Subwoofer schilderen

Pagina: 1
Acties:
  • 786 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ok, ik heb dus een Bose Acoustimass speaker setje (uit '80?), met een mooi wit plastic laagje op de basunit dat inmiddels dus vergeeld is.

Ik heb dus dat plastic laagje eraf gehaald en alles netjes geschuurd;

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sverlee/speaker/1.jpg

Dit is het hout;

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sverlee/speaker/2.jpg

Maar, hoe krijg ik hem zo dat het er op deze manier uit gaat zien?(MJ Acoustics);

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sverlee/speaker/3.jpg

Schilderen? Spuiten? Wat voor lak dan bijvoorbeeld?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je zou een vullende primer kunnen gebruiken. Die spuit heel dik en daarna moet je hem weer heel goed schuren. Het wordt spiegelglad als je het goed doet.
Daarna kan je hem weer spuiten.

Een aantal laagjes autolak geeft meestal voor mij het beste resultaat.
Rollen met een lakroller is niet zo superstrak.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

die sub waar je naar refereert is waarschijnlijk gemaakt van mdf. Dat is net als spaanplaat ook een geperste plaat soort, echter van veel kleinere deeltjes waardoor MDF wel glad is. Je zult dus je spaanplaat net zo glad moeten maken. Dat kun je met heel veel plamuur doen, het liefst 2 componenten plamuur. Maar wat je ook kunt doen is een plaatje MDF kopen en dat op het spaanplaat lijmen. Dat hout kun je eventueel bij een bouwmarkt laten zagen. :)

• Recoil
  • Niet online
Dus het beste kan ik eerst met 2 componenten plamuur of vullende primer werken als voorbereiding, maar welke van de 2 dan? :)

En dan dus in het 1ste geval eerst de plamuur, schuren, grondverf(normaal kwasten), schuren, spuitbuslak zwart (moet dit perse iets als motip zijn :s?), schuren, spuitbuslak zwart, en dan nog wat blanke lak?

En in het 2e geval hetzelfde maar dan zonder de grondverf?

En nieuwe bekisting maken zie ik niet echt zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Recoil op 23-06-2004 16:49 ]

Verwijderd

1. Goed ontvetten, bijvoorbeeld met wasbenzine.
2. Spuiten met spuitplamuur, doe dit gelijkmatig en in verschillende lagen totdat je een redelijk dikke laag hebt waar geen oneffenheden van het hout meer door te zien zijn.
3. Schuren, schuren en nog eens schuren, begin niet zoals velen zeggen met grof schuurpapier, maar koop middelfijn schuurpapier en het fijnste wat je vinden kunt. Begin met het middelfijne totdat alle oneffenheden van het spuitplamuur weg zijn en pak dan het fijnste papier, schuur hiermee door totdat je een spiegelglad en gelijkmatig oppervlak hebt.
4. Verwijder al het stof van het schuren met een compressor of fijne borstel/kwast, ontvet het oppervlak.
5. Pak nu je spuitbus met de gewenste lak (zwart hoogglans denk ik?) en spuit van ongeveer 30 cm heel gelijkmatig, met zwaaiende beweging, IN DUNNE LAAGJES het oppervlak. Liever 15 dunne dan 3 dikke klodderlagen. Laat de laagjes ondertussen goed drogen, het hoeft dus niet binnen 3 keer te dekken!
6. Laat het geheel goed drogen en breng dan in gelijkwaardige dunne laagjes een blanke glanzende lak op en laat het geheel weer drogen.

Bovenstaande methode heb ik al meerdere malen met prima resultaat toegepast.

Wat je nodig hebt:

- Wasbenzine + doek
- Schuurpapier, middelfijn en superfijn
- Kwast/borstel/gecomprimeerde lucht
- Goede spuitplamuur (kleur beige van Motip bijvoorbeeld)
- Goede autolak (Mototip)
- Goede blanke lak (Motip)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 17:14 ]

Verwijderd

Goede tips dit, heb mijn b&o's uit 64 ook opnieuw in de lak gezet, maar zijn niet zo strak als ik graag zou willen. Ga maar weer eens opnieuw aan de slag.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt er natuurlijk ook een dunne laag MDF overheen lijmen ;) Dan ben je van het grootste probleem af.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
_bas_ schreef op 23 juni 2004 @ 16:40:
Rollen met een lakroller is niet zo superstrak.
http://members1.chello.nl/r.dooyeweerd/eltax202.jpg

Met de roller gedaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door R2D2 op 24-06-2004 12:16 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Dam zeg, wak kun jij goed rollen zeg, vooral die "404" tekst is echt super gelukt :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• R2D2
  • Niet online
Is al veranderd :P

Zat te linken naar zonnet webspace terwijl het die van chello moest zijn.

Deze dus -> http://members1.chello.nl/r.dooyeweerd/eltax202.jpg

Zal vanavond wel ff een goede pic recht van voren maken. Op deze foto ligt er nog een laag stof op en zit ie onder de vette klauwen.

Tis namelijk hoogglans signaal rood :P

[ Voor 37% gewijzigd door R2D2 op 24-06-2004 12:17 ]

Verwijderd

Reind schreef op 24 juni 2004 @ 12:16:
Is al veranderd :P

Zat te linken naar zonnet webspace terwijl het die van chello moest zijn.

Deze dus -> http://members1.chello.nl/r.dooyeweerd/eltax202.jpg

Zal vanavond wel ff een goede pic recht van voren maken. Op deze foto ligt er nog een laag stof op en zit ie onder de vette klauwen.

Tis namelijk hoogglans signaal rood :P
excuser moi, maar zo ontzettend straks is nou ook weer niet. Wel mooi, maar je ziet aan de randen een onderbroken reflectie wat aangeeft dat het niet helemaal egaal is.

• R2D2
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 12:58:
[...]

excuser moi, maar zo ontzettend straks is nou ook weer niet. Wel mooi, maar je ziet aan de randen een onderbroken reflectie wat aangeeft dat het niet helemaal egaal is.
Zal straks ff een nieuwe pic schieten en dan zul je zien dat ze dat wel zijn.

Pic is een beetje brak genomen met kunstlicht en een niet al te beste cam.

Bij daglicht ziet het er een stuk beter uit.

• Recoil
  • Niet online
Zojuist spuitprimer en zwarte zijdeglans spuitbussen gehaald, net de eerste 2 lagen primer erop gespoten.
Ik zal zo pics posten en morgen komt de volgende laag er weer op :)

Verwijderd

Blizzzard schreef op 24 juni 2004 @ 13:31:
Zojuist spuitprimer en zwarte zijdeglans spuitbussen gehaald, net de eerste 2 lagen primer erop gespoten.
Ik ben heel benieuwd naar dit projectje *bookmarkt*
Hopelijk snel foto's!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22
Blizzzard schreef op 24 juni 2004 @ 13:31:
Succes!! Ik vond spuiten maar verschrikkelijk moeilijk :)

Wat ik geleerd heb is dat het opbrengen van de verf maar de helft van het werk is. Als je een mooi glad egaal oppervlak wilt hebben, zal je dat ook moeten nabewerken.

Dus je plamuurlaag moet je uiteraard heel glad schuren. (dat bepaalt het eindresultaat, dus besteed daar zoveel mogelijk aandacht aan).

Wanneer je een laagje zwart hebt gespoten, zal je dat ook moeten bewerken. Door met een heel fijn schuurpapier (korrel 400-800) even te schuren, haal je het sinaasappel effect weg, waardoor het gladder wordt. Ook verwijder je daarmee allerlei insluitsels (stof ed).
Dit is wel tricky: je moet voldoende schuren om het effect te laten hebben, maar je moet natuurlijk niet door de lak heenschuren.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

misschien is het een goed idee om met een dremel alle scherpe hoeken af te ronden want je hebt veel kans dat de lak niet zo goed blijft zitten met zulke scherpe hoeken.. op afgeronde hoeken pakt het in ieder geval beter

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Goed, ik heb dus eenzelfde probleem.

Ik heb speakers van MDF, grote zuilen. Die ware NIET netjes gemaakt, zeven jaar geleden toen mij dat nog niet zo veel uitmaakte. Nou heb ik ze compleet opgeschuurd zodat eindelijk alles keurig en recht is. Hierna heb ik ze twee keer in de grondverf gezet met een roller en daarna weer heel licht opgeschuurd.

Vervolgens twee keer hoogglans lak eroverheen, maar deze had ik niet verdund... gevolg: De lak is gewoon te dik en dat ziet er niet netjes uit...

Dus schuren maar weer. Ze waren vanmiddag weer superglad. Nu met enigszins verdunde hoogglans eroverheen en het ziet er nu heel netjes uit.

PROBLEEM: ik heb geen stofvrije ruimte, dus hier en daar plakt een stofje/pluisje op de lak. Ik wil nog een paar keer lakken om het weer dekkend te hebben en liefst daarna met blanke lak verder. Heel licht opschuren werkt niet goed want dan is de lak meteen dof... polijsten???

Wat kan ik het beste doen en in welke volgorde?

• Raymond
Tussen de lagen door lichtjes opschuren (om de redenen die ik al aangaf).

De laatste laag is dan het lastigst: Als je die niet behandeld, issie lelijk en zit er stof in. Je kan die laag op verschillende manieren behandelen. Ik ben daar geen expert in, maar de boeken die ik heb zeggen allemaal dat je die laag moet "uitwrijven"

Dat kan met een hele fijne staalwol, korrel 2000 schuurpapier (na eerst met 1000 en 1500 te hebben voorgeschuurd), en polijstmiddelen.

Dit is een wat algemeen artikeltje hierover:
http://www.woodweb.com/kn...out_a_lacquer_finish.html

Het klinkt mischien gek, maar met een polijstmiddel (fijn schuurpapier, of auto-cleaner) kan je de verf tot hoogglans oppoetsen.

• Recoil
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp moet ik ook de laatste laag schuren? :S
Maar ga je dan niet strepen zien?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Blizzzard schreef op 24 juni 2004 @ 22:16:
Niet te grof schuurpapier gebruiken ;)

Verwijderd

Blizzzard schreef op 24 juni 2004 @ 22:16:
Niet als je super fijne structuur gebruikt.

• Recoil
  • Niet online
Dus korrel 2000? of meer? En is dat opbbouwen van korrel echt nodig?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Blizzzard schreef op 24 juni 2004 @ 22:25:
Dus korrel 2000? of meer? En is dat opbbouwen van korrel echt nodig?
Ja, tenzij je veel te veel tijd en fijn schuurpapier overhebt om alles met fijn te doen ;)

• Recoil
  • Niet online
Ik heb veel tijd en tsjah 1 pak korrel 2000 schuurpapier is goedkoper dan 4 pakken om op te bouwen?
Dus als ik dan eerst met 400? doe en vervolgens met 2000? zou dat goed zijn?

• Raymond
De gedachte achter schuurpapier is als volgt:

Met je eerste korrelgrootte maak je je oppervlak glad. Dus daarmee doe je eigenlijk wat je wilt bereiken.

Met elke volgende stap die je niets meer dan de krasjes van je vorige stap wegschuren.
Als je daarna weer gaat spuiten/verven kan je na een paar stappen stoppen.
Bij je laatste verflaag ga je net zo lang door met schuren met fijnere korrel totdat je de glans hebt bereikt die je wilt bereiken. (je kan dan ook kiezen om bijvoorbeeld na korrel 1000 te stoppen met schuurpapier en dan verder te gaan met een polijstmiddel. Bijvoorbeeld auto-cleaner.)

Je hoeft natuurlijk niet hele pakken te kopen. Als je een beetje fatsoenlijke verfwinkel in de buurt hebt, of mischien een auto-spuiterij benodigdheden winkel, kan je ze gewoon per velletje kopen. Met een euro of 10 aan schuurpapier kom je al een heeeeeel eind.
Geen "korrelnummer" overslaan. Dan ben je met een te fijn schuurpapier aan het proberen om te grove krasjes te verwijderen. Dat kost uiteindelijk meer tijd en schuurpapier dan het stramien volgen :)

• Raymond
Toevoeging: Je hoeft met de laatste laag niet met 400 te beginnen. 800 moet ook wel kunnen (ik denk dat je dan wel iets van 800-1000-1500-2000 kan doen, maar je kan dat ook even in de winkel vragen)

• Recoil
  • Niet online
UPDATE:
Ik heb het materiaal gehaald(dat zeg ik, Karwei!), 2 bussen van die grondlak erover gespoten. En heb er net nog een laag kwastplamuur overheen gedaan met een roller.
OMG wat helpt dat goed /serieus _/-\o_ (morgen daar een foto van)

het materiaal(alleen verf dus exclusief de accesoires, van de zwarte lak btw meerdere gehaald)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sverlee/speaker/4.jpg

het resultaatvan 2 bussen grondlak

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sverlee/speaker/5.jpg

het tegenovergestelde effect van wat ik met de grondlak wilde rechtzetten(ja ik ben koppig)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sverlee/speaker/6.jpg

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 09:54
Hoe gaat het er nou mee? Ik moet binnenkort ook dus ben benieuwd.

Zin.

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-04 16:18
Beetje laat, maar die subwoofer waarnaar aan het begin van het topic gerefereerd wordt, is waarschijnlijk beplakt met fineer. Fineer is een soort kunststof met een lijmlaag aan de onderkant, dat je d.m.v. een strijkijzer warm maakt en op je project plakt. Geen idee waar je het kunt kopen, en of het duur is, maar het is wel een van de netste oplossingen!

Flickr

Pagina: 1