Cluster van ±5 Pentium 2's

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

• itsik60
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik heb van m'n oude werk 5 oude p2's geërfd, en ik wil hiervan (voor de grap, en om te experimenteren) een cluster maken. Er zit in elke een 3gig harde schijf, maar nog geen OS. Ik ben bereid elk (geschikt) OS te instaleren. Ik kan een netwerkje maken met Koax, of met UTP kabels en een Hub. Kan iemand mij uitleggen hoe ik het beste aan de slag moet gaan?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:08

Jimbolino

troep.com

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Hoi itsik60, Welkom op GoT :>

Het ligt helemaal aan de ervaring die je hebt, en hoever je bereid bent hiervoor te gaan.

Ik dacht dat windows 2000 ook iets met clusteren kon, maar ben er zelf nooit achter gekomen hoe of wat :P
Zelf ben ik bezig met een Linux cluster, die gebruik maakt van de (Open)Mosix techniek.
Om hier simpel mee te starten kun je ClusterKnoppix gebruiken.
(een Live CD gebaseerd op Debian, waar OpenMosix al voor je in de kernel is gebakken)

[ Voor 3% gewijzigd door KompjoeFriek op 23-06-2004 17:16 ]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Verwijderd

Ten eerste zal ik geen coax netwerk gebruiken omdat erg verouderts is en traag. Via UPT kanje makelijk een snel netwerk aanleggen.

Maar mij lijkt me niet zinvol om een cluster te gaan annleggen met 5 oude pentiums 2. Stroom verbuik is dan best erl hoog terwijl een pc met een simpele barthon cpu stukke sneller is dan die 5 pc's bij elkaar.

• itsik60
dus als ik het goed begrijp moet ik die ClusterKnoppix downloaden en wegbranden, en dan uitproberen op die p2's?

Het maakt me nu niet echt uit dat het veel stroom kost, maar wel dat ik er ervaring mee krijg.

Verwijderd

Ik geloof dat je met Windows 2000 Advanced Server een cluster kan opbouwen van 2 computers, Windows 2000 Datacenter kan een cluster opbouwen van 4 computers....

Beetje zoeken op de technet site en je moet er wel uitkomen hoe het moet met w2k.... (indien je hiervoor kiest natuurlijk)

• itsik60
nou, ik hou het liefst de kosten laag, en windows heeft alleen maar dure pakketen...

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 22:05
Ik heb begrepen dat Linux dit errug goed kan (GRATIS!). Misschien een Linux goeroe die het kan uitleggen?

• itsik60
ikzelf had linux draaien op mijn gewone pc, maar ik denk dat het door de architectuur (Duron) dat het niet echt lekker draaide, ik heb nu windows XP, maar die hou ik liever los van dat clustertje

• mhr-zip
  • Laatst online: 08:33
itsik60 schreef op 23 juni 2004 @ 17:33:
nou, ik hou het liefst de kosten laag, en windows heeft alleen maar dure pakketen...
Als jij het thuis test, om het evt later op je werk te gebruiken. Kan je ook een goedkopere windows server versie gebruiken ;)

W2K cluster is realistischer dan een live linux cd.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• itsik60
ja, dat is waar, maar ik heb gehoord dat Linux dit beter kan afhandelen

• mhr-zip
  • Laatst online: 08:33
itsik60 schreef op 23 juni 2004 @ 17:45:
ja, dat is waar, maar ik heb gehoord dat Linux dit beter kan afhandelen
Neem dan een goede linux distro ;)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• itsik60
zoals?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

[google=beowulf+cluster]
[google=openmosix]

Zou je een heel eind in de goede richting moeten helpen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
itsik60, het is de bedoeling dat je eerst het nodige onderzoek doet voordat j eeen topic opent. Aangezien dit niet uit je startpost blijkt gaat dit topic dicht. Met de tips in dit topic moet je al een heel eind kunnen komen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.