Toon posts:

Blauwe kniperende waas bij vhs naar PCtv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een tv kaart gekocht (Pinnacle PCTV stereo) zodat ik videobanden naar cd's kan branden. Tv kijken en opnemen werkt perfect.

Als ik de video aansluit op coax krijg ik amper beeld (bij de juiste freq) , t geluid werkt wel redelijk....

Dus wilde ik het via de composiet kabel proberen, en dat werkt, maar vaak tijdens de film komt er soms een snelknipperende waas over het gehele beeld. Dit gebeurt vaak op momenten waneer een nieuwe "scene" (nieuw stukje film) begint
maar het hangt niet samen met het stuk van de band. Plots verdwijnd de waas weer en is het weer goed, maar het komt uiteindelijk toch steeds weer terug. :?

Als ik de videorecorder (met de zelfde kabels, videoband en tvout-scart) op de tv aansluit werkt het wel.
En als ik mjin digitale fotocamera aansluit op de video ingang van de TVkaart krijg ik geen blauw beeld.... :?

Mijn vraag is dus waar ligt het aan, en hoe los ik het op...?
Of weet iemand misschien hoe ik de "coaxkabel-methode" kan laten werken?
Plz help...
Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Heeft echt niemand een idee? het probleem is nog steeds niet opgelost :O

ik heb het ook al met de svideo ingang geprobeerd, maar dan heb ik alleen zwart-wit beeld. Ik weet dat ik dit softwarematig op te lossen is, (komt namelijk ook vaak voor bij TV-out) maar ik zou niet weten hoe...

Plz help... ;(

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-02 10:18

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

hmm, die ellende heb ik ook gehad, toen had ik het opgelost door het ruisfilter uit te zetten. maar mijn bak was op dat moment ook zo brak als maar kon. na een her installatie heb ik er nog een keer last van gehad, maar toen ging het plotseling over, heel vaag.
dit probleem deed zich trouwens enkel voor met de pctv software, maar niet met pinnacle studio 9 :S maar daarbij liep het beeld en geluid weer niet synchroon waarna ik alles in premiere pro weer om moest zetten en opnieuw renderen... dikke lol dus.
Tv kijken gaat iig wel prima, maar opnemen is telkens een ramp :( owja, microsoft messenger moet dan wel uit staan, als er iemand online komt dan hapert het tv beeld.
Mischien is het een idee om er andere software bij te gebruiken.
En ook ik heb enkel zwart wit over de svideo ingang, alleen op de composiet ingang heb ik kleur...

blabla

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de reactie...

Welke software zou ik kunnen gebruiken?

Zou het probleem misschien met Direct X 9.0b te maken kunnen hebben

Enuh, als ik zenderbeheer wil openen om mn programmalijst te exporteren dan zegt ie: "Hardware initialisatie mislukt" ...(misschien dat dat er iets mee te maken heeft... ?)

Verwijderd

Topicstarter
?? niemand :?

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels is het bijna een jaar later en heb ik nog steeds de zelfde problemen met de composiet. :( :?

Ik ben er achter gekomen dat niet alle banden dit probleem geven, sommige banden werken urenlang prima. Als de video op stop staat is het beeld ook blauw. Zou het misschien aan de sterkte van het signaal kunnen liggen, en dat de software (of hardware) daarom de blauwe flitsen geeft??

Ik hoop dat er in de tussentijd mensen op GOT zijn gekomen die wel de expertise of ervaring hebben om mij te helpen... :/

Alvast bedankt!

Verwijderd

Heeft het niet met Macrovision te maken, de copieerbescherming in gekochte of gehuurde films?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 23:30 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is het niet, het zijn mn eigen thuis-video-banden. :O

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
OK, als ik de OP zo lees, is het een synchronisatie probleem.
Je lijkt het namelijk vaker te hebben met zelf gemaakte opnames die in elkaar overlopen.
Op die plekken kan het zijn dat er op de band (op die plek) geen 25 fps staan, maar wat meer of minder.
De TV kan dat heel snel aanpassen, wanneer de beeldsnelheid snel wisselt, maar een TV-kaart kan dat dus niet, met name tijdens het opnemen.

Wat je zou kunnen proberen is op te nemen met Dscaler of Virtualdub.
Deze laatste is IMHO het eenvoudigste in gebruik en geeft ook netjes aan wat de werkelijke fps is tijdens de opname.

Het grootste probleem blijft echter dat een VHS-opname nooit een constante afspeelsnelheid heeft en TV-kaarten zijn dan niet de beste keus voor de opname.
Wat je zou kunnen proberen is op te nemen in vertikale resolutie van 288 ipv 576.
Dat scheelt enorm veel werk voor de chip op de TV-kaart wat betreft de synchronisatie en VHS heeft vrijwel nooit meer dan deze 288 beeldlijnen, dus veel informatie win je niet wanneer je op vertikaal 576 zou opnemen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst tnx voor je reactie

Je zei:
"Op die plekken kan het zijn dat er op de band (op die plek) geen 25 fps staan, maar wat meer of minder."
Maar zoals ik al schreef komt het probleem op verschillende momenten voor. Als ik eerst de vhs opneem/afspeel dan kan een bepaald stuk blauw flikkeren (overigens altijd in combinatie met zwartwit beeld), maar na het terug spoelen en het opnieuw opnenen/afspelen kan het zijn dat DAT stuk dan WEL goed in beeld komt. :?

Ook zeg je dat TVkaarten zich niet snel kunnen aanpassen aan framerate-schommelingen? Maar dit is dan dus een HARDWAREmatig probleem... en denk je dan het het wel zou kunnen werken door het veranderen van de SOFTWARE (virtualdub)? :?

En de resolutie die ik momenteel gebruik is al laag (352x288), hogere resoluties geven niet veel betere resulataten aangezien de vhs kwaliteit zowieso al laag is. Bovendien weet ik niet of mn pc het trekt als ik (een hogere bitrate of) een groter beeldformaat kies.

Maar ik zal zeker je tip in de praktijk brengen en de software alternatieven proberen, als het lukt (of niet lukt) laat ik het horen
iig bedankt voor je reactie :)
PS andere tips zijn uiteraard altijd welkom :*)

• TD-er
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 00:43:
Allereerst tnx voor je reactie

Je zei:
"Op die plekken kan het zijn dat er op de band (op die plek) geen 25 fps staan, maar wat meer of minder."
Maar zoals ik al schreef komt het probleem op verschillende momenten voor. Als ik eerst de vhs opneem/afspeel dan kan een bepaald stuk blauw flikkeren (overigens altijd in combinatie met zwartwit beeld), maar na het terug spoelen en het opnieuw opnenen/afspelen kan het zijn dat DAT stuk dan WEL goed in beeld komt. :?

Ook zeg je dat TVkaarten zich niet snel kunnen aanpassen aan framerate-schommelingen? Maar dit is dan dus een HARDWAREmatig probleem... en denk je dan het het wel zou kunnen werken door het veranderen van de SOFTWARE (virtualdub)? :?

En de resolutie die ik momenteel gebruik is al laag (352x288), hogere resoluties geven niet veel betere resulataten aangezien de vhs kwaliteit zowieso al laag is. Bovendien weet ik niet of mn pc het trekt als ik (een hogere bitrate of) een groter beeldformaat kies.

Maar ik zal zeker je tip in de praktijk brengen en de software alternatieven proberen, als het lukt (of niet lukt) laat ik het horen
iig bedankt voor je reactie :)
PS andere tips zijn uiteraard altijd welkom :*)
Met "Op die plekken" bedoel ik niet alleen de punten waar de video's in elkaar overlopen (letterlijk), maar ook de plekken waar het aantal fps niet constant is.
Het probleem is namelijk dat de bandsnelheid van VHS niet constant is. Die is nooit constant, omdat de VHS standaard namelijk oneffenheden in de breedte van de tape probeert te compenseren door de tape wat sneller langs de kop te halen. De kop staat onder een hoek tov de tape, dus als de tape door gebruik uitrekt verandert de hoek van het spoor en moet de tape dus sneller langs de kop om de leeshoek voor de kop weer gelijk te maken.
(Het V2000 systeem kon de kop een klein beetje bijstellen met een piezo-element, dus bleef de bandsnelheid constant)

Maar goed, dan blijft het probleem dat de TV-kaart de sync niet zomaar kan bijhouden.
Programma's als Dscaler kan registers op de chip van de TVkaart veranderen waardoor je een veel flexibelere timing krijgt en zelfs dingen als PAL60 kunt weergeven (wel afhankelijk van de gebruikte chip op je TV-kaart, zie de site van Dscaler wat mogelijk is)
Virtualdub heeft als voordeel dat deze vele malen lichter is voor je machine en ook wat fouttoleranter is en dus minder snel een frame zal opgeven.
Probeer ook altijd op te nemen naar een codec die de boel per frame comprimeert (dus DV of MJpeg) en niet per reeks van frames (divx, Mpeg 1, 2, 4)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
OK, stand van zaken:
Ik heb beide programmatjes getest, eerst virtualdub. Deze leek in eerste instantie alles netjes te doen dus ik was al helemaal vrolijk, maar bij het opnemen komen de blauwe filtsen direct terug. Waarschijnlijk is dit met instellingen ook wel weer op te lossen, maar ik wilde eerst Dscaler proberen.
Dit programma gaf ook goed beeld maar ook met opnemen. Een nadeel vind ik echter de kwaliteit van de conversie. De kwaliteit van de mpg's is niet bepaald super (bovendien zijn er TE veel mogelijke codecs te kiezen waardoor het toch al ingewikkelde programmatje er niet duidelijker op wordt).
Uiteindelijk nog steeds geen goeie mpg's kunnen maken :|

MAAR...toen probeerde ik het toevallig nog 1 keer met mn eigen pinnacle opname studio, en tot mijn verbazing waren er helemaal geen blauwe flitsen meer te herkennen op de band die er voorheen VOL mee zat. :)
En aangezien ik tevreden ben met de kwaliteit van de geproduceerde mpeg's van pinnacle, ga ik mn videos toch hier lekker mee omzetten.

Waar het uiteindelijk aan heeft gelegen is mij nog een raadsel. Ik denk dat de installatie van Dscaler wat files of drivers aan mn systeem heeft toegevoegd (of vervangen) waardoor het omzetten in Pinnacle nu ook goed gaat.

Het belangrijkste is dat het werkt! (en hopelijk blijft werken)
Ik wil "TD-er" daarom SUPER bedanken voor zn deskundige advies!! _/-\o_
Ik ga nu lekker aan de slag met mn video's
Reacties zijn uiteraard welkom
CYA !! :Y)

• TD-er
Je hebt waarschijnlijk tussen testen met Dscaler en het gebruik van Pinnacle niet de PC uit gehad.
Indien dat het geval is, heb je de kans dat Dscaler een en ander in heeft lopen stellen in de registers van de TV-kaart, die niet geinitialiseerd worden door Pinnacle (Studio?)
Het zou dus goed kunnen dat je een volgende keer eerst Dscaler moet gebruiken/starten voordat je begint met Pinnacle (Studio)
Ik zou nu dus zoveel mogelijk opnemen, mits de schijfruimte dat toelaat natuurlijk.

Verder veel video-monteer-plezier :)

Pagina: 1