Toon posts:

amd 64 of p4 northwood (nieuwe pc)

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
lo

binne 2-3 weke ga ik me een nieuwe pc halen maar ik zit nog vast in de keuze welke processor,of een amd 64 3400+ of een intel p4 northwood 3.4ghz met 512kb cache
Ik zou een snelle pc willen,die eerst moet dienen als gamepc en na 2-3 jaar als server,de meeste mense aan wie ik deze vraag heb gesteld zeggen amd 64,maar hier heb ik toch nog enkele bedenkingen bij:

-overclockbaar ? die intel northwood zou oc'baar moete zijn tot 4.0ghz mits de juiste cpucooler (zalman 7000 cu) en de nodige airflow (4*80mm)

-er zijn nu nog geen 64bit os'es uit (behalve linux dan) en ook nog geen games die hiervan gebruik maken...

-m'n vorige pc was intel,ben er tevreden over (ook de temps zijn goed) warom dan overstappen op amd ? of is het TOCH zo dat ze sneller zijn dan de nieuwe p4's ?

mvg

ElByToS

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:04
...moet dienen als gamepc en na 2-3 jaar als server
Amd Athlon64 lijkt me dan de juiste keuze. Over 2-3 jaar zijn er vast wel 64-bit OS-en voor je Athlon.

In een 64-bit OS draait die Amd ook veel sneller dan die P4. In je huidige 32-bit OS zal de Intel het winnen om verschillende redenen (dual channel geheugen o.a.).

Over het overclocken laat ik me niet uit, geen ervaring daarmee.

Wel een beetje een zoekvraag waarbij Google en reviews je beste vrienden zijn. :)

BTW, welkom op GoT!

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 23-06-2004 16:49 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik had laatst een P4 3.0 en een AMD Athlon 64 3000+ hier staan. Beide hadden beschikking over een Zalman 7000CNPS AlCu en 768 mb PC3200 ram. IMO werkte de A64 vlotter dan de P4.

Wat betreft temperaturen maakte het niet zoveel uit. Stressed ontliep het elkaar niet zoveel, misschien maximaal 5 a 10 graden. Idle was de A64 door Cool&Quiet wel een stuk koeler (max verschil zo'n 20 graden).

Ik zou voor de A64 gaan en dat Windows XP 64 er nog niet is is geen argument. Wat is er mis met een beetje investeren in de toekomst? Erg lang duurt het niet meer voordat XP64 komt

De beta is btw al te downloaden en voor zover ik weet is die redelijk te gebruiken :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
- De overclockbaarheid is bij de Athlon64's beperkt als je kijkt naar pure MHz'en op dit moment. Dit zegt gelukkig niets over de behaalbare extra performance ;)

- 64bit Windows is er inderdaad nog niet (final), deze komt er echter wel, je bent daar dan op voorbereid.

- De Athlon64's zijn momenteel absoluut sneller overall, en zeker op jouw gebied, namelijk gaming. Als je gaat voor laag stroomverbruik en lage temperaturen (+stilte) zijn de Athlon64's op dit moment ook absoluut de beste keus.

Persoonlijke voorkeur blijft natuurlijk altijd meespelen voor veel mensen, maar feiten zijn feiten ;)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01

Deathchant

Don't intend. Do!

beiden zijn eigenlijk wel goed. Die zalmankoeler heb ik ook, kun je voor beiden gebruiken dacht ik.
Maar de Athlon 64 is op dit moment beter dan de 3.4 van pentium. Ik ben blij dat je niet hebt gezegd dat je een prescott zou pakken.

Overstappen op AMD? dat is een eigen keuze, ieder heeft zijn ervaringen met Intel of AMD. pentium is op dit moment slechter bezig dan AMD, AMD maakt "nieuwe" innovatieve processoren terwijl Intel slechts matige verbeteringen aanbrengt aan zijn bestaande cores.
Dat Intel eens begint aan de 64 bits processor......

Maar intel zal echt wel terugkomen denk ik. Dit is overigens mijn eigen conclusie die ik heb getrokken uit alle nieuws en reviews

[ Voor 50% gewijzigd door Deathchant op 23-06-2004 17:02 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
mkay,dit is al de 2de plaats waar amd de voorkeur krijgt dan ga ik het eens op die amd 3400+ wagen :)

• Arjen86
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb toch een aantal spellen gezien, soldner bv, waar op de achterkant van doos stond, best played by AMD64, dan wil dit niet zeggen dat dit een 64bit versie is, maar opzich positief voor de amd

Foto

Verwijderd

Waarom ga je niet meteen voor de amd64 3500+ socket 939?
Voor de socket 775 worden hoogst waarschijnlijk geen processoren gemaakt verder dan de 4000+ , terwijl dit voor de socket 939 processor wel het geval is.

Verwijderd

Waarom wacht je niet nog heel effe op de nieuwe socket 775 p4's? Die zouden een lager stroomverbruik moeten hebben en meer mogelijkheden zoals PCI Express en DDR2 etc etc.
Kan je ook meteen een BTX kast kopen, ben je meteen verzekerd van veel upgrade mogelijkheden.

Verwijderd

Topicstarter
over "wachten op ...."
met pc's gaat altijd wel alles heel snel,en dit systeem zal dan ook binne 3 maanden al verouderd zijn en binne 3 jaar echt "oud" maar dat is gewoon zo,ik bedoel als het de moeite loont om te wachte ok dan wacht je nog wel ff maar ik had hem graag voor binne de 3 weke en je moet ergens een "lijn" trekke toch?
*edit

"Waarom wacht je niet nog heel effe op de nieuwe socket 775 p4's? Die zouden een lager stroomverbruik moeten hebben en meer mogelijkheden zoals PCI Express en DDR2 etc etc.
Kan je ook meteen een BTX kast kopen, ben je meteen verzekerd van veel upgrade mogelijkheden"

>

dan moet je toch ook weer een nieuw mobo,ram enzo hebben en dat is er nu toch nog niet ? of danmoet je dan weer alles nieuw kopen :/

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 17:11 ]

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Dit is een moeilijk moment om een systeem te kopen, vooral als je gaat kijken naar het Intel platform, aangezien over een paar weken de eerste Grandsdale moederborden beschikbaar komen met de Prescott processoren.
Dan kun je eigenlijk 2 dingen doen als je gaat kijken naar Intel. Of je kunt gaan voor de huidige techniek waarbij je nog gewoon DDR geheugen gebruikt en een AGP videokaart, of je kunt gaan voor Grandsdale, waarbij je DDR2 geheugen nodig hebt en een PCI-Express videokaart. Deze techniek is echter nog wel verschrikkelijk duur, maar wel rete snel en je bent met je systeem voorbereid op de toekomst. Ik heb zelf een Grandsdale PC mogen aanschouwen afgelopen maandag en dat ziet er heel sweet uit.

Daarnaast kun je natuurlijk ook voor AMD gaan, Athlon64. Nadeel hiervan is dat je nog niet het optimale uit deze CPU kan halen omdat er nog geen behoorlijke 64-bit versie is van WindowsXP. Toch ben ik van mening dat je met AMD een betere keuze maakt, puur omdat een systeem gebaseerd op deze CPU nog steeds heel erg snel is, ook in 32-bit als je deze gaat vergelijken prijs / performance verhouding.

Verwijderd

Topicstarter
ik zit hier net te kijken voor een moederbord voor deze cpu en dit wou ik gaan halen:

Processor : One 754-pin socket supports one AMD Athlon 64 processor Built-in 1MB L2 cache - AMD64 architecture enables simultaneous 32-bit and 64-bit computing
Chipset : VIA K8T800 - VIA VT8237
Front-Side Bus : 800MHz HyperTransport
Memory : 3 x 184-pin DIMM Sockets support max. 3GB un-buffered ECC and non-ECC PC3200/PC2700 / PC2100 DDR SDRAM memory
Slots : 1 x AGP 8X - 5x PCI
On-board VGA : ---
Storage : 2 x ATA133 - 2 x SATA, RAID0, RAID - 1xUltraDMA133 supports one hard drives - 2xSerial ATA -RAID0, RAID1
On-board RAID / SATA : Promise R20376 RAID controller
On-board Soundblaster : ADI AD1980, 6-channel CODEC
On-board Netwerkkaart : Marvell 88E8001 GbLAN
On-board USB Ports : 8 USB2.0 ports
On-board IEEE 1394 : ---
Special Features : AI NET - ASUS MyLogo2 - ASUS C.P.R. - ASUS EZ Flash - Support S/PDIF out interface - ASUS CrashFree2 BIOS - ASUS Instant Music Lite - ASUS Multi-language BIOS - ASUS Q-Fan
Overclock Features : ASUS JumperFree - Memory, Vlink voltage adjustable - SFS(Stepless Frequency Selection) from 200 MHz up to 300MHz at 1MHz increment
Back Panel I/O Ports : 1xSerial - 4xUSB - 1xParallel - 1xRJ45 - 1 x PS/2 Keyboard - 1 x PS/2 Mouse - 1x Audio I/O - 1x SPDIF OUT
Bios : 4Mb Flash EEPROM
Software : Drivers - ASUS PC Probe - Trend Micro PC-cillin 2002 anti-virus software
Accessoires : ---

alleen,hoe is deze raid controller ? en de onboard geluids / netwerkkaart ? en het mobo algemeen ? iemand een beter moederbord ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 17:09:
over "wachten op ...."
met pc's gaat altijd wel alles heel snel,en dit systeem zal dan ook binne 3 maanden al verouderd zijn en binne 3 jaar echt "oud" maar dat is gewoon zo,ik bedoel als het de moeite loont om te wachte ok dan wacht je nog wel ff maar ik had hem graag voor binne de 3 weke en je moet ergens een "lijn" trekke toch?
*edit

"Waarom wacht je niet nog heel effe op de nieuwe socket 775 p4's? Die zouden een lager stroomverbruik moeten hebben en meer mogelijkheden zoals PCI Express en DDR2 etc etc.
Kan je ook meteen een BTX kast kopen, ben je meteen verzekerd van veel upgrade mogelijkheden"

>

dan moet je toch ook weer een nieuw mobo,ram enzo hebben en dat is er nu toch nog niet ? of danmoet je dan weer alles nieuw kopen :/
Je gaat alles toch ook nieuw kopen? Tegen de tijd dat de socket 775 cpu's overal te koop zijn liggen de bijbehorende mobo's en vidkaarten ook in de winkel.
En de BTX kasten en mobo's zijn het begin van een hele nieuwe generatie.

Tegen de tijd dat het echt nut heeft om een 64 bit cpu te hebben is een cpu die je nu koopt al hopeloos verouderd. Tegen die tijd kan je gewoon een 64 bits P4 kopen die je op je BTX mobo prikt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 17:35 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum welke mobo/CPU je moet nemen :)

Verder is dit onderwerp al vaker uitgebreid aan de orde geweest:
[search=athlon64 of p4]
[search=athlon64 of pentium4]
[search=amd64 of p4]
[search=amd64 of pentium4]
[search=amd of intel]
etc..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.