Os X op Imac Bondi Blue

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2025
Na lange tijd op zolder te hebben gestaan heb ik de I-mac er maar weer eens bijgepakt. Ik wil namelijk na de zomer een nieuwe powerbook gaan aanschaffen, en nu kan ik dan alvast weer eens gaan zoeken naar nuttige / leuke programma's voor het mac os.

De I-mac loopt op het moment onder os 9,22. Dit gaat prima zo, maar ik zou, voordat ik de powerbook aanschaf wel eens met Os X willen werken.

Na het doorspitten van een aantal topic's hier op het GoT weet ik in iedergeval het volgende:
- Het moet kunnen draaien, al gaat het niet al te vlot.
- Ik moet het geheugen uitbreidden naar minimaal 128mb met so-dimms Pc100 of Pc133.
- Ik moet de firmware flashen

Dan nu mijn vragen.
- Zie ik nog iets over het hoofd, of is het geen dat ik gevonden heb niet correct?
- Waar kan je de nieuwe firmware vinden. Op de site van apple kan ik niets vinden. Wel las ik nog iets dat de nieuwe firmware ook op de Os X cd zou staan
- Kan ik iedere So-Dimm die Pc 100 / Pc 133 is gebruiken, op de huidige dimm's die er inzitten (eentje van 32mb die ik niet kan vinden :? en eentje van 64mb die ik wel zie) staat duidelijk dat ze door apple geleverd zijn.

De huidige Spec's zijn als volgt:
- 233mhz g3
- 96mb ram
- 6gb harddisk
- 6mb videogeheugen

Als mijn openingspost onvolledig is of wat dan ook moet dat maar even gemeld worden, ik ben tot op heden een n00b met apple computers, en ben ook nieuw hier op GoT

Somewhere in Europe...

Verwijderd

Je kunt inderdaad een standaard (pc) dimmetje gebruiken in deze (alle) iMacs. Ik zou er 128 mb bijzetten naast de 64, met 196 draait osX aardig. Zoals je in je post al aangeeft zal het waarschijnlijk niet bijster snel gaan, maar genoeg om eens met osX te spelen. alle leuke grafische trucjes kun je echter vergeten (vloeiend minimaliseren etc.) , de grafische kaart is hier gewoon niet fijn genoeg voor.

Voor zover ik weet staat de firmware gewoon op de installatie cd. mocht dit niet zo zijn, dan weigert ie te installeren en zal de cd er vast bij aangeven waar die firmware update dan wel vandaan moet komen.

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

scenic20 schreef op 23 juni 2004 @ 16:02:

- Ik moet het geheugen uitbreidden naar minimaal 128mb met so-dimms Pc100 of Pc133.
- Ik moet de firmware flashen
- Waar kan je de nieuwe firmware vinden. Op de site van apple kan ik niets vinden. Wel las ik nog iets dat de nieuwe firmware ook op de Os X cd zou staan
- Kan ik iedere So-Dimm die Pc 100 / Pc 133 is gebruiken, op de huidige dimm's die er inzitten (eentje van 32mb die ik niet kan vinden :? en eentje van 64mb die ik wel zie) staat duidelijk dat ze door apple geleverd zijn.
firmware: www.apple.com, tab support, sectie download, zoek op firmware, kijk welke je moet hebben (als je 9.2 draait is de kans groot dat je firmware al up-to-date is. Maar ga daar zekerheidshalve niet van uit. Updaten van firmware gaat het beste vanuit de de bestaande OS 9 omgeving die je nu hebt)

S0-dimm: eentje zit bovenop het processorbordje. Dit bordje kan je er uit flippen en dan zie je aan de onderkant nog een slot. Ik denk dat 128 mb totaal een beetje weinig is. Beter kan je denk ik een 256mb module er bij halen, en die icm met de 64 mb module gebruiken.

Succes.

• scenic20
Okee, dan ga ik morgen even naar de pc shop om een dimmetje van 128mb te halen, dat zit dan samen met os X nog onder de 200 euro, want meer wil ik toch niet gaan uitgeven aan zo'n relatief oud apparaat.

Hoe moet je dat processorbordje eruit wrikken. Ik heb net de Imac uit elkaar gehaald en heb even aan dat cpu bordje zitten wrikken maar het schiet niet los zegmaar. Moet ik eerst het koellichaam van de cpu loshalen misschien? Meer kracht erop zetten dan ik nu heb gedaan durf ik eigenlijk niet, heb inmiddels ervaring met onderdelen die spontaan breken :( .

De firmware heb ik inmiddels ge-update, ik heb niet het idee dat er iets is verandert, maar dat lijkt me ook logisch.

Bedankt voor de bovenstaande antwoorden _/-\o_

Somewhere in Europe...

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09
Ergens op de apple site kan je vinden hoe je de imac open kunt maken. Sorry, maar heb de link niet bijdehand.

No production networks were harmed during this posting

• scenic20
Ik heb het voor elkaar :)

De Imac openen was geen probleem alleen het processorkaartje van het moederbord af wilde niet echt, maar de oplossing was gewoon meer kracht zetten.

Somewhere in Europe...

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
PC 133 gaat niet werken btw;
Die iMac draait nog op een FSB van 66Mhz.

Hou er ook rekening meer dat OSX op die machine traag niet echt snel is...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 09:40
Afaik is PC-133 gewoon backwards compatible met 66 en 100 mhz.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ballebek schreef op 25 juni 2004 @ 18:31:
PC 133 gaat niet werken btw;
Die iMac draait nog op een FSB van 66Mhz.
Dat maakt niets uit.
Zo lang het maar niet andersom is. Langzamer geheugen op een hogere snelheid laten lopen dus.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• paella
Een Mac *kan* wat picky zijn wat betreft kwalitatief geheugen, met name de nieuwere modellen.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Even een beetje offtopic, maar ik wil het ff ergens melden :P

Ik heb gister een iMac DV 400 mhz gekocht, vandaag 256 mb er bij in gepropt (totaal 320 nu) en ff OS9 vervangen door 10.3.4
Damn, wat werkt dat goed zeg, had ik echt niet verwacht. Ik zou (serieus) bijna zeggen dat het beter aanvoelt dan mijn G4 1.25 ghz iMac.
De HD maakt wat meer herrie dan ik gewend ben, en hij is wellicht wat minder snel in apps starten maar OS X is heerlijk snappy, ik had 't echt wat trager verwacht.

:9

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• paella
Wat werkt er dat "beter" dan op een G4 1.25?

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Nouja, laat ik niet overdrijven maar het is natuurlijk een frisse installatie.
Heb alle printerdrivers en overbodige talen achterwege gelaten, weet niet of dat uitmaakt in performance.
Maar gewoon het 'OSX'en' gaat allemaal vrij soepel, de Finder werkt lekker snel, System Prefs start snel, alles voelt gewoon lekker aan. Ik heb me nog niet gewaagd aan PS of iPhoto, maar de feel had ik minder verwacht. Expose werkt ook aardig zonder hardwareacceleratie.

Ik had een 500 mhz iBook met Jaguar die echt niet zo soepel aanvoelde, al was dat geen frisse install en slechts een 66 mhz bus tov 100 van de iMac.

Laten we 't maar even aanzien hoelang 'ie nog zo lekker is, heb 'm net een paar dagen. :)

Verwijderd

Over OSX op een iMac gesproken: hoeveel cd's heb je minimum nodig om dit OS te installeren? Stel je hebt OSX 10.3.4: kun je al met 1 cd dit OS installeren? Of heb je er 3 nodig?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 22:58:
Over OSX op een iMac gesproken: hoeveel cd's heb je minimum nodig om dit OS te installeren? Stel je hebt OSX 10.3.4: kun je al met 1 cd dit OS installeren? Of heb je er 3 nodig?
Zaten er bij de versie die jij gekocht hebt niet alle CDs / de DVD erbij? Dan zou ik terug naar de winkel gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 23:11 ]

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

:+

Hoeveel moet je er downloaden ? Voor 10.3 heb je CD 1 en 2 nodig...

Pagina: 1