Xvid/Divx resolutie veranderen.

Pagina: 1
Acties:

• Ids
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-02 08:39
Voordat er over geklaagd wordt, ja ik heb de search gebruikt, maar geen echt antwoord kunnen vinden.

Mijn vraag, is het mogelijk om de resolutie van een Xvid film te veranderen??? En dan bedoel ik niet met Vdub en dat soort spul, want dan moet je de hele movie opnieuw gaan encoden (full processing mode, filters worden nl. niet meegenomen in direct stream copy) Ik wil dus een resolutie van 768X576 terugbrengen naar 640X480 zonder dat ik aan xvid instellingen, bitrates en weet ik veel voor grappen moet sleutelen. De in- en output moeten vwb bitrate gelijk blijven alleen de resolutie moet anders. Zijn hier progjes voor te vinden??? Of is de oplossing dusdanig voor de hand liggend dat ik daar aan voorbij kijk?

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Je kan toch bij verschillende afspeelprogramma's gewoon het beeld zelf instellen? Hoe groot je het wil dus dan, of is dit niet wat je bedoelt :X

Edit:
zit niet thuis dus kan het niet even bekijken

[ Voor 19% gewijzigd door the_RJ op 23-06-2004 15:21 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Ids
the_RJ schreef op 23 juni 2004 @ 15:20:
Je kan toch bij verschillende afspeelprogramma's gewoon het beeld zelf instellen? Hoe groot je het wil dus dan, of is dit niet wat je bedoelt :X

Edit:
zit niet thuis dus kan het niet even bekijken
Nee, dat is niet wat ik bedoel, de daadwerkelijke resolutie moet lager. Anders trekt de standalone het niet (die gaat maar tot 640X480)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

wat stel je je voor dat dat programmaatje doet dan :? je kunt toch niet zomaar een beetje knippen in geencodeerde data! en zelfs al zou dat kunnen dan zou je alleen maar kunnen croppen, resizen zul je toch echt voor moeten hercoderen.

wat je wilt kan zelfs niet, aangezien jij kleinere plaatjes wilt, maar ze moeten wel net zo groot blijven kwa kbits/s. Dat je dat al zou willen vraag ik me af, maar hoe je dat voor elkaar wilt krijgen is ook weer een mysterie.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-01 17:26
Lijkt mij dat smokalot gelijkt heeft. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets mogelijk is zonder opnieuw te encoden. Maar als je iets vind hou ik me aanbevolen ;)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

misschien dat je die vraag beter op het http://forum.doom9.org/ kunt stellen.
iets met avisynth en fast recompress, want ik denk niet dat je ontkomt aan nog een keer encoden.

[ Voor 44% gewijzigd door PipoDeClown op 23-06-2004 15:36 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-02 21:14
Op zich lijkt het mij theoretisch onmogelijk. Als je iets comprimeerd dan kan je het niet meer terugcomprimeren naar de originele status. Als je een hap uit een koek neemt dan kan je die ook niet terugtoveren.

Je zou hooguit de randen kunnen wegsnijden, en dan niet opnieuw comprimeren. Maar dan mis je een gedeelte van de film :S
Re-encoden lijkt mij de enige oplossing.. en zo lang duur dat tegenwoordig toch ook weer niet?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

smokalot schreef op 23 juni 2004 @ 15:24:
wat stel je je voor dat dat programmaatje doet dan :? je kunt toch niet zomaar een beetje knippen in geencodeerde data! en zelfs al zou dat kunnen dan zou je alleen maar kunnen croppen, resizen zul je toch echt voor moeten hercoderen.
Jah juist omdat hij niet wilde encoderen begreep ik niet helemaal waar hij heen wilde, want je zal moeten coderen wil je dit bereiken voor een film zelf. Misschien dat je bij een afspeelprog kan instellen dat je altijd een bepaald resolutie wil gebruiken (zou ik thuis moeten nakijken of dat kan en zo ja bij welk progje), maar voor elke film apart kan het volgens mij niet anders |:(

Edit:
btw wat is je systeem (schatting maken voor tijd die nodig is om te encoderen)

[ Voor 6% gewijzigd door the_RJ op 23-06-2004 15:30 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Ids
Sluuut schreef op 23 juni 2004 @ 15:28:
Op zich lijkt het mij theoretisch onmogelijk. Als je iets comprimeerd dan kan je het niet meer terugcomprimeren naar de originele status. Als je een hap uit een koek neemt dan kan je die ook niet terugtoveren.
Daarin ga ik met je mee, maar van 768X576 naar 640X480 is alleen een kwestie van het beeld wat kleiner maken. Er hoeft dus niks bijgeplakt te worden. Ik bedoel een plaatje heb je met 2 muisklikken geresized. Waarom zou dat niet net zo simpel met een avi kunnen?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Ids schreef op 23 juni 2004 @ 15:37:
[...]
Daarin ga ik met je mee, maar van 768X576 naar 640X480 is alleen een kwestie van het beeld wat kleiner maken. Er hoeft dus niks bijgeplakt te worden. Ik bedoel een plaatje heb je met 2 muisklikken geresized. Waarom zou dat niet net zo simpel met een avi kunnen?
omdat de compressie rekening houdt met wijzigingen in de voorgaande/komende "plaatjes" in je film.

aan te raden is om het origineel gewoon nogmaals te encoden maar dan direct naar het gewenste formaat.

bepaalde dvd kopieer progsels doen iets met de vectoren in de mpeg om er een kleiner bestand/lagere bitrate van te maken, maar of dit ook de resolutie betreft?

[ Voor 14% gewijzigd door PipoDeClown op 23-06-2004 15:43 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:12

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat jij wil is het equivalent van een A4 een A3 maken zonder knippen of vouwen.. Dat gaat dus niet

Compressies werken met rasters die gecompressed zijn en over het beeld getracked worden. Om de resolutie aan te passen zou je dus de rasters kleiner moeten maken (of het beeld kleiner en minder rasters). Dit kan alleen maar door de rasters uit te pakken en vervolgens opnieuw in te pakken -> dus door te recompressen!

Requantiseren van een DVD is heel wat anders. Dit heeft slechte betrekking op de kwanitesring van de frequentie data die in de rasterblokken is opgeslagen, om zo een hogere compressie te krijgen, echter niets met de grootte van deze rasterblokken

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Ids
Ah, een duidelijk antwoord. Mijn eerste gedachte was dat het een relatief simpel iets was, dat blijkt dus niet zo te zijn. Dan maar in de full processing mode.

Thanx.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:12

voodooless

Sound is no voodoo!

Ids schreef op 23 juni 2004 @ 16:04:
Ah, een duidelijk antwoord. Mijn eerste gedachte was dat het een relatief simpel iets was, dat blijkt dus niet zo te zijn. Dan maar in de full processing mode.

Thanx.
Als het echt zo simpel was, dan zou iedereen dat al lang zo doen natuurlijk :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1