[c#] .NET met Firebird

Pagina: 1
Acties:

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoi,

ik ben bezig om in C# een applicatie te maken met een Firebird database erachter.
Ik ben een beginner in C#.
Ik maak gebruik van de .NET data provider. Als ik voorbeeldcode van C# zie, staat er vaak een uitleg mbt ODBC en een voorbeeld met OLEDB. Valt de .Net data provider onder de OleDB (met enige aanpassingen voor de Fb-functies)?

Heeft er iemand documentatie of voorbeeldcode? Bijv hoe het werkt met DataAdapters, dataSet, dataTables etc op Firebird. En met name over het updaten van de database. Ik heb op het net gezocht, maar het is net niet de info waar ik wat aan heb.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:13

mulder

ik spuug op het trottoir

oogjes open, snaveltjes dicht

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Thanks! Stupid me dat ik daar overheen heb gekeken.:-(

Zou iemand kort kunnen uitleggen hoe ik een SELECT kan uitvoeren en op dezelfde grid een Updat/Insert uitvoeren?

Op zich lukt het me wel om een Select uit te voeren. Dit gebeurt op de volgende manier, maar is dit ok? OP welke manier kan ik zorgen dat er update wordt uitgevoerd?

code:
1
2
3
4
5
6
7
FbCommand selectCMD = new FbCommand("SELECT * FROM \"agenda\"", mainClass.dbcon);
custDA = new FbDataAdapter();
custDA.SelectCommand = selectCMD;
custDS = new DataSet();
custDA.Fill(custDS, "agenda");  
dataGrid.DataSource = custDS;
dataGrid.DataMember = "agenda";

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
Om een update uit te voeren moet je eens kijken naar de UpdateCommand, DeleteCommand en InsertCommand properties van je data-adapter.

Je data-adapter heeft ook een method Update() waarmee je wijzigingen in een dataset of datatable naar de databank kunt persisten. Je mag dan ook niet vergeten om de AcceptChanges van je dataset aan te roepen, zodanig dat de RowState property van alle rows terug op UnChanged komen te staan.

https://fgheysels.github.io/