P4: 512KB of 1MB L2 cache?

Pagina: 1
Acties:

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
Hoi, zit te denken om m'n proc up te graden. Zit te denken aan:

2.4E GHz met 1MB L2 cache
2.8B GHz met 512KB L2 cache (of zelfs nog hoger)

Omdat ik een tijdtje de ontwikkeling in processorland niet had gevolg (druk met werk) weet ik niet meer de verschill tussen die 2 cache. Of gewoon op GHz letten?

Beide proc. is op basis van wat ik had gezocht in webwinkel. En m'n bord onderstunt hellaas maar 400/533 fsb. Zo enig idee ....?

PS: appl. die ik vaak gebruikt: CAD/CAM, Audio video, Adobees.

edit voor de L1 to L2 cache bij eerste proc

[ Voor 7% gewijzigd door GrittyKitty op 23-06-2004 16:38 ]

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je kan het beste even een review zoeken waarin de 2 CPU's worden vergeleken met elkaar. Meestal als de cache hoeveelheid verschilt maar het aantal GHz gelijk is, dan is het een ander model P4.
En uit die reviews blijkt ook dat meer cache absoluut geen garantie is voor meer performance (bij gelijke aantal MHz) omdat er ook andere zaken zijn gewijzigd aan de CPU.

Maar het maakt hooguit een paar procent uit over de gehele prestaties als het aantal GHz hetzelfde is. :)

Senile! Senile Oekaki

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Vergeet het maar met je huidige moederbord, en eigenlijk ook je geheugen waarschijnlijk.
Als je upgrade (maakt eigenlijk niet uit waar naartoe) heb je iig een ander moederbord nodig.

1MB L1 cache heeft een p4 niet, was 't maar zo'n feest ;) 1MB L2 hebben ze wel, tenminste, de prescott's. Helaas zijn die cores per MHz een stukje trager dan de p4's met 512KB L2 cache.

Kortom: hoe gek het ook klinkt, op het moment geld: een P4 met 512KB L2 cache is sneller dan een P4 met 1MB L2 cache (door het verschil in core). Verder worden de 1MB P4's (prescott) vrij heet, of produceren iig extreem veel hitte, die uiteraard afgevoerd moet worden. Veel hier over kun je zelf ook vinden.

ALS je dus al upgrade naar een P4, neem dan een northwood (512KB L2).

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Jij krijgt op je mobo alleen maar een p4b (Northwoord)versie, aangezien de prescott en de p4c allebei over een 800mhz fsb beschikken.
Jammer maar helaas.

Trouwens, een p4 met 1mb L1 cache bestaat niet en zal waarschijnlijk ook nooit op de markt komen ;)

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:55
http://processorfinder.in...nFOS=Filter+on+selections

drie maal P4 Northwood met 1MB L2 cache.

* WildOne gaat zich in een hoekje schamen

[ Voor 18% gewijzigd door WildOne op 17-08-2004 23:20 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

WildOne: dat zijn allemaal Prescotts ;) Dat kun je ook zien aan de die-size van 90nm. De Northwood is 0,13µm. Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder "Een overzicht van alle chipsets en CPU's" B)

Terugkomend op de vraagstelling: de performanceverschillen zijn marginaal. Het zit 'em meer in de gebruiksdoel van de computer. Ben je een Die-Hard gamer, neem dan de 512KB versie, die heeft meer Megahertzen. Ben je een Die-Hard video/audio freak, neem dan de 1MB versie, die heeft meer L2 Cache. Ben je een Die-Hard overclocker, neem dan de 512KB versie, een grotere geheugencache brengt namelijk wat meer gevoeligheid met zich mee wat betreft overclocken. Ben je Jan-met-de-Pet, neem dan de goedkoopste van de twee :)

Verder kun je gewoon via de FAQ van dit subforum terugvinden welke CPU's je allemaal op je mobo kwijt kunt. Kijk onder "Welke processors kan ik allemaal op mijn mobo prikken?" :)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 18:50
Verschil zit niet echt in performance maar wel in hitte en stroom verbruik. Dat is namelijk bij de Prescott cpu veel hoger.
Pagina: 1