Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meet sensoren via LPT oid

Pagina: 1
Acties:

• still_the_same
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 22:14
Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar een howto hoe je meet systeemen (warmte, beweging, ir) zou kunnen aansluiten op mijn pc. Ik wil namelijk proberen een robotje te maken met mijn laptop. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen, dus ik hoop dat iemand van jullie mij op weg kan helpen

Patrick

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Een LPT poort heet slechts vijf inputpunten. Lijkt me dat je beter alle poorten kunt benutten, dus je seriele en USB.

Ff searchen naar parallelle poort FAQ doet wonderen voor jouw specifieke vraag :)

Flap

Verwijderd

De parallele poort faq Heel mooi uitgelegd, beter ga je nergens vinden en in het nederlands!, hieronder zie je ergens een topic project tuinberegening, dat heb ik gemaakt en dat is ook volledig met de printerpoort gestuurd

• still_the_same
Ik heb nu nog even zo verder gekeken, maar kom tot de ontdekking dat ik direct kan aansluiten om de lpt1 of dat ik met bijvoorbeeld een BasicStamp controler aan de gang kan als een soort "tussen statïon". Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Patrick

Verwijderd

Die Basic Stamp is een microcontroller voor beginnners met wat extra'tjes erop zodat je wat kunt experimenteren. Wil je analoog meten, dan kun je dit gewoon omzetten naar digitaal en op de LPT gooien. Digitaal kan meteen op je LPT. Wil je meerdere signalen meten, ja dan moet je toch maar eens kijken een microcontroller of iets dergelijks die bepaalt wat er op de ingangen van je LPT wordt gezet (dus dat is dan eigenlijk een digitale keuzeschakelaar).

edit:
1 welkom op GoT
2 je hoeft niet steeds te groeten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 17:40 ]

• still_the_same
Bedankt voor je snelle reactie.

Mijn doel is er meerdere sensoren op te zetten. IR, sonar etc. Ik wil een laptop op een karretje bouwen en deze rond laten rijden (deel 2, eerst wat kloten met sensoren). Heb jij hier ervaring mee? Zo ja, wat is een goedkope manier om te beginnen?

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-11 15:56
wat ook een optie is is om via je microcontroller alles in te lezen, en daarna via de uart van dat ding te communiceren met de seriele poort. Dan doe je al het rekenwerk aan de kant van de microcontroller. Het is dan wel iets lastiger om te programmeren. Maar dan heb je ook wat... :)

edit:

het goedkoopste is trouwens het gewoon via de printerpoort te doen.

2 linkjes voor tutorial.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/8pic
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/15avr

[ Voor 32% gewijzigd door L0we op 23-06-2004 17:49 ]

Verwijderd

ik weet niet in hoeverre jij ervaring hebt met microcontrollers of elektronika, als je hier niets vanaf weet zou ik eerst maar eens een cursus microcontrollers gaan doen :P Dat is niet iets wat je zomaar even leert, maar als je dat snapt, dan snap je ook meteen hoe je meerdere sensoren op die microcontroller kan zetten en die ze vervolgens doorstuurt naar je pc (en dan kun je ook nog met je pc de microcontroller aansturen zodat je pc bepaalde signalen kan opvragen). Dan hoef ik nu ook niet meer verder uit te leggen hoe je een robot maakt met een pc :) Dus eerst eens even de werking van microcontrollers begrijpen, kun je daarna verder zonder veel moeite.

Verwijderd

Cybot (soort robotje) is met wat knutselen te besturen met een Palm op smallbasic (oid), zit relatief simpel in elkaar. Google eens op cybot palm, dan vind je wel e.e.a.
Gaat via een compoort.

• still_the_same
Dat is misschien een goed idee. Misschien enig idee waar ik zo'n cursus kan doen cq kan downloaden cq een boek kan kopen? Denk dat een cursus doen het leukst is, maar die moet dan wel een beetje deze richting in gaan en niet de richting van autonome botjes..

Verwijderd

Als je een beetje bekend bent met elektronika dan zou je genoeg moeten hebben aan het voer dat door Big Daddy werd geleverd. Ben je niet echt bekend in het wereldje van de elektronika, dan moet je toch maar eerst eens even wat andere dingen gaan leren, dan is een stap naar een microcontroller toch wel wat groot.

• still_the_same
Ik had de 2 linkjes onder zijn bericht niet gezien. Ik ga daar nu beginnen. Ik denk wel dat ik mij zelf ook in elektronische schema's moet gaan verdiepen, want daar heb ik nog geen kaas van gegeten..
Pagina: 1