat ik al verwachte. Er zat een kabeltje los, waardoor de multicard reader niet meer werkte. Hij heeft alles los gehaalt en weer aangesloten en inderdaad werkte de cardreader weer.
In januari kreeg ik de camera terug en sloot ik deze aan op de PC. Zodra ik de camera aanzette, gaf deze even beeld en sprong meteen uit. Helaas kreeg ik 'm niet meer aan.
Meest logische leek me om de camera naar Sony op te sturen zodat zij hem konden repareren. Helaas bleek dit een nogal dure grap omdat de complete power supply naar de gort was. Kosten 242 eurotjes. :'(
Ik kreeg de camera werkend terug en sloot 'm weer aan op mijn PC, waarna hij meteen weer kapot ging. Omdat ik zelf niet had getest of de camera daadwerkelijk werkte, ging ik er van uit dat Sony de reparatie niet goed had gedaan en kon ik deze terugsturen omdat het dan nog onder de reparatie garantie viel. Wederom 2 weken later kreeg ik de camera terug, teste deze en nadat ik er van overtuigt was dat deze werkte, sloot ik 'm op mijn PC aan, waarna de camera er wel aan bleef, maar de firewire hem niet herkende.
:( Klote dus. Camera weer terug, met een boze brief wat dit nu voor prutswerk was omdat ik het idee had dat deze niet getest was. Wederom viel de reparatie onder de garantie en toen ik op de reparatiebon kreeg toen ik 'm terugkreeg, bleken ze heel het binnenwerk vervangen te hebben. Prima dus!! (y)
Omdat ik het een beetje link vond de camera weer meteen aan te sluiten op de PC belde ik even met de technische afdeling van Sony en die vertelde mij dat de Firewire kabel die ik had wel eens defect kon zijn. Het is een 6 pins -> 4 pins kabel. Daarbij schijnt het wel eens voor te komen dat er kabeltjes verwisseld zijn, waardoor een audio/video draadje ineens onder stroom komt te staan. Had ik nog nooit van gehoord, maar ja, zij zeggen het, dus dan zal het wel.
Ik een nieuwe kabel gekocht, alles aangesloten op de PC en weer stopt de camera ermee.
Nu ligt de camera, inclusief 2 firewire kabels bij Sony en wacht ik wederom op een gerepareerde camera.

Nu komt het ( he he, eindelijk) ;)
Ik schrok vannacht wakker en bedacht me ineens dat het misschien wel een mogelijk kan zjin dat de monteur die in december mijn PC gerepareerd heeft enkele kabeltjes verkeert om heeft aangesloten en dat daardoor misschien de kortsluiting in mijn camera ontstaat. Mijn vraag dus:

Is het mogelijk dat stekkertjes op het moederbord verkeerd worden aangesloten en dat deze zo'n vernietigend effect kunnen hebben op aangesloten randapparatuur??

Ik heb nergens een antwoord op deze vraag kunnen vinden en omdat ik vind dat de voorgeschiedenis er ook wel toe doet, heb ik deze ook maar even helemaal opgeschreven voor jullie.

Alvast bedankt voor de reacties.

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33
Net als dat de kabel intern verkeerd kan zitten kunnen de draadjes ook verkeerd op het moederbord worden gestoken als het allemaal losse draadjes betreft (vaak zijn de draadjes per stuk gestekkerd omdat niet elke mobofabrikant dezelfde connector en layout gebruikt op zijn moederbord)
Beetje lullig dat Sony hier nu voor op moet draaien...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• akakiwi

akakiwi

Topicstarter
hmmm...
Het zijn dus geen lossen draadjes, maar een connectortje met daarin de 6 draadjes die nodig zijn voor je firewire aansluiting.

• SambalBij
  • Laatst online: 23:53

SambalBij

We're all MAD here

Zit misschien die connector verkeerd om aangesloten, of verschoven op de connector ofzoiets?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• P5ycho
Connector zit misschien 180graden gedraaid?

• akakiwi

akakiwi

Topicstarter
@P5ycho en @Operations
Dat kan ik zo niet zie. Ik vind het ook een beetje link deze om te draaien en het dan nog eens te proberen.
Verder zit mijn Firewire aansluiting direct op het moederbord, en bevat ie alleen een stekkertje naar de multicard reader.

Als de connector inderdaad 180 graden gedraaid zou zijn, is het dan mogelijk dat ie mijn camera vernield zodra ik deze erop aansluit?

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:15

MaDLiVe

.-Observer-.

Ja dat kan heel goed. Knap lullig dan. Soms laten ze een pinnetje (grnd) dichtzitten zodat ie maar op 1 manier past. Soms laten ze dat uit laxheid gewoon weg.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• stfn345
  • Laatst online: 25-11 13:47
of het is perongeluk met usb verwisself ofzo?

• P5ycho
ik zou zeggen neem even contact op met Sky, die kunnen je denkik het snelst verder helpen omdat ze je pc precies kennen en daarom sneller kunnen bepalen wat er fout zit.

Verwijderd

Ja, het kan zijn dat het kabeltje 180' gedraait zit - of dat 1 of meerdere pinnen omgewisseld zitten op het moederbord (de stekkeraansluiting is nl. wel gestandariseerd, maar de moboaansluiting NIET).

Ter voorbeeld/naslag:
http://www.frontx.com/cpx105_2.html
http://www.interfacebus.com/Design_Connector_Firewire.html
http://www.pccables.com/cabtech.htm#firewire
Pagina: 1