Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 17:05
Na al het onderzoek wat ik heb gedaan is mij eigenlijk nog steeds niet duidelijk en kan ik niet kiezen welke in moet nemen. In geen enkel topic ben ik een vergelijking tegengekomen tussen een Zire 72 en een iPAQ dus hoop ik het hier te vinden.

Ik ben op zoek naar een nieuwe PDA. Ik heb nu al een tijdje een Palm m500 maar wil iets anders (lees nieuw). Na onderzoek ben ik eigenlijk op 3 PDA's uitgekomen nl:

HP iPAQ h2210 € 356,-
HP iPAQ h4150 € 427,-
Palmone Zire 72 € 299,-
Palmone Tungsten T3 € 389,-

Ik heb nu een budget van € 300,- maar kan nog wel even doorsparen.

specs:
iPAQ h2210:
- afmetingen: 115,4 x 76,4 x 15,4 mm
- gewicht: 144,2 gram
- 3,5 inch transflectief TFT scherm van 240x320
- bluetooth
- infrarood
- geheugen: 64mb waarvan 56 voor de gebruiker
- SD/MMC
- CF I + II
- levensduur batterij: 6 - 12 uur
- 900mAh batterij
- processor: 400MHz intel Xscale
- MP3 (niet noodzakelijk maar leuk dat het kan)
- speaker
- voice recorder
- flash ROM 32mb
- Windows mobile 2003
- er is een optie tot een 802.11b Wifi kaart maar ik weet niet hoe duur

iPAQ h4150:
- afmetingen: 113,6 x 70,6 x 13,5 mm
- gewicht: 132 gram
- 3,5 inch transflectief TFT scherm van 240x320
- bluetooth
- infrarood
- Wifi, 108.11b
- geheugen: 64mb waarvan 55 voor de gebruiker
- SD/MMC
- speaker
- levensduur batterij: 6 - 12 uur
- 1000mAh batterij met een extra bij te bestellen externe 1800mAh batterij
- processor: 400MHz intel Xscale
- MP3 (niet noodzakelijk maar leuk dat het kan)
- voice recorder
- flash ROM 32mb
- Windows mobile 2003 premium

Palmone Zire 72:
- afmetingen: 116,8 x 74,9 x 17 mm
- gewicht: 136 gram
- Transflectief TFT 320x320
- bluetooth
- infrarood
- geheugen: 32mb waarvan 24 voor de gebruiker
- SD/MMC, SDIO
- levensduur batterij: 6 uur maar ik heb ook gelezen 5 dagen :?
- processor: Intel 312 MHz ARM
- MP3
- video
- voice recorder
- flash ROM 32mb
- camera: 1,2MP 1280x960 resolutie, 320,240 voor video, 2x digitale zoom
- Palm OS 5.2.8

In de Zire kan ik nog een Wifi SD kaart kopen voor ongeveer €85,-.
maar in de 2210 kan ook nog een CF wifi...(weet niet hoe duur)

het verschil tussen de 2 iPAQ is minimaal (nouja 80,-) en alleen de wifi eigenlijk. En eerlijk gezegd vind ik de 4150 mooier en dunner dan de 2210 maar zoveel verschil zit er eigenlijk niet in.

nadelen iPAQ:
- duur (maar kan het eventueel waard zijn)
- pocketword zuigt
- slecht resolutie tov de palm
- batterij gaat kort mee
- reageert trager
- Slecht geheugen gebruik
- veel meer resetten
- veel appz waar je voor moet betalen

voordelen iPAQ:
- beter geschikt voor MM(video en MP3) zeggen ze.
- betere backup (alleen gewijzigde items ipv alles)(weet niet of dat wat uit maakt)
- Uitbreidingsmogelijkheden zijn beter (zeggen ze)

nadelen palm:
- geen verwisselbare batterij hetgeen de iPAQ wel hebben
- mindere processor (maakt volgens de meeste mensen niet uit omdat Palm OS efficienter is
- heeft alleen bluetooth en dus kan ik in praktijd alleen vanuit bed internetten
- tjah...wat nog meer?

voordelen Palm:
- Palm OS reageert veel sneller, dus 400mhz op palm is stukken sneller als 400mhz op pocket pc, vanwege betere/efficientere proc ondersteuning
- Betere/Snellere agenda functie dan pocket pc
- - minder vastlopers
- iets hogere batterij duur
- meer freeware appz voor te krijgen.
- beter microsoft word programma, Documents to Go gaat beter met de bestanden om (Opmaak gaat hierbij NIET verloren), je hebt btw ook nog powerpoint om de palm
- hoger resolutie
- Betere handschrift herkenning (lees ik ben het gewend)

ik wil met mijn PDA:
- Internet via Bluetooth of wifi
- films/videos kijken onderweg
- agenda beheren
- onderweg word en excel bestanden bijwerken/maken
- spelletjes spelen
- eventueel over een jaar navigatie via de PDA

vragen:
= Is wifi interesant? met bluetooth zit ik vast aan mijn kamer en misschien als ik geluk heb ook beneden (mijn kamer is op zolder). Met wifi kan ik dan weer overal internetten in de straat dus ook als ik bij de buren ben. wifi is ook beter voor de toekomst ivm de steeds groeiende plaatsen met hotspots. ik moet wel een wifi kaartje kopen voor mijn pc maar ik moet ook een bluetooth dongle kopen.
= deze vraag is eigenlijk vervolg op de vorige want moet ik nou alle draadloze communicatie in 1 hebben of later een SD wifi kaartje aanschaffen (of CF wifi)
= Is internet op een scherm van 240x320 echt zo erg?
= pocketword en excel zuigen en documents to go is goed. zijn er alternatieven voor pocketword die wel goed werken? en zo ja kost dat geld?
= heeft iemand ervaring met de batterij duur van de iPAQ? en weet iemand de levensduur van de Zire 72?
= wat voor uitbreidingen zijn er voor een iPAQ? (camera bijvoorbeeld)
= Welke PDA raden jullie mij aan?

ikzelf heb eigenlijk al stiekem de voorkeur voor de Zire72 maar nog even erg doorsparen en ik heb de iPAQ 4150....

[ Voor 3% gewijzigd door GoblinGamer op 14-07-2004 15:18 ]

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-11 20:02
Processor van de zire 72 is beter, is namelijk een nieuwe PXA270 met wmmx, maar moet nu eten dus edit mijn post straks nog wel als ik alles kan lezen :D

Dat de ipaq beter voor multimedia (mp3 en video) is, is onzin. Mededankzij wmmx (wireless-mmx) multimedia extensties in de processor is hij al een stuk sneller. Ook voor afspelen ed is de Zire 72 vele malen beter dan de Ipaq.
Verder is wifi interessant, maar Sandisk komt over een tijdje ook met Palm OS drivers (nu in beta) voor hun nieuwste 256 MB SD kaart + Wifi, dus heb je al geen 2 sloten nodig :)
Internet wordt pas interessant vanaf een 320×320 scherm, maar dan is het ook nog niet geweldig.
De levensduur van de zire is redelijk te noemen, ik game er per avond zo'n 3 uur op en dan met de mp3 speler in de achtergrond draaiend, mp3 speler alleen kan je de scherm afzetten en haalt hij 5,5 uur.
Ook zijn er programma's om je processor te underclocken bij apps die de kracht toch niet gebruiken, zo bespaar je uiteraard de accu. De zire 72 heeft het niet echt nodig want de PXA270 heeft zelf
al eens soort van speedstep functie.

Overal vind ik de Zire 72 gewoon de beter keuze (ja ik heb hem zelf ook :P ) Hij is veel goedkoper, moderner, sneller en je hebt veel meer multimedia.

weer een edit :P de Zire 72 kost btw geen 299 euro, want bij pdashop is hij al te verkrijgen voor 289 euro. Scheelt toch weer 10 euro :)

[ Voor 85% gewijzigd door RonaldMade op 23-06-2004 17:41 ]

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Pda is altijd naar je eigen smaak. Ik ben na 3 palm devices overgestapt naar inmiddels mijn 4e wince pda en dat is de 2210. Het voordeel hiervan vind ik de twee geheugen sloten, waarvan ik er één gebruik voor gsm/gprs. Ik ben toen overgestapt vanwege de navigatie, maar inmiddels kan de palm dat ook. Documents to go is mooi, maar met een ipaq leer je ook wel werken met word en excel. Internet vind ik sowieso een crime, maar ik gebruik het voor nood. Voor beide is inmiddels genoeg software te verkrijgen.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• GoblinGamer
eerste wel gezien maar ik vond het niet echt toereikend omdat het eigenlijk alleen maar over palmpjes ging, en dan vooral over de Zire 72 en de Tungsten. In de tungsten ben ik eigenlijk niet geintereseerd.
Ik kon eigenlijk nergens een topic vinden waar echt een ipaq en een palm vergeleken werden.

de 2de had ik nog niet gevonden en ga ik nu dus eff lezen.

hm...de Zire word steeds aantrekkelijker. volgens velen bied deze toch duidelijk meer voordelen tov een iPAQ. ik denk dat ik als ik trugkom van vakantie hem maar ga kopen......of mensen moeten nog hele goeie redenen hebben om het niet te doen.

[ Voor 33% gewijzigd door GoblinGamer op 23-06-2004 22:27 ]

• john_bruin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05-2021
Mijn eerste PDA was een Palm m100 (de starters PDA)
Daarna een Sony Clie SJ-30 (mooi design, maar beperkte functionaliteit)
Toen een Sony Ericsson P800 onder Symbian (mooi, maar nog niet helemaal af)
En nu sinds kort een iPAQ 4150.

Natuurlijk is het appels met peren vergelijken, maar de iPAQ bevalt erg goed!
Vooral de WiFi optie is erg fijn.
Een klein los telefoontje blijkt toch handiger dan een smartphone.
Het PocketPC besturingssysteem lijkt zoveel op Windows en dat is gewoon erg handig.
Tomtom is de killer-app!
Outlook-integratie werkt gewoon het best bij PocketPC.
Verder is de 4150 ook gewoon mooi.

GROOT nadeel is dat de batterij zo snel leeg is (maximaal 4:30 uur, maar vaak korter!)
Ook de applicaties nemen over het algemeen veel geheugen in beslag.

Ik ben bang dat Microsoft ook de PDA-markt gaat domineren, want ze weten hoe ze een produkt neer moeten zetten en dat weten ze bij Palm niet. Ik vind het design van de Palm PDA's ook niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak.

Veel succes met je keuze!

P.S. Let op! De 4150 kost nu 400 euro (Pricewatch)

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

PS. De WIFI SD kaart werkt niet met de Zire72. Dus als je per se Wifi wil, koop dan een 4150, of ik kan je de Sony Clié TH55 aanraden: ook met camera (en een best goeie ook nog, helaas maar 0.3 mp) met filmfunctionaliteit, BT en Wifi voor net onder de 400 EUR.

Groot voordeel: *enorme* batterijduur. MP3 gaat (niet overdreven, zelf uitgetest) ca. 20 uur mee wanneer het scherm uitgeschakeld is. Lees ook de reviews op o.a. Brighthand, Infosync.no etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Stereotomy op 24-06-2004 12:05 ]

Alors.

• GoblinGamer
Waarom werkt die Wifi kaart niet in de zire? heb je dat uitgetest? zijn er dan echt geen alternatieven? en een zire met een wifi kaart is goedkoper als een sony of die ipaq volgens mij...

en is het niet zo dat die sony uit productie word genomen? als dat zo is ben ik een beetje huiverig om die te kopen.

die iPAQ 2210 valt eigenlijk al af. Mijn nieuwe pda word dus een Zire 72 of een iPAQ 4150.

Dat de batterijduur zo kort is bij de iPAQ is erg nadelig maar daarentegen is het ook weer zo dat er extra batterijen te koop zijn waaronder eentje van 1800mAh.

De keuze blijft moeilijk!!! maar ik heb nog een maand om er over na te denken....

edit:
zo'n Dell Axim X30 ziet er ook aantrekkelijk uit. Weet iemand daar de resolutie van? en hoe groot hij is in vergelijking met de iPAQ 4150 of de Zire 72? maarjah...het word toch denk ik geen dell maar hij is wel mooi kwa specs.

[ Voor 16% gewijzigd door GoblinGamer op 24-06-2004 15:50 ]

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-11 20:02
Er moeten nog drivers worden gemaakt voor de wifi/256mb kaart of alleen wifi kaart voor de Palm. PalmOne zou over een tijd zelf ook een wifi kaartje uitbrengen, de bovenstaande 2 van sandisk zijn dus al even uit. Ik heb laatst op een forum ergens wel beta drivers voor een sandisk wifi kaartje gezien voor op de Zire 71 (weet niet of het echte zijn).

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 17:47
Die dell heeft de standaard resolutie van 240x320 nog. Maar begin juli komt Ipaq met zijn nieuwe modellen uit, waaronder 1 die 480x640 doet. En ook met snellere processors. Ik zou wachten met kopen tot die er zijn, en dan nog eens vergelijkt, vooral omdat het al bijna juli is. Ik zou er in ieder geval opteren voor Windows Mobile 2003 SE als je niet kiest voor een palm.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik vermoed dat die VGA modellen allemaal 500 EUR+ zijn... dat is wel jammer. En daarnaast vind ik, persoonlijk, VGA schermen van 4.0 inch diagonaal *net* iets te groot voor een handzame PDA.

(ja, ook als Palm met een VGA PDA komt ;) )

Alors.

Verwijderd

De Asus Mypal a730 en de Fujitsu Pocket Loox 720 zullen beide een 3.7" scherm krijgen. En beide zijn VGA PDA's.
Maar je hebt wel gelijk over die prijs, die is gewoon (jammergenoeg) hoog.

Voor de 4 Pda's waar het nu om gaat. Als je Wifi wilt is denk ik de Dell de beste keuze (de 312 combi versie dan, de high end is naar mijn mening te duur, dan kan je idd net zo goed wachten op die VGA PDA's).
Als je dat niet per se wilt, dan is de Zire 72 denk ik het beste voor je.

En heb je een beetje geld over en wil je dat andere mensen kwijlen, wacht dan ff op die VGA PC's ;)

Verwijderd

De zire puur om het os

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 17:47
Ik bedoelde eigenlijk meer, als die nieuwe reeksen gaan uitkomen, dat de kans groot is dat je dan minder betaalt voor meer. Er zijn ook een aantal low end PDA's die gelanceerd worden, en die zullen dan iets meer features hebben, en toch ongeveer of net iets minder kosten.

Verwijderd

hmm ik ben uitermate tevreden met mijn palm zire 72
alles zit erop

verder.. mooi beeld, werkt simpel, synchroniseren zonder problemen
(thuis wel met BT trouwens maar dat werkt bij het vriendje op de laoptop ook zonder problemen, graffity doet het prima.. ondanks alle waarschuwingen gaat het voor de meeste letters helemaal vanzel (t en k blijven wat lastig tho)
beeld is zeer prettig leesbaar.. heb het zelfs teruggeschroefd naar 20% van de felheid.. dan is het ngo steeds prima leesbaar
geen idee hoe dat zit met een beetje mooi weer buiten.. want het ontbreekt nog aan het mooie weer

alleen is dat cameraatje een beetje ruk
overal gezien dat het best mooie foto's maakt.. (1,2mp ook) maar binnenshuis heb je eigenlijk standaard te weinig licht
wat een beetje vreemd over omt.. want als je dan een filmpje maakt op precies diezelfde plek/tijd.. dan is dat wel gewoon licht genoeg
maarja.. ik vind dat cameraatje erg neit-boeiend
en als ik hem zonder had kunnen kopen had ik dat ongetwijfeld gedaan.
en het 2e minpuntje is dat in de eerste reeks die geproduceerd is een cosmetisch productiefoutje zit.. en ik natuurlijk een van die eerdere modellen heb
inmiddels worden ze gemaakt met een laagje blauwe verf dat wel op de palm blijft zitten.

ben benieuwd waar je voor kiest.. want ik zat met exact hetzelfde probleem
overigens.. ik denk dat bluetooth ook zeker een toekomst heeft.. dus vandaar dat ik dat er wel op wou hebben.
inmiddels blijkt het ook erg handig te zijn met synchroniseren ipv dat geknoei met een kabeltje
en ik had ook dezelfde alternatieven en redenatie ongeveer :)

dus laat het even weten :)

• GoblinGamer
Het is en blijft moeilijk om een keuze te maken maar als ik nu moet kiezen kies ik toch voor de Zire 72. alleen ga ik op vakantie en koop ik hem toch nu nog niet.

Ik heb ook nog eventje getwijfeld over de Tungsten T3 maar die is niet echt wat ik nodig heb. Alhoewel het scherm wel machtig mooi is natuurlijk. maarjah...de batterij is nou niet echt goed van de T3. Dan toch liever de Zire 72.

Ondertussen zijn ook de nieuw Ipaq's gereleased. maarjah...die zijn wel weer erg duur (624MHZ, 640x480 VGA scherm, bluetooth, wifi, SD en CF, en een touchpad ipv 5way navigator) deze is volgens pdashop.nl 749 euro :| dus een beetje heel erg boven mijn budget...

1 van de andere nieuwe (rx3715) is niet echt veel anders als een "oudere" h4150 maar heeft alleen een camera van 1.2MP. Deze is 599,- dus ook VEELS te duur :'(

Dan heb je er nog 1 van 299,- maar die wil ik niet.

Nu vraag ik me af wanneer de nieuwe Palmpjes geintroduceerd worden? Iemand geruchten gelezen?

Keuze tot nu toe: Zire 72
keuze over een maand: geen idee ligt eraan wanneer Palm nieuws lanceerd

[ Voor 5% gewijzigd door GoblinGamer op 14-07-2004 15:20 ]

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 13:39
Hoe zit het eigenlijk met navigatiesoftware en bijbehoren op de Palm Zire 72? Op de T3 schijnt het uitstekend te werken, is dat met de Zire ook?

sensei_d.fpv channel

Verwijderd

hmm tja.. ik vermoed dat uiteindelijk.. of je nou palm of ipaq neemt
je er vanzelf aan went.. en dat beide redelijk gelijk zijn

maarja.. je wil toch niet je vergissen en per ongeluk de verkeerde kopen
mijne gaat overigens braaf mee op vakantie.. scheelt hoop ellende aan losse papierrommel in mn tas/zak
mooi beschermhoesje er om heen.. het moet goed gaan zo

Verwijderd

MariahCareyLover schreef op 14 juli 2004 @ 15:18:
Hoe zit het eigenlijk met navigatiesoftware en bijbehoren op de Palm Zire 72? Op de T3 schijnt het uitstekend te werken, is dat met de Zire ook?
ik kan niet rijden.. dus ik heb het niet geprobeerd
maar het ziet er op zich wel goed uit volgens mij
praktijkkennis ontbreekt bij mij echter

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

@ Goblingamer: Palm lanceert altijd nieuwe modellen in de herfst en lente.

@ GPS op Zire72: het probleem is een beetje de USB aansluiting, hoewel er steeds meer Palm modellen met de mini USB aansluiting. Naast software heb je ook een GPS muis nodig, en die zijn er wel degelijk met die aansluiting, je moet ze alleen nog even zien te vinden. Ik zou niet weten waarom Tomtom Navigator niet zou werken op een Zire72 (snelle processor, genoeg dynamic heap) maar Mapsonic bijvoorbeeld werkt zekersteweten wel.

Alors.

Verwijderd

hm ik gebruik het usbkabeltje van de ipaq als ik bij mn vriendje ben
past prima

bijna beter als het kabeltje van de palm zelf.. die is namelijk wel heel precies pas
al diverse mensen gezien die dachtne dat ie het niet deed.. maar gewoon het kabeltjue er niet ver genoeg in kregen :)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ah okee :)

Maar je moet natuurlijk wel een GPS kabel zien te vinden met die mini USB aansluiting aan de ene kant en een ingang in de muis aan de andere kant. Dat was meer wat ik bedoelde. :)

Ik geloof dat de kabeltjes van bepaalde Olympus camera's ook perfect passen in de Palmpjes.
voordelen iPAQ:
- beter geschikt voor MM(video en MP3) zeggen ze.
- betere backup (alleen gewijzigde items ipv alles)(weet niet of dat wat uit maakt)
- Uitbreidingsmogelijkheden zijn beter (zeggen ze)
Sorry ik zie dit nu pas. Even rechtzetten. :) Eerste punt is onzin, MP3's speelt net zo goed af op de Palm als op een iPaq. Ook video loopt soepel: PalmOS heeft van nature mindere systeemspecs nodig, dus ik denk haast dat video vloeiender afspeeld op de Zire dan op de iPaq.

Tweede punt is helemaal.......... :) hotsync van Palm backupt AL je data elke keer op: is er een wijziging, dan wijzigt alleen de file. Het is niet zo dat je na 100x hotsyncen 100x dezelfde backup op je schijf heb staan. Bij een crash staat Hotsync er beter om bekend ALLES weer werkend te krijgen dan Activesync van de PPC's. Ik raad je aan om sowieso bij welk systeem dan ook 's nachts een backup te maken op de geheugenkaart.

Heb je ook al gekeken naar de Sony Clié TH55? Daarbij werkt alleen helaas MPEG2 en MPEG4 (quicktime) decodering goed (ingebouwde DSP) qua video: maar MP3 multitasken doet ie als een zonnetje. Verder een onbehoorlijk lange batterijlevensduur (24 uur nonstop MP3), licht, klein, Wifi + BT, 320x480 scherm.

[ Voor 16% gewijzigd door Stereotomy op 15-07-2004 13:12 ]

Alors.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Stereotomy schreef op 14 juli 2004 @ 16:54:
@ GPS op Zire72: het probleem is een beetje de USB aansluiting, hoewel er steeds meer Palm modellen met de mini USB aansluiting. Naast software heb je ook een GPS muis nodig, en die zijn er wel degelijk met die aansluiting, je moet ze alleen nog even zien te vinden. Ik zou niet weten waarom Tomtom Navigator niet zou werken op een Zire72 (snelle processor, genoeg dynamic heap) maar Mapsonic bijvoorbeeld werkt zekersteweten wel.
Zou dit niet ondervangen kunnen worden door een CF-kaart met een GPS-module, zoiets als de Haicom? Ik ben zelf aan het denken om zoiets aan te schaffen in combinatie met een Zire 72. Ik was eerst aan het kijken naar een Mitac Mio 168 met GPS, maar heb toch een lichte voorkeur voor PalmOS.

Edit:
|:( Het daagt me ineens dat je dan natuurlijk geen plek meer hebt voor een geheugenkaart met daarop bv TomTom ofzo... Dahaag, Zire... :(

[ Voor 8% gewijzigd door Bra-Jo op 15-07-2004 14:48 ]

Nomen nescio

Pagina: 1