Copyrights van zelfgemaakte foto van andermans spul

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Hier weer een vraag over Copyright. Dit keer echter iets anders...
Meestal wordt er gevraagd of je afbeeldingen van anderen mag gebruiken.

Ik wil weten of je zomaar foto's mag maken van iemands spullen om te gebruiken voor promotie of iets dergelijks.

FF een concreet voorbeeld:
Ik maak een foto van iemands auto waar een onderdeel op zit die ik verkoop. Mag ik die foto dan gebruiken op een website of blad om mijn product te promoten?

Het lijkt mij stug dat dit niet mag, anders kun je natuurlijk nergens meer foto's van maken 8)7 Maar je weet het nooit...

Verwijderd

Graveheart schreef op 23 juni 2004 @ 14:34:
[...]
FF een concreet voorbeeld:
Ik maak een foto van iemands auto waar een onderdeel op zit die ik verkoop. Mag ik die foto dan gebruiken op een website of blad om mijn product te promoten?

Het lijkt mij stug dat dit niet mag, anders kun je natuurlijk nergens meer foto's van maken 8)7 Maar je weet het nooit...
Volgens mij mag dat. Je maakt immers zelf een foto en het auteursrecht zorgt ervoor dat als iemand anders jou foto wil gebruiken toestemming van jou nodig heeft. Jij bent immers de auteur van die foto.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 14:40 ]

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20
Het mag wel tenzij er expliciet geen toestemming voor gegeven is

Om het op safe te spelen kun je de foto beperken tot het onderdeel + wat omringende ruimte zodat je er niet uit af kan leiden dat het zijn auto is.

rm -rf ~/.signature

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Zolang zijn of haar nummerbord er niet op staat ;)

Maar even vragen is altijd wel zo netjes.

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Bosmonster schreef op 23 juni 2004 @ 14:48:
Zolang zijn of haar nummerbord er niet op staat ;)

Maar even vragen is altijd wel zo netjes.
Deze heb ik netjes weg gewerkt :)
mattttt schreef op 23 juni 2004 @ 14:41:
Het mag wel tenzij er expliciet geen toestemming voor gegeven is

Om het op safe te spelen kun je de foto beperken tot het onderdeel + wat omringende ruimte zodat je er niet uit af kan leiden dat het zijn auto is.
We hebben geen toestemming gevraagd, omdat dit niet altijd mogelijk is. Er is niet altijd iemand in de buurt en aangezien ik het altijd druk heb, dan maar zonder ;)
Maar nu geeft hij dus aan dat hij het niet wil. Geen probleem verwijder ik de afbeelding, maar hij wil meer hij wil GEELLLLLD!! zien...
Het gaat juist om het geheel om te laten zien hoe het onderdeel uit komt op de auto.

En hoe zeker weten jullie dat het wel mag? Volgens mij mag het ook, maar eigenlijk moet ik iemand hebben die het absoluut zeker weet. ID waar ik anders kan informeren.

Thanx voor de reacties.

Ik heb zelf nog even verder gezocht en zo kwam ik bij een telefoonnummer die je kunt bellen voor informatie. Zal even de uitslag geven interessant ook voor jullie:

Je mag dit gewoon doen, omdat het gefotografeerde object niet zo erg persoonsgebonden is. Zoals gezegd, moet je idd wel het kenteken weg werken.

Conclusie: Je mag foto's maken van spullen van iemand anders en gebruiken als promotie oid, als deze niet erg persoonsgebonden zijn :)

[ Voor 20% gewijzigd door Fles op 23-06-2004 15:19 . Reden: update ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Graveheart schreef op 23 juni 2004 @ 14:54:
Maar nu geeft hij dus aan dat hij het niet wil. Geen probleem verwijder ik de afbeelding, maar hij wil meer hij wil GEELLLLLD!! zien...
Geen afbeelding -> geen geld. Waar wil hij geld voor zien? Ga voor de grap bij 'm thuis in een fotoboek kijken en wijs elk vehikel aan en vertel dat je de eigenaren gaat opsporen omdat ze nog geld van 'm krijgen (immers, hij heeft ze zonder toestemming op foto gezet en daarvoor willen zij ook gerust GEELLLLLD zien.
Je mag dit gewoon doen, omdat het gefotografeerde object niet zo erg persoonsgebonden is. Zoals gezegd, moet je idd wel het kenteken weg werken.
Conclusie: Je mag foto's maken van spullen van iemand anders en gebruiken als promotie oid, als deze niet erg persoonsgebonden zijn :)
Mooi, als hij verder om GEELLLLLD vraagt sta jij in je recht :).

teveel zooi, te weinig tijd

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 13:32
Ik kan je wel een voorbeeldje geven wat iets meer twijfelachtig is: We nemen een beginnende DJ. Deze zet op zijn site foto's van een feest waar een andere DJ gedraait heeft, je ziet bijvoorbeeld een enorm publiek staan te feesten. Mag dit? Ik vind van niet, het is tenslotte niet zijn evenement. Er staat niet expliciet op de site dat hij daar gedraait heeft, maar de bezoeker denkt dat wel lijkt mij?

Verwijderd

Je mag foto's maken van wat je wil zolang je je op de openbare weg begeeft. Anders zouden al die paparazzi fotografen ook werkloos zijn...

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 15:45:
Je mag foto's maken van wat je wil zolang je je op de openbare weg begeeft. Anders zouden al die paparazzi fotografen ook werkloos zijn...
Dat valt soms in de praktijk nog best tegen. Zeker wanneer je bepaalde objecten/gebouwen/bruggen op de openbare weg in bv reclameuitingen wilt gebruiken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

OzBoz schreef op 23 juni 2004 @ 21:41:
[...]

Dat valt soms in de praktijk nog best tegen. Zeker wanneer je bepaalde objecten/gebouwen/bruggen op de openbare weg in bv reclameuitingen wilt gebruiken.
omdat dat soms onder militaire objecten valt...

maar in principe lijkt me hier hetzelfde gelden als bij het portretrecht: je mag gewoon foto's maken, maar als de eigenaar het niet wil, mag je ze niet gebruiken.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35

Exigence

dnkroz

In Frankrijk bijvoorbeeld mag je niet iemands interieur (mss. ook exterieur, maar dat weet ik niet) van een auto op beeld vastleggen, omdat dat als privé geldt. Maar gelukkig is dat in NL niet zo :)

[ Voor 13% gewijzigd door Exigence op 23-06-2004 23:15 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 21:42:
[...]

omdat dat soms onder militaire objecten valt...
Nou dat hoeft niet, het kan al een architect van iets zijn die het niet wil. Nu vraag ik me af hoe ver ie zou komen in bv een rechtzaak. Maar wij hebben er in het verleden weles mee te maken gehad. Aan de ene kant zit daar ook wel wat in, aan de andere kant is het mierenneuken. Bedoel, stel dat je als TS voor een goede foto iemand moet ritselen die een onderdeel op de juiste auto zet etc.. dat kost je ook geld. Nu gebruik je het werk van een ander om geld uit te sparen.. beetje dat idee zal er achter zitten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1