[DOS] partitie weg hoe haal ik bestanden terug?

Pagina: 1
Acties:

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
ik heb met veel moeite een oude Buslogic SCSI controler in dos aan de gang gekregen
onder win98 geeft hij foutcode 22 en start het apparaat niet en onder XP zijn er geen drivers voor (is ISA kaart)

nu zie ik in FDISK wel de hdd maar geen file system erop (het zou FAT32 moeten zijn)

hoe kan ik nu in dos mijn bestanden terug halen?

in windows doe ik dit meestal met easy recovery

maar nu wil ik zoiets voor dos hebben waar haal ik dit vandaan en hoe werkt het?

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32
fdisk

• dude88
  • Niet online
ja dan kan ik partitie mee aan maken ja maar daar haal ik toch geen data mee terug?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FAT32 zul je in DOS niet echt zien...daar heb je toch echt W95 of hoger voor nodig.
Wat je zou kunnenproberen is het ding in een windows 2000 machine te hangen (booten vanaf normale IDE, en dan kijken of ie hem daar herkent. W2k en ook NT4 zijn meestal beter in dat soort oude apparatuur, puur vanwege het feit dat dit meestal in professionele omgevingen gebruikt wordt en ze daar op gericht zijn.
Overigens was mijn 1e gedachte om NT4 te proberen (die zal nl ongetwijfeld drivers hebben voor dat ding), maar dat gaat niet werken als je zeker weet dat het een FAT32 partitie is...want die snapt NT4 niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik even snel kijk lijken enkele ISA Buslogic scsi kaarten wel ondersteund in linux. Je kunt proberen om met een Knoppix cd'tje te booten en te kijken of je daarmee het een en ander van de schijf kunt vinden.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• dude88
  • Niet online
FAT32 kan ik in dos wel gewoon zien
ik heb opgestart van win98 bootdisk
er zit ook een IDE FAT32 win98 schijf in de pc die kan ik wel gewoon benaderen

dus ik zoek nu een programma wat die SCSI schijf gaat scannen of wat dan ook naar de files die er nog op staan en eraf kan halen en op de IDE schijf te zetten

(ik heb geen ervaring en de software om "ff" linux te gaan gebruiken)

• dude88
  • Niet online
wat ik nog wel zit te denken:
onder windows start de SCSI controler niet
en onder DOS ziet die in FDISK wel de hdd maar ziet geen FAT32 partitie

kan het zijn dat de kaart deffect is? :S

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik heb ooit ook eens een partitie van 10 GB kwijtgeraakt, net de partitie waarop ik al mijn gegevens opsla.

Ik ben dan maar op zoek gegaan naar een progje om partitietabel terug te zetten en stootte op testdisk.

Dit is te downloaden op http://www.cgsecurity.org en bestaat voor zowel dos, linux als windows.

Of het met SCSI werkt weet ik niet, maar alleszins kan je daarmee zoeken op de schijf (analyse kiezen ergens) naar partities die er oit geweest konden zijn.
Als er altijd maar 1 partitie was dan zal hij dat wel vinden.
Daarna kan je de gevonden partitie naar de partitietabel schrijven.

Effe rebooten en hopelijk in orde dan O-)

Dat progje heeft me al enkele keren gered _/-\o_

keep trying...

• bolluserectus
  • Laatst online: 25-04-2025
ik gebruik hier nog altijd het proggie Lost&Found 1.01 voor
Ooit in handen gekregen.. twee floppies en maar zelfs 1tje nodig in jouw geval.
Je hebt echter wel een backup medium nodig.. een tweede HD ofzo..

Actions speak louder than words

• dude88
  • Niet online
2de hdd is geen probleem die is ook al aangesloten een normale IDE schijf

waar haal ik het proggie vandaan?

dat proggie kan dus onder dos onder een partitie de bestanden terug vinden?

• bolluserectus
  • Laatst online: 25-04-2025
Yup,
zelfs van NTFS en heeft ook SCSI support.
Het is geen shareware/Freeware, dus ik kan het je niet geven..

Actions speak louder than words

Verwijderd

Pak er een hex editor bij en open de FAT op die disk (in block 0 of 1 van de disk geloof ik). Hierin staan je filenames. Hiermee kun je 2 dingen achterhalen:

1) als je files verwijderd zijn, zullen deze een "?" hebben als eerste letter van de filename. (eerste letter terug veranderen en je file is "undeleted")
2) als je je FAT niet kunt openen, is er wat mis op scsi niveau en niet op filesystem niveau (had je alle kabels gecontroleerd, ID's en terminators?)

edit:

Met FAT bedoel ik de File Allocation Table, de tabel aan het begin van een fat filesystem, waarin de files en hun offset op het filesystem worden bijgehouden.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 16:30 ]

• dude88
  • Niet online
bolluserectus schreef op 24 juni 2004 @ 15:49:
Yup,
zelfs van NTFS en heeft ook SCSI support.
Het is geen shareware/Freeware, dus ik kan het je niet geven..
heb je wel de url van het proggie zodat ik ff op de website kan kijken/kopen of demo of iets dergelijks kan proberen?

• dude88
  • Niet online
nog ff een schopje

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 17:04

TheBorg

Resistance is futile.

Je hebt de SCSI driver wel geladen maar is de drive wel gemount?

• dude88
  • Niet online
hoe kan ik dat controleren/oplossen?

• TheBorg
  • Laatst online: 18-02 17:04

TheBorg

Resistance is futile.

Je hebt de ASPI driver nodig voor je SCSI kaart (Advanced SCSI Programming Interface), deze heb je waarschijnlijk geladen. Daarnaast heb je een device driver nodig voor de harddisk, deze zorgt ervoor dat je een drive letter krijgt. Als je een normale install hebt gedaan dan zijn ze waarschijnlijk allebei al geladen. Als je een driveletter hebt, dan zit het wel goed. Dan is het denk ik tijd om met Lost & Found aan de gang te gaan.

• dude88
  • Niet online
hebben we het nu over lunix of over dos

want ik werk nu met de kaart in dos

• The Eagle

The Eagle

dude88 schreef op 23 juni 2004 @ 16:30:
FAT32 kan ik in dos wel gewoon zien
ik heb opgestart van win98 bootdisk
er zit ook een IDE FAT32 win98 schijf in de pc die kan ik wel gewoon benaderen
Zeg dan ook niet dat je in DOS zit - je zit dan gewoon in de DOS-modus van win98; en die ondersteunt wel FAT32 idd, dus dat verklaart wat.
Kijk even of je ergens ASPI-drivers kunt vinden; dat zijn SCSI-drivers voor DOS-modus. De bootdisks van www.bootdisk.com hebben die bij mijn weten standaard er op zitten. Dan zou je schijf gewoon benaderbaar moeten zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• coller
  • Laatst online: 25-10-2025
ik weet niet echt of ik je hierbij help, maar heb je pc inspector file recovery weleens geprobeerd ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Eagle schreef op 25 juni 2004 @ 09:17:
[...]

Zeg dan ook niet dat je in DOS zit - je zit dan gewoon in de DOS-modus van win98; en die ondersteunt wel FAT32 idd, dus dat verklaart wat.
Ahum, dat is ook gewoon DOS 7.0 - niet een volle DOS install, maar wel degelijk een DOS kernel met FAT32 support. Bij een Win98 install wordt daar dan een erg barokke shell omheengeladen :+
Kijk even of je ergens ASPI-drivers kunt vinden; dat zijn SCSI-drivers voor DOS-modus. De bootdisks van www.bootdisk.com hebben die bij mijn weten standaard er op zitten. Dan zou je schijf gewoon benaderbaar moeten zijn.
Idd, dit klinkt als gewoon een driverissue :z

Oslik blyat! Oslik!

• dude88
  • Niet online
ik heb het nu geprobeerd met een disk van bootdisk.com maar dan zie ik nog steeds geen partitie in fdisk

wat ik ook erg raar vind dat als ik er scsi 2 schijven aan heb hangen dat ik er dan maar 1 zie in fdisk
heb dat ook met die driver te maken?

• The Eagle

The Eagle

Is die buslogic kaart toevallig een kaart met RAID-mogelijkheden? Kan zijn dat het ding nog als RAID gejumperd staat (dat moest toen nog nl ;) ) en dan wordt het idd lastig om als er maar 1 schijf inhangt het e.e.a. te benaderen ;) Post hier anders het typenummer van die kaart eens.

Verwijderd

Waarschijnlijk is je schijf overleden!!!!!!!!!!1

• dude88
  • Niet online
Buslogic BT 54-5S
het zijn niet mijn schijven
maar ze hebben zo altijd wel gewerkt en niet in een raid configratie
ik heb zelf geen jumpers of iets ander verzet
de schijven worden tijdens het opstarten van de pc wel goed herkend

ik type het maar ff over:

Host adapter port: 330 checked OK.
Boslogic ISA (AT) SCSI Adapeter Firmware Version 3.35
DOS Disk space > 1 GByte option enabled
First hard disk already installed
SCSI Target 0 LUN 0 not found
Checking for SCSI Target 1 LUN 0
Target 1 installed as second hard disk /IMB DPES-3108

Target-LUN 1-0 is IBM DPES-31080 S31H
Target-LUN 2-0 is IBM DPES-31080 S31Q

kan je hier iets mee?

als iemand een win98 driver heeft zou ik die ook graag willen hebben
in windows 98 blijf ik in apparaat beheer krijgen code 22
dan kan ik op apparaat inschakelen klikken dan moet ik rebooten maar na reboot is er niks veranderd
de driver die die nu in win98 gebruikt vind die vanzelf op de win98 cd-rom

[ Voor 26% gewijzigd door dude88 op 25-06-2004 15:11 ]

• dude88
  • Niet online
iemand een idee?

Verwijderd

Heb je al eens IRQ/adressen opzij gezet voor die controller in je moederbord bios onder het PnP deel? Soms wil Windows 98 nl. eigenwijs doen door hem te herconfigureren, terwijl dat kaartje dan bijv. niet eens PnP is.

• dude88
  • Niet online
de kaart is al in verschillende pc's geprobeerd overal hetzelfde resultaat
er zitten dan geen andere isa/pci kaarten in de pc
dus lijkt me sterkt dat paar totaal verschillende pc's precies hetzelfde aangeven

Verwijderd

Ik heb ook recent een FAT partitie perongeluk verwijderd, Active @ Undelete (een van de laaste versies) vond alles gelukkig weer terug. Er is veel Data recovery software beschikbaar maar deze beviel me het meest.

Verwijderd

Je hebt ook software voor Dos geloof ik. Je kunt ook je HD formateren en windows instaleren en zelfs dan vind Undelete je oude bestanden terug!

• pyro_1979
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-01-2020
Ikzelf heb het meerdere malen gedaan met een programmaatje voor linux, gpart. Dit programma scant je hele harddisk, en geeft aan waar partities beginnen en eindigen. Deze gegevens kan je in de partitietabel laten zetten en weer laten geven, zodat je deze zelf in de partitietabel kan zetten met fdisk (onder linux, daar kan je de begin- en eindsector van de aan te maken partitie aangeven), zonder je andere partities te beïnvloeden.

Het is wel aan te raden om backups te maken van de belangrijke, nog te benaderen data. Verder raad ik je aan de manual pages van gpart te lezen voordat je met dit programmaatje aan de slag gaat. Meer informatie over gpart kan je vinden op http://www.stud.uni-hannover.de/user/76201/gpart/

"Ik denk dus ik besta" - Descartes

Pagina: 1