Toon posts:

[n00b] Windows 95 installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Windows 95 installeren? Moet dat nou zo moeilijk zijn? Nee, dacht het niet. Hoewel ik niet erg veel verstand van besturingsystem installeren heb moet dat toch niet zo moeilijk zijn en toch snap ik er geen fok van :| Ik heb hier een 120 mhz staan, zonder besturingsysteem en ik heb gelukkig ook nog een win95 cdrom. Ik heb bootdisk gedownload en als ik em dan restart zegt ie 'Starting windows 95' en dan kom je na een tijdje bij:

A:\>

Dus dan probeer je naar D:\win95\setup.exe te komen en dan zegt ie dat de directory niet bestaat :? Terwijl er wel een cd-rom driver is geinstalleerd, want dat heeft de bootdisk gedaan. Daarnaast geeft ie ook aan dat C:\ en E:\ enzevoort niet bestaat, terwijl B:\ wel weer bestaat en D:\ en A:\ ook. Ik snap er niet veel meer van en heb 2 bootdisks voor win95 geprobeerd en ik kom nergens verder.. Iemand een idee?

Verder ben ik een complete n00b met msdos commands etc.. Dus zoveel mogelijk uitleg plz :P

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

je kan dus wel op de d: schijf komen...
type dan eens "dir"
dan kan je daar zien welke directories er bestaan..

Je moet ook even opletten welke driveletter je cd-rom krijgt..
Dat staat op je beeld nadat de cd-rom driver is geladen.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 23-06-2004 17:01 ]

Verwijderd

Waarom installeer je niet windows98 die is al stukken beter en draait ook goed op dat pc'tje ;)

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 23:42
Je moet gewoon een w95 opstart diskette met cd-rom ondersteuning hebben (w98 opstart flop wil ook nog wel volgens mij). Dan boot je met deze flop, en dan typ je in
d:
cd win95
setup.exe
(tenminste als de d je cd-rom drive is) en dan moet het wel lukken.

Tip: http://www.beginnersweb.nl/

[ Voor 10% gewijzigd door Westereen op 23-06-2004 17:04 ]

Verwijderd

En welke drive letter heeft je cd-rom driver?
Kan ook E zijn, of F, moet je eens in je config.sys kijken op je bootdisk dacht ik.
msdos command: edit config.sys
Er zal wel een ander command zijn in dos om een file snel te lezen, maar dos is voor mij ook lang geleden ;)
Overigens: Dat ie zegt dat D:\win95\setup.exe geen directory is, da's wel logisch, want dat is het ook niet, het is namelijk een file...
Dus aangenomen dat d je cd-rom drive letter is zal het zoiets moeten zijn in de vorm van:

d:
cd win95
setup.exe

hth

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 23 juni 2004 @ 17:00:
je kan dus wel op de d: schijf komen...
type dan eens "dir"
dan kan je daar zien welke directories er bestaan..
Bij A:\ geeft ie wel alle directories goed en bij D:\ kan ie het niet vinden..

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:38
uhm, misschien een idee om even op www.driverguide.com de dos drivers van je cd speler te downloaden....? en dan die te installeeren..... (staat je cd-driver verder wel in je bios?? )

• job

job

kedunk, blijkbaar gaat er iets mis met de cd-rom..
of de driver werkt niet helemaal perfect... of de cd kan niet gelezen worden...
Is de cd misschien een cd-r(w)? dan kan het zijn dat je cd-rom deze niet kan lezen..

verder kan je ook een andere bootdisk gebruiken: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
hier staan er een paar. probeer anders eens een win98 bootdisk. de 98 custom is een goede.

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 17:15:
[...]

Bij A:\ geeft ie wel alle directories goed en bij D:\ kan ie het niet vinden..
dan begrijp ik hieruit dat cdrom de letter A heeft gekrege en je dus vanaf A:\win95\setup.exe moet starte

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 17:03:
En welke drive letter heeft je cd-rom driver?
Kan ook E zijn, of F, moet je eens in je config.sys kijken op je bootdisk dacht ik.
msdos command: edit config.sys
D:\ zou em moeten zijn en A:\>edit config.sys werkt niet.. Terwijl die config.sys er toch echt wel in staat en ook wordt aangegeven als ik A:\>dir doe..
Er zal wel een ander command zijn in dos om een file snel te lezen, maar dos is voor mij ook lang geleden ;)
Overigens: Dat ie zegt dat D:\win95\setup.exe geen directory is, da's wel logisch, want dat is het ook niet, het is namelijk een file...
Dus aangenomen dat d je cd-rom drive letter is zal het zoiets moeten zijn in de vorm van:

d:
cd win95
setup.exe
'not ready reading drive D'

Waarschijnlijk is die cdrom driver niet goed. Probleem is dat ik niet weet wat van merk de cdrom driver is, waarschijnlijk staat het wel ergens op de binnenkant, maar dan moet ik eerst de kast uitelkaar halen :)

@Damster: En kun je met die 98 custom boot disk ook win95 installeren? :? En het is gewoon een legale win95 cdrom, dus geen cdrw

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
DutchTSE schreef op 23 juni 2004 @ 17:26:
[...]

dan begrijp ik hieruit dat cdrom de letter A heeft gekrege en je dus vanaf A:\win95\setup.exe moet starte
nope A:\ is gewoon de bootdisk, dat weet ik zeker..

Al die schijven zijn gewoon fucked up. Er bestaat wel een B:/ maar geen C:/ enzevoort en D:/ wat de cdrom moet zijn doet ook vaag ...

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Dus de C: bestaat?
Nix belangrijks meer er op?
dan:
code:
1
2
3
4
A:\Format C: /u /s
Weet u zeker ? Yep
w8ten......
Naampje geven

Tada, lege schijf, en waarschijnlijk ook nog bootable!
Voor de zekerheid, reboot na het formateren, doe:
code:
1
2
3
A:\C:
C:\A:\fdisk /MBR             (schijft nieuwe bootsector)
C:\A:\fdisk

In fdisk, kijk even of je c: partitie ook bootable staat, voorkomt een hoop gelazer :)
(dan staat er een 'A' bij)

Nu is je C: klaar.
Dus weer rebooten om eventuele veranderingen door DOS te laten herkennen :)
Je zou nu de diskette naar de C: kunnen kopieren om het knutselen wat gemakkelijker te maken, maar als je niet weet hoe is het niet echt nodig.
Dus boot maar weer gewoon van de diskette.

Nou, je CD rom is dus D: (als ik het goed heb begrepen)
Dus zoals Westereen al zei:
code:
1
2
A:\D:
D:\Dir

kijk even wat er allemaal voor directories op staan. (Mss heet de die wel win95se oid)
Dan:
code:
1
2
D:\CD <directory naam>
D:\<directory naam>\dir *.exe

Je krijgt een lijstje met bestands namen (executables)
Check ff of 't wel idd 'setup.exe' is, en niet 'install.exe' oid
Dan tenslotte:
code:
1
D:\<directory naam>\setup                    (of install, of wat dan ook)

Als er ergens iets fout gaat, vermeld dan aub de foutmelding :)

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:42
Klinkt misschien simpel :X Maarre, je hoeft toch geen ' dir' op te geven?
Ik deed altijd Format c: (wel of geen /q) en booten , dan zie je na het laden van je cd zut dat er staat A:_ Dan type je X (=driveletter) :[enter] Er staat nu X:_, type nu setup[enter] en klaar ben je. Dan begint de install van Windows.

(niet vergeten om te booten met cd-rom ondersteuning)

[ Voor 21% gewijzigd door Viking Kvinne op 24-06-2004 10:07 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 17:30:

@Damster: En kun je met die 98 custom boot disk ook win95 installeren? :? En het is gewoon een legale win95 cdrom, dus geen cdrw
Jup, want de bootdisk zorgt er alleen voor dat je je systeempje kunt starten, verder niets bijzonders eigenlijk.
download er gewoon even eentje op www.bootdisk.com en start vervolgens de win95 setup vanaf de cd. Vaak gooit hij de CDdrive op Q: oid (tenminste met de bootdisk die ik laatst van bootdisk.com afgeplukt heb)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 17:30:
[...]
A:\>edit config.sys werkt niet.
[...]
'not ready reading drive D'
Staat edit op je bootdisk?
not ready reading drive D:
1: ben je zeker dat je drive werkt?
2: ben je zeker dat je cd niet bekrast is en hij hem niet kan lezen? (als je hem erin steekt, spint hij dan aan, en weer af?)
3: Steek er eens een andere cd in waar je zeker van bent dat hij leesbaar is.

• KC_Kaas
  • Niet online
Weet je zeker dat D niet je RAMschijf is (waar dos in gezet is). Bij mij is altijd E de CDrom. Misschien even E proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals.

Alleen A:/werkt dat is diskette
D:/ bestaat wel, maar kan niet lezen. Normaal zou het de cdrom moeten zijn, maar die werkt dus niet
B:/ bestaat ook, maar daar zou iets in moeten komen, zodat ie em kan lezen. Dat meldt ie tenminste, maar ik heb geen 2e diskette station. Dus dat klopt ook niet helemaal..

En C:/ werkt dus niet!. Hij geeft geen harde schijf aan, dus volgens mij kan ik windows dus ook niet installeren.

Ik denk dat ik eerst die schijven op orde moet hebben ( C:/ en D:/ ) en dat ik dan pas windows kan installeren. Maar hoe krijg ik de schijven op orde?

• job

job

Kijk eens in je bios..
ik neem aan dat je de hd hebt laten herkennen door de bios.
En dat je alle andere ide poorten hebt geactiveerd.

Je moet je hd ook eerst fdisken en formateren voordat je hem kan accesen.
Met windows 2000/xp hoef je dit allemaal te doen.
Maar met win9x moet je zelf nog aan de slag met fdisk en format

[ Voor 42% gewijzigd door job op 24-06-2004 12:40 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 12:27
-stappenplan-

check je bios. Je kan erin door op del, f2 oid te drukken, dat geeft de computer wel aan. Dan moet je controleren of je een diskettestation hebt in je bios, dat is drive a:. Die moet er zijn, anders kun je niet van flop booten, en dat heb je wel al gedaan.
Verder controleren of er nog andere floppydrives in je bios staan. Als het goed is, is dat niet zo. Als het wel zo is, dan is bij deze verklaard waarom hij reageert als je B: intypt. Verwijder dit station als hij in je bios staat.

Controleer vervolgens of er een harde schijf in je bios staat ingesteld. Uit de info kan ik niet opmaken of dat zo is of niet. Het moet haast wel, want de meeste moederborden geven een foutmelding als er geen harde schijf is gevonden. Als hij er niet is, kun je hem waarschijnlijk autodetecten.
Vervolgens moet je kijken of er een cdrom speler in je bios staat. Is die er niet, moet je hem proberen te autodetecten.

Als dit allemaal goed staat, kun je opstarten van je diskette. Typ fdisk achter de prompt en kies ervoor alle partities te verwijderen. HIERMEE VERNIETIG JE ALLE DATA OP JE HARDE SCHIJF. Daarna kun je een partitie aanmaken. Het is allemaal zo simpel in fdisk, het kan bijna niet misgaan. Kies voor 1 primaire partitie, en maak het actief. Als je meerdere partities wil, moet je die als extended dos parition maken.

herstart je systeem (met ctrlaltdel) en formatteer je partities (format c:, d: enz)
als het goed is is je cdrom letter direct die na je partities (dus heb je 2 partities c en d is je cdrom e:)

doe e:\win95\setup en je installatie start

succes :)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[gedeeltelijk offtopic]
Als ik jou was zou ik trouwens niet voor 95 gaan. 98 i.c.m. 98 lite en de windows 95 explorer. Dit is iets stabieler en heeft wel de snelheid van 95.
[/gedeeltelijk offtopic]

95 kun je volgens mij niet installeren met een bootdisk van 98. Hij geeft dan volgens mij een foutmelding dat je een verkeerde dos versie hebt. Je kunt het beste zelf een aangepaste bootdisk maken. Gewoon de 95 bootdisk met daarbij ook cdrom ondersteuning.

Verwijderd

Topicstarter
stefan001 schreef op 24 juni 2004 @ 12:46:
-stappenplan-

check je bios. Je kan erin door op del, f2 oid te drukken, dat geeft de computer wel aan. Dan moet je controleren of je een diskettestation hebt in je bios, dat is drive a:. Die moet er zijn, anders kun je niet van flop booten, en dat heb je wel al gedaan.
Verder controleren of er nog andere floppydrives in je bios staan. Als het goed is, is dat niet zo. Als het wel zo is, dan is bij deze verklaard waarom hij reageert als je B: intypt. Verwijder dit station als hij in je bios staat.
Drive A staat goed, Drive B staat op none, en toch geeft ie aan dat er een B:/ is. Die B:/ geeft trouwens hetzelfde als A:/. Als ik B:/>dir doe, dan geeft ie precies hetzelfde als A:/>dir. Maar verder geeft ie alles hier goed aan, denk ik..
Controleer vervolgens of er een harde schijf in je bios staat ingesteld. Uit de info kan ik niet opmaken of dat zo is of niet. Het moet haast wel, want de meeste moederborden geven een foutmelding als er geen harde schijf is gevonden. Als hij er niet is, kun je hem waarschijnlijk autodetecten.
Vervolgens moet je kijken of er een cdrom speler in je bios staat. Is die er niet, moet je hem proberen te autodetecten
Als ik primary/secondary master/slave op auto zet, dan krijg ik:

primary master: 1624
primary slave: none
secondary master: 40x cdrom
secondary slave: none

Maar kan ik D:/ niet lezen, hoewel ie wel bestaat en C:/ bestaat nog steeds niet.
Als dit allemaal goed staat, kun je opstarten van je diskette. Typ fdisk achter de prompt en kies ervoor alle partities te verwijderen. HIERMEE VERNIETIG JE ALLE DATA OP JE HARDE SCHIJF. Daarna kun je een partitie aanmaken. Het is allemaal zo simpel in fdisk, het kan bijna niet misgaan. Kies voor 1 primaire partitie, en maak het actief. Als je meerdere partities wil, moet je die als extended dos parition maken.
hoe zet je fdisk achter de prompt? Als ik A:/>fdisk doe, dan bestaat fdisk niet. En dat klopt ook wel bij wanneer 'dir' in type, want fdisk staat ook niet op de bootdisk. En verder heb ik geen idee wat fdisk betekent en wat je ermee doet..

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb de win98 bootdisk gedownloadt en nu weet ik wat fdisk is enzevoort. Alleen wanneerd D:\win95\setup.exe doe, dan zegt ie dat er een te oude versie van dos opzit. Dus dit moet ik zo ff oplossen, waarschijnlijk lukt het wel zonder hulp. Maar hulp is altijd welkom!

Alvast bedankt iedereen! :)

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
In dos:
code:
1
A:\VER

Dit geeft de DOS versie aan.
Voor windows '95 en hoger moet dit minimaal 7(.1?) zijn.
Hogere versie zijn btw bij mijn weten niet meer uitgebracht?

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 12:27
Als ie nou nog steeds geen c-schijf kent zou ik de hd toch eerst partitioneren. Er staat al hoe het moet. Lukt dat, of doet je c schijf het al?

voor de b-flop heb ik dan geen oplossing. Misschien hebben andere tweakers ervaringen, dat zou ik graag horen ;)

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
de C: ziet ie mss (waarschijnlijk?) niet omdat die nog niet met een door DOS herkenbaar FS is gepartitioneerd. (Fat12, 16 of 32)
Dus FDISK ff partities laten maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
A:\FDISK
<leuterverhaal>
Wilt U ondersteuning voor grote schijven in schakelen? Y
partitie gegevens weer geven   (Als er geen FAT partities zijn ga door, anders.... tjsa, weet ik 't even ook niet :S)
Als er wel _andere_ (niet FAT) partities zijn gedifineerd, verwijder deze dan.
Dan moet je een _Primary_ DOS partitie aanmaken
(Volledige grootte gebruiken? Y)
Deze _Active_ zetten
Rebooten
En de 'nieuwe' partitie formateren

Nu moet je je C: toch wel kunnen benaderen lijkt me zo ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Da Fox op 25-06-2004 18:50 ]

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• BJup
  • Laatst online: 29-04 17:01
Dat je B: ook werkt, is volgens mij vrij normaal...
Computers geven (bij mij althans :P ) heel vaak hun a: weer met zowel a: als b:...

Over je Dos-versie probleem: Als je een '95 (of '98) boot-disk hebt, is

a:\sys c:

dan niet voldoende om '95 WEL te kunnen instaleren?

[ Voor 7% gewijzigd door BJup op 30-06-2004 01:16 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 02:27
Hoe oud is de cdrom speler die erin zit? En staat win95 op een cd recordable? Hij kan het schrijfje gewoon niet lezen imho.

• BJup
  • Laatst online: 29-04 17:01
Jimster schreef op 30 juni 2004 @ 01:05:
Hoe oud is de cdrom speler die erin zit? En staat win95 op een cd recordable? Hij kan het schrijfje gewoon niet lezen imho.
Volgens mij kan hij z'n cd inmiddels lezen... Hij krijgt immers een error van de setup op die cd... Of zie ik dat verkeerd?
Pagina: 1