Vastlopers en reboots tijdens Windows setup/laden

Pagina: 1
Acties:

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hoi,

mijn pc heeft nogal vage kuren... na een reboot kreeg ik opeens een NTOSKERNEL fout en kwam ik XP niet meer in. na nog een reboot bleef die ntoskernel uit, maar resette me systeem gewoonweg wanneer je dat windows bootscreen moet krijgen. en dat is wat hij nu nog steeds doet elke keer wanneer ik wil booten.

dus ik heb de standaard dingen effe nagelopen, alle hardware eruit en alleen met HD en videokaart booten, maar nog steeds die resets...

dus ik denk, misschien effe proberen XP te repairen met de XP setup cd... ik dat ding erin, setup starten... "uw hardware word geinitialiseerd". en daar bleef hij hangen.

nog een keer proberen... ja toen kwam hij verder dan dat hardware initialiseren, maar bleef hij hangen bij "Druk F6 om non raid blabla te installeren" en ontbrak opeens en stuk tekst, ik zag maar de helft van de letters.

weer een keer proberen... weer hangen bij dat raid gedoe, en de letters waren maar voor de helft afgebeeld...

ik heb al eerder een kapotte cpu gehad, die heb ik omgewisseld bij de winkel, maar bij thuiskomst bleek het een 2e hands cpu te zijn want er zat al koelpasta op die rubberpootjes van de cpu.

wat zou er kapot kunnen zijn? die cpu weer?

specs:
athlon XP 3000+
Asus A7n8x-x
Sapphire Radeon 9200

[ Voor 4% gewijzigd door mjszwo op 23-06-2004 15:28 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Al een memory test gedaan?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• mjszwo
  • Niet online
-Rob- schreef op 23 juni 2004 @ 15:29:
Al een memory test gedaan?
ja heb ik gedaan, is prima in orde.

maar ik zal memtest86 nog effe een tijd laten draaien, kijken of er in de loop van de tijd nog wat komt

maar ik heb niet het idee dat het het geheugen is. ik heb het gevoel dat het weer die cpu is... ook omdat ie 2e-hands/teruggebracht was.

zou het ook niet aan de videokaart kunnen liggen, aangezien ik halve letters enzo krijg?

edit: memtest86 loopt inmiddels ook vast op die bak...

[ Voor 37% gewijzigd door mjszwo op 23-06-2004 15:40 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-08 09:46

TommyGun

Stik er maar in!

Probeer veilige modus eens. F8 blijven rammen tijdens het bootten. Misschien kom je er dan wel in. Succes.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• mjszwo
  • Niet online
ook niet, heb ik al geprobeerd... maar zelfs de XP setup doet het niet meer, dus volgens mij is er een flink hardware probleem.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 10:31

ralpje

Deugpopje

Ik gok op je harde schijf, maar dat is puur een gevoel :)
BTW, misschien ff een titelfixje door een modje?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• mjszwo
  • Niet online
ralpje schreef op 23 juni 2004 @ 15:45:
Ik gok op je harde schijf, maar dat is puur een gevoel :)
BTW, misschien ff een titelfixje door een modje?
hmm dat zou misschien wel kunnen... een paar uur geleden maakte hij een klik en bleef het HD ledje continu branden, en zat XP vast, reset wou ook niet meer, de stroom moest er totaal af.

maar waarom loopt memtest86 dan ook vast? die heef toch niks met de hd te maken?

[ Voor 10% gewijzigd door mjszwo op 23-06-2004 15:48 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Als hij in memtest ook al vast loopt, maar geen memerrors geeft, is het waarschijnlijk je cpu, die misschien te warm wordt, of je voeding die het niet trekt.

Kijk eens in de bios naar je temperaturen en voltages van 5.0 12.0 en 3.3

4015Wp west (Dordrecht)

• mjszwo
  • Niet online
Tutti-frutti schreef op 23 juni 2004 @ 15:48:
Als hij in memtest ook al vast loopt, maar geen memerrors geeft, is het waarschijnlijk je cpu, die misschien te warm wordt, of je voeding die het niet trekt.

Kijk eens in de bios naar je temperaturen en voltages van 5.0 12.0 en 3.3
de voltages kloppen, alleen de temperaturen kloppen van geen kant... de ene keer is de cpu 47 graden, en na een reboot opeens 67 ofzo, heel wisselvallig dus.
ik meet dit dus in de bios btw.
hij heeft ook ongeveer 2 weken perfect gedraait.

maar een defecte harddisk klinkt dus ook wel aannemelijk na die klik... hoewel hij daarna weer gewoon bootte zonder problemen.

[ Voor 15% gewijzigd door mjszwo op 23-06-2004 15:58 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 10:31

ralpje

Deugpopje

Caponi schreef op 23 juni 2004 @ 15:48:
[...]
maar waarom loopt memtest86 dan ook vast? die heef toch niks met de hd te maken?
Als je harde schijf vastloopt, loopt memtest ook vast. Die staat immers op je harde schijf.. :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• mjszwo
  • Niet online
ralpje schreef op 23 juni 2004 @ 16:09:
[...]

Als je harde schijf vastloopt, loopt memtest ook vast. Die staat immers op je harde schijf.. :)
niet waar, die draait vanaf een linux bootfloppy.

edit: ik heb een ander harddisk geprobeerd, maar de fouten blijven, dus het probleem lijkt wat anders te zijn.

het geheugen heb ik pasgeleden nog getest dus lijkt ook goed te zijn, heb nu alleen dus de mogelijkheid niet meer om dat te testen...

videokaart lijkt me stug dat die zulke fouten oplevert, dus ik heb nog steeds het vermoeden dat ik het bij de cpu moet zoeken.

[ Voor 48% gewijzigd door mjszwo op 23-06-2004 16:32 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Caponi schreef op 23 juni 2004 @ 16:10:
[...]

edit: ik heb een ander harddisk geprobeerd, maar de fouten blijven, dus het probleem lijkt wat anders te zijn.

het geheugen heb ik pasgeleden nog getest dus lijkt ook goed te zijn, heb nu alleen dus de mogelijkheid niet meer om dat te testen...

videokaart lijkt me stug dat die zulke fouten oplevert, dus ik heb nog steeds het vermoeden dat ik het bij de cpu moet zoeken.
Raar extra testje: als je computer hangt, kan je dan nog wel de num en caps lock lampjes aan en uitzetten?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• mjszwo
  • Niet online
-Rob- schreef op 23 juni 2004 @ 16:36:
[...]

Raar extra testje: als je computer hangt, kan je dan nog wel de num en caps lock lampjes aan en uitzetten?
nee dat is niet mogelijk.

maar ik heb het probleem gevonden, het is weer de CPU die defect blijkt te zijn, wat ik dus al vermoedde omdat het waarschijnlijk B-keuze/omgeruilde was vanwege die koelpasta op die rubbertjes.

heb er een Duron 800 in geprikt en nu draait het weer prima, dus morgen maar effe naar de computerwinkel.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik denk eerder je koeling van je cpu. Deze was zeer wisselend in bios.. dus ik denk dat je pc met een goede koeler wel perfect draait. Of er moet zichtbare schade zijn aan de core. Succes!

4015Wp west (Dordrecht)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Caponi schreef op 24 juni 2004 @ 00:47:
[...]

nee dat is niet mogelijk.

maar ik heb het probleem gevonden, het is weer de CPU die defect blijkt te zijn, wat ik dus al vermoedde omdat het waarschijnlijk B-keuze/omgeruilde was vanwege die koelpasta op die rubbertjes.

heb er een Duron 800 in geprikt en nu draait het weer prima, dus morgen maar effe naar de computerwinkel.
dit hoeft niet.

ik had laatste een a7v600-x met een 166MHz FSB XP 2600+. deze liep ook vast in memtest, ik meen bij de overgang van test 5 naar 6. (hele scherm inclusief bovenste deel van memtest vol met rare tekens enzo)

bij dit systeem heb ik zo'n beetje alles geprobeerd, maar kreeg het niet stabiel, tenzij ik de FSB terugschroefde naar 133 MHz.

Heb er vervolgens een ander mobo in geschroefd en alles liep vlekkeloos op 166 MHz.

Ofwel: Als je er een Duron in schroeft die wel goed werkt, die op meerdere vlakken (FSB, stroomverbruik) veel minder veeleisend is dan een dikke XP, wil dat niet zeggen dat de processor de oorzaak is.

• mjszwo
  • Niet online
ik heb nu de cpu omgeruild bij de winkel voor een Athlon XP 3200+.

hij komt nu een stuk verder dan eerst, ik kan in de safemode komen, de windows setup komt ook een heel stuk verder, maar nadat de setup al die drivers heeft geladen (dan word het scherm dus effe zwart zoals het hoort), krijg ik een BSOD.

de safemode kan ik dus ook in komen, alleen klikt me HD dan na een minuut, word het scherm zwart en blijf het HDD ledje op me case branden.

ook kwam er een soort fluittoon uit me pc toen ik hem voor het eerst bootte met die 3200+, die ik niet echt kon lokaliseren.

ik zal nu nog effe een oude 1,5gb harddisk erin hangen en kijken of ik dan XP wel fatsoenlijk kan installeren.

edit: met die andere hd gaf de windows setup de eerste keer een BSOD (na het laden van die drivers weer) met "IRQ NOT LESS OR EQUAL", de 2e en 3e keer weer zo'n zelfde BSOD als de eerste keer, dus zonder specifieke foutmelding.

Ik heb vannacht memtest86 nog eens laten draaien, hij liep toen wel door, en ik had binnen 2 minuten al ongeveer 20000 fouten... nadat ik het geheugenbankje er effe uit had gehaald en opnieuw gemonteerd, vond memtest86 geen fouten meer.
dat ik hem de eerste keer verkeerd heb monteerd lijkt me uitgesloten, want ik klik die dingen er altijd goed in en hij heeft 2 weken zo gedraait.

edit2: als het van belang mocht zijn; het heugen is van het merk "Elixir" ofzoiets (heb ik gekocht als "Standaard geheugen" bij norrod), 512mb PC3200 400mhz.

[ Voor 40% gewijzigd door mjszwo op 24-06-2004 16:27 ]

• mjszwo
  • Niet online
ik heb nu de FSB verlaagd naar 133mhz en nu boot de hij wel gewoon zoals het hoort...

net nog effe memtest86 laten lopen en die vond weer allemaal errors.
maar zou het wel aan het geheugen liggen, want dat loopt nu nog wel gewoon op 200mhz.
en ik heb verder niks met het geheugen gedaan, zou dat zo opeens kapot kunnen gaan dan uit het niets?

edit: ik heb memtest weer gedraait, FSB op 100 en geheugen op 200mhz, en geen enkele fout en windows draait ook gewoon.
maar zodat ik de FSB en het geheugen allebei op 200 laat draaien, zoals het dus zou moeten, dan komen die memory errors weer opduiken en boot windows weer niet...

[ Voor 48% gewijzigd door mjszwo op 24-06-2004 17:26 ]

• smvs
  • Niet online
Caponi schreef op 24 juni 2004 @ 16:21:
ik heb nu de FSB verlaagd naar 133mhz en nu boot de hij wel gewoon zoals het hoort...

net nog effe memtest86 laten lopen en die vond weer allemaal errors.
maar zou het wel aan het geheugen liggen, want dat loopt nu nog wel gewoon op 200mhz.
en ik heb verder niks met het geheugen gedaan, zou dat zo opeens kapot kunnen gaan dan uit het niets?

edit: ik heb memtest weer gedraait, FSB op 100 en geheugen op 200mhz, en geen enkele fout en windows draait ook gewoon.
maar zodat ik de FSB en het geheugen allebei op 200 laat draaien, zoals het dus zou moeten, dan komen die memory errors weer opduiken en boot windows weer niet...
tja het kan nog steeds zowel het geheugen als het mobo zijn.

mijn ervaring met elixer is overigens dat het ruk is. incompatibel en gaat ook gewoon spontaan stuk.

[ Voor 3% gewijzigd door smvs op 24-06-2004 17:30 ]

Verwijderd

aaaah! Ik heb exact het zelfde probleem gehad. Ik kreeg het toen ik een keer een nieuwe HD er bij in had geprikt. Dan begon hij soms te klikken en liep hij moer vast. Alleen de power knop was nog de redding. Ik kwam er achter dat als ik 1 HD(of 2 cd-rom's) afkoppelde dan was het goed, het bleek dus de voeding te zijn. Die kon geen 2 hd's, 3 kaarten en 2 hd's trekken. Heb oen mijn 300watt voeding vervangen door q-tech 550watt hopla probleem opgelost. Dus ik zou zegge dat het je voeding is.

• mjszwo
  • Niet online
smvs schreef op 24 juni 2004 @ 17:29:
[...]

tja het kan nog steeds zowel het geheugen als het mobo zijn.

mijn ervaring met elixer is overigens dat het ruk is. incompatibel en gaat ook gewoon spontaan stuk.
dat zou iig wel mijn problemen verklaren.
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 17:37:
aaaah! Ik heb exact het zelfde probleem gehad. Ik kreeg het toen ik een keer een nieuwe HD er bij in had geprikt. Dan begon hij soms te klikken en liep hij moer vast. Alleen de power knop was nog de redding. Ik kwam er achter dat als ik 1 HD(of 2 cd-rom's) afkoppelde dan was het goed, het bleek dus de voeding te zijn. Die kon geen 2 hd's, 3 kaarten en 2 hd's trekken. Heb oen mijn 300watt voeding vervangen door q-tech 550watt hopla probleem opgelost. Dus ik zou zegge dat het je voeding is.
maar ik heb het ook wanneer ik mijn systeem "kaal" laat booten, dus alleen met videokaartje en 1 HD.

een quote uit een ander topic wat ik gevonden heb:
Superdeboer schreef op 31 augustus 2003 @ 01:05:
Een tip om niet te nemen is Elixir. Die reepjes houden het in ieder geval bij mij niet veel langer dan een jaar uit. Onverklaarbaar maar waar, in verschillende pc's binnen kort tijd twee keer Elixir geheugen dood. Nu overgestapt op Kingston.

Overigens, ik kende Elixir niet eens tot het in mijn bakken kapot ging. :D

Dus waarschijnlijk word je niet eens in de verleiding gebracht om 't te purchasen. ;)
ik ga dat geheugen dus maar eens omwisselen.

[ Voor 25% gewijzigd door mjszwo op 24-06-2004 18:13 ]

• mjszwo
  • Niet online
okeej ik heb het geheugen omgewisseld maar de fouten blijven :?
heb (helaas) wel weer Elixir.

heb nu dus de cpu en het geheugen vervangen, en getest met een andere HD. dan blijft alleen een defect moederbord over lijkt me?

• smvs
  • Niet online
Caponi schreef op 24 juni 2004 @ 19:59:
okeej ik heb het geheugen omgewisseld maar de fouten blijven :?
heb (helaas) wel weer Elixir.

heb nu dus de cpu en het geheugen vervangen, en getest met een andere HD. dan blijft alleen een defect moederbord over lijkt me?
dat kan. het gelul met dit soort dingen is dat je als gewone sterveling (dus zonder plank vol voorraad aan moederborden en andere onderdelen) nog zo goed kan zijn in het stellen van diagnoses, je schiet er vaak weinig mee op, omdat je je theoriën niet gelijk kan bevestigen door onderdelen uit te wisselen. ik heb in het verleden ook vaak met dit bijltje moeten hakken.

ik mag niet vloeken maar ik durf stiekum te beweren dat dit soort gezeik zich vaker met amd voordoet dan met intel. ik ben dan zelf wel amd aanhanger, maar ik heb de ervaring dat het allemaal toch kritischer is. ik bedoel wat kan er nou fout gaan met een i865 bordje + een p4? echt heel weinig tenzij je dikke pech hebt. als amd eenmaal loopt is het minstens zo geweldig als intel, dat wel.

[ Voor 23% gewijzigd door smvs op 24-06-2004 20:10 ]

• mjszwo
  • Niet online
smvs schreef op 24 juni 2004 @ 20:03:
[...]

dat kan. het gelul met dit soort dingen is dat je als gewone sterveling (dus zonder plank vol voorraad aan moederborden en andere onderdelen) nog zo goed kan zijn in het stellen van diagnoses, je schiet er vaak weinig mee op, omdat je je theoriën niet gelijk kan bevestigen door onderdelen uit te wisselen. ik heb in het verleden ook vaak met dit bijltje moeten hakken.
inderdaad... echt om gestoord van te worden af en toe... soms zit ik letterlijk met me handen in het haar en wil ik alle troep het liefst uit het raam gooien...
smvs schreef op 24 juni 2004 @ 20:03:
ik mag niet vloeken maar ik durf stiekum te beweren dat dit soort gezeik zich vaker met amd voordoet dan met intel. ik ben dan zelf wel amd aanhanger, maar ik heb de ervaring dat het allemaal toch kritischer is. ik bedoel wat kan er nou fout gaan met een i865 bordje + een p4? echt heel weinig tenzij je dikke pech hebt. als amd eenmaal loopt is het minstens zo geweldig als intel, dat wel.
ik heb niet echt ervaring met intel dus daar kan ik zelf weinig over zeggen... de enige intel die ik heb gehad was een 486DX2, daarna heb ik alleen AMD's gehad :)

maar zal morgen het moederbordje ook wel effe gaan ruilen en kijken wat ie dan doet...
pff ik blijf wel bezig zo, elke keer op en neer naar die computerwinkels 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door mjszwo op 24-06-2004 20:20 ]

Verwijderd

probeer andere voeding joh ;)

• Maverick
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 10:49:
probeer andere voeding joh ;)
Wat is dit nu voor nutteloze opmerking, hij heeft toch al duidelijk gesteld dat er niets mis is met z'n voeding, hij houdt dezelfde problemen zelfs al hangt er maar 1 hardeschijf aan.

Denk dat je moederboard idd wel eens het probleem kan zijn, heb je ook al een andere geheugenbank geprobeerd? Misschien is er wel 1 stuk en doen de andere het nog gewoon.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

op mijn stage al een paar keer deze fout gehad met Maxtor schijven. was gewoon kaduuk. kan voor 90% zeker zeggen dat je HD stuk is

• Maverick
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 10:59:
op mijn stage al een paar keer deze fout gehad met Maxtor schijven. was gewoon kaduuk. kan voor 90% zeker zeggen dat je HD stuk is
Caponi schreef op 23 juni 2004 @ 16:10:
[...]

Wel even lezen voor je wat roept ;)

edit: geeft niet tis voor ons allemaal nog vroeg :* ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Maverick op 03-07-2004 11:04 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

sorry Mav :) was nog beetje slaperig

Verwijderd

Als je een fluittoon hoorde die je niet kon plaatsen kan het heel goed je moederbord zijn. Als zo'n elco'tje defect raakt gaat 'ie ook fluiten. Verder is het mobo ook praktisch het laatste nog dat je überhaupt kunt veranderen.
Pagina: 1