Toon posts:

TFT vs CRT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers.

Ik loop al een tijdje te dubben om mijn 19" CRT te vervangen door een 17" TFT.
Er is namelijk mij te oren gekomen dat het verschil tussen een 19" CRT monitor ten op zichte van een 17" TFT niet te zien is. Nu is mijn vraag of dit ook klopt. Wan top internet kan ik daarover niet echt iets vinden.

thnx

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 13:49

Sick Nick

Drop the top!

Ik had eerst 2 keer 19" crt staan maar eentje is kapot gegaan, die heb ik vervangen met een 17" tft. Dus heb nu beide naast elkaar staan.
Je merkt meteen hoe scherp je tft is (of hoe wazig de crt), qua helderheid is het ook stuk beter. Het scherm is wel wat kleiner, dat is een minpuntje. En je zit vast aan de desktop resolutie van 1280*1024 ipv de 1600*1200 die ik gewend was.

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op 23 juni 2004 @ 17:47:
Ik had eerst 2 keer 19" crt staan maar eentje is kapot gegaan, die heb ik vervangen met een 17" tft. Dus heb nu beide naast elkaar staan.
Je merkt meteen hoe scherp je tft is (of hoe wazig de crt), qua helderheid is het ook stuk beter. Het scherm is wel wat kleiner, dat is een minpuntje. En je zit vast aan de desktop resolutie van 1280*1024 ipv de 1600*1200 die ik gewend was.
Dus het is niet zo dat je 19" CRT gelijk staat an je 17" TFT?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Nee, het is anders. Weet niet of het beter is of niet. Beide heeft voordelen, de tft is lekker rustig voor je ogen hoewel de crt op 85 hz ook prima te doen is.
Als het je om hoge resoluties en groot schermoppervlak gaat zou ik een 19" crt nemen, anders een 17" tft.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Ik denk dat dit voor iedereen weer anders is. Er zijn mensen de een TFT het einde vinden. Maar ik moet zo'n ding hier echt niet hebben :P.

Kortom probeer het zelf eens in een winkel oid :Y).

tvw

• Willem
  • Laatst online: 10:35
Sja ligt eraan :) Als je voor drukwerk/ander grafische zut bezig moet kan ik het je afraden, maar een 17" TFT als 2e monitor is -vind ik- heel erg lekker...

De 19" Trinitron is alleen breder, in hoogte geen verschil. :)

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/werkplek-thuis.jpg

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Het effectieve beeldformaat van een 19" crt zal ongeveer 17"zijn. Een 17" tft is gewoon effectief 17". Wat dat betreft zijn ze dus 19" crt en 17 tft gelijk aan elkaar. Maar de beeldkwaliteit is heel verschillend tussen crt en tft, en die verschillen zijn wel te vinden op dit forum.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zowiezo ligt het er ook aan hoe goed jouw 19"crt is, als je een slechte 17"tft koopt en je hebt een goed merk 19"crt..

Dan zul je echt niet blij zijn met de 17".

Kortom: het gaat ook erom welke kwaliteit je nu gewend bent.

Tweakers Discord

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 17:54:
Het effectieve beeldformaat van een 19" crt zal ongeveer 17"zijn. Een 17" tft is gewoon effectief 17". Wat dat betreft zijn ze dus 19" crt en 17 tft gelijk aan elkaar. Maar de beeldkwaliteit is heel verschillend tussen crt en tft, en die verschillen zijn wel te vinden op dit forum.
Ehm, het beeldoppvervlak van m'n 19" crt is duidelijk groter dan die van de 17" tft. Zowel in de hoogte (de tft is in hoogte verstelbaar, de bovenranden heb ik aan elkaar gelijk gezet) als de breedte is de tft kleiner. De effectieve grootte van een 19" crt is dan ook rond de 18", bij mij is dat 18.1" volgens het boekje.

Verwijderd

Herstel; de MEESTE 19" crt monitors hebben een effectieve beeldiameter van zo'n 17".

Dit komt doordat er eigenlijk GEEN 19" buizen inzitten, maar slechts een 18" en nog een klein beetje.... Maar omdat fabrikanten toch wel vonden dat verkoop van een 18" monitor minder goed eruit zag als een 19"; en voor een echte 18" eigenlijk de buis weer net te groot is; hebben ze alle besloten om ze als 19" te verkopen... Leuk he marketing.... ;) ( Overigens is dit zelfde geintje aan de hand met 20" en 21" monitoren. Er zijn 20" monitoren op de markt met een zelfde effectieve beeldiagonaal als 21" types..... :) )

Er zijn echter ook echte 19" monitoren, en vaak zijn dit inderdaad de betere exemplaren die een 19" buis hebben en de veel duurdere (logisch er zit tevens een grotere beeldbuis in); in werkelijkheid zelfs een ruime 19". Dat betekend toch een beelddiagonaal van zo'n 3 cm extra. en dat verschil zie je wel degelijk!

TFT schermen hebben altijd een maat die overeenkomt met effectieve maat; dus een 17" is ook een echte 17". Vandaar dat algemeen vaak gesteld wordt dat een 19" monitor (met dus een 18" buis) gelijk is aan een 17"TFT.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:03

timovd

Voorsprong door techniek

hebben we hier niet een algemeen topic voor?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Verwijderd

willem169 schreef op 23 juni 2004 @ 17:53:
Sja ligt eraan :) Als je voor drukwerk/ander grafische zut bezig moet kan ik het je afraden, maar een 17" TFT als 2e monitor is -vind ik- heel erg lekker...

De 19" Trinitron is alleen breder, in hoogte geen verschil. :)

[afbeelding]
Maar dan moet je Scherm wel steeds laten calibreren. Nadeel van het aneloge spul is dat het op de duur steeds meer gaat afwijken.

Voordeel van TFT,
Nooit meer met de gordijnen dicht achter de pc, veel scherper beeld, beeld brand niet in, nooit meer dat je scherm moete instellen (tenzij je scherm niet via dvi aansluit maar dat raad ik je ook erg af).

Maar je moet wel kiezen of je een scherm neemt met een erge goede kleurweergave en of eentje met een erge goed respons time.

Verwijderd

ook belangrijke vraag : spel je spellen?
de reactietijden zijn niet altijd perfect (al worden ze steeds beter) dus zal je soms ghosting zien en ook zoals eerder werd gezegd, voor grafisch werk is het niet ook niet perfect omdat veel schermen maar 24 bit kleuren aankunnen
Pagina: 1