Toon posts:

UPnP in router aanzetten veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier geen topic over terug gevonden dus open ik er maar eentje.

Ik twijfel eraan om UPnP (Universal Plug and Play) aan te zetten in mijn WRT54G router. Ik wil dit voornamelijk doen omdat ik problemen heb om bestanden door te sturen en voice & video gesprekken te voeren met msn messenger.

UPnP-compatibele programma's kunnen natuurlijk makkelijk poorten openzetten op mijn router (en eventuele UPnP trojaanse paarden natuurlijk ook).

Kan ik ergens zien welke programma's via UPnP poorten openen en is er een manier om dit beter te beveiligen (via een 3th party tooltje mss)? Of valt het security risico nogal mee?

Verwijderd

Network Troubleshooting -> Beveiliging & Virussen

Met UPnP gaat het om tijdelijke mappings, het gevaar zal dus vrij klein zijn. Maar net zoals met normale geopende poorten is zo'n open poort niet direct een risico, het gaat om het binnenhalen van die rommel, wat over het algemeen niet op eigen houtje gaat maar meekomt met email, websites etc.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:30
Een open poort is niet zo erg, zolang als er maar geen programmas achter draaien die vatbaar zijn voor problemen, of windows onderdelen die open staan naar een buffer overflow.

Upnp kan je zonder problemen aanzetten, tenzij je iemand bent die veel random crap installeerd/ontvangt, immers kunnen die er van binnenuit misbruik van maken. Onthou, programmas kunnen van buitenaf er moeilijk in, maar van binnenuit kan alles, ook al heb je een firewall, zit je achter nat en heb je alles dicht.