[Studentenhuis] Internetprovider + hardware advies

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou graag jullie hulp hebben bij het volgende:

Stel je moet voor ongeveer 20 mensen die gezamelijk in een studenthuis wonen internet aanleggen, hoe pak je dat aan?

Simpele netwerkjes met 3/4 pc's heb ik al genoeg aangelegd, wat complexere netwerken zoals deze heb ik geen ervaring mee.

De eisen:
- kosten 10 euro per maand per persoon
- geen dure hardware om netwerk aan te leggen
- 'snel' (100 kb/sec) internet voor iedereen, ook als iedereen tegelijk aan het downloaden is.

Wie kan me advies geven over een internet provider die aan deze eis kan voldoen?
Het abonnement mag dus 200 euro per maand kosten, mits iedereen voldoende snelheid kan behalen.

Vervolgens de hardware, volstaat een simpel servertje met een switch eraan?
Of is dit te simpel gedacht?

Ik zou graag wat advies/ervaringen horen van jullie :)

[ Voor 3% gewijzigd door --Erik-- op 23-06-2004 14:05 ]

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

Verwijderd

gewoon een normaal routertje scoren wel een linksys ofzo. en dan een dike adsl/kabel lijn pakken. alleen 100 kb/s is een beetje veel 20*2000 kb/s is 2 megabyte per seconde

zo`n lijn die heb je niet voor 200 euro per maand vrees ik.

Verwijderd

is een dergelijk snel abbo uberhaubt beschikbaar bij jullie? Hier in eindhoven is het mogelijk je te laten aansluiten op het TU netwerk, dan kan je voordelig heel snel internetten.

servertje en switch zullen best volstaan, mits ze voldoende capaciteit hebben.

Verwijderd

Dit is wel erg makkelijk, hé. Doe eerst eens zelf wat en ga dan aan de hand daarvan vragen stellen.

Verwijderd

--Erik-- schreef op 23 juni 2004 @ 13:14:
Ik zou graag jullie hulp hebben bij het volgende:

Stel je moet voor ongeveer 20 mensen die gezamelijk in een studenthuis wonen internet aanleggen, hoe pak je dat aan?

Simpele netwerkjes met 3/4 pc's heb ik al genoeg aangelegd, wat complexere netwerken zoals deze heb ik geen ervaring mee.

De eisen:
- kosten 10 euro per maand
- geen dure hardware om netwerk aan te leggen
- 'snel' (100 kb/sec) internet voor iedereen, ook als iedereen tegelijk aan het downloaden is.

Wie kan me advies geven over een internet provider die aan deze eis kan voldoen?
Het abonnement mag dus 200 euro per maand kosten, mits iedereen voldoende snelheid kan behalen.

Vervolgens de hardware, volstaat een simpel servertje met een switch eraan?
Of is dit te simpel gedacht?

Ik zou graag wat advies/ervaringen horen van jullie :)
gewoon router + switch eraan voor extra aansluitingen...
en internet via je universiteit/hogeschool zien te regelen :D

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wij hebben hier Demon 8mbit met 12 personen (60,- per maand)> werkt perfect! De rest van de 10,- kun je gebruiken om apparatuur af te betalen

==
hoi

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38
http://adsl.gakijken.nl/html/actie-sdsl.php?google=sdsl1Mbit

En waarom iedereen 100 kb/s? Beetje dure eis.
Je hebt meer aan traffic shaping. www.bandwidthcontroller.com

Misschien kan je het downloaden wat meer centraliseren. En 2 adsl 8 mbit lijnen.

Of even search doen. Zijn al veel topics over geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door mhr-zip op 23-06-2004 13:23 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• --Erik--
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 13:16:
gewoon een normaal routertje scoren wel een linksys ofzo. en dan een dike adsl/kabel lijn pakken. alleen 100 kb/s is een beetje veel 20*2000 kb/s is 2 megabyte per seconde

zo`n lijn die heb je niet voor 200 euro per maand vrees ik.
Misschien is 100kb/s p.p. inderdaad een beetje een hoge eis...
Wat ik bedoel is dat het niet mogelijk moet zijn om de 1 constant met volle snelheid te laten downloaden terwijl de ander met moeite een pagina kan laden.

Gelukkig geeft mhr-zip me hier een mooie tip:
mhr-zip schreef op 23 juni 2004 @ 13:21:
http://adsl.gakijken.nl/html/actie-sdsl.php?google=sdsl1Mbit

En waarom iedereen 100 kb/s? Beetje dure eis.
Je hebt meer aan traffic shaping. www.bandwidthcontroller.com

Misschien kan je het downloaden wat meer centraliseren. En 2 adsl 8 mbit lijnen.

Of even search doen. Zijn al veel topics over geweest.
Hier ga ik zeker iets aan hebben, bedankt!
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 13:17:
is een dergelijk snel abbo uberhaubt beschikbaar bij jullie? Hier in eindhoven is het mogelijk je te laten aansluiten op het TU netwerk, dan kan je voordelig heel snel internetten.

servertje en switch zullen best volstaan, mits ze voldoende capaciteit hebben.
Toevallig is dit ook in Eindhoven :)
Ik neem aan dat je een aansluiting op de TU alleen krijgt als je er ook daadwerkelijk studeert?
Ik zal eens navraag doen of er een TU student in huis zit, bedankt voor de tip!
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 13:18:
Dit is wel erg makkelijk, hé. Doe eerst eens zelf wat en ga dan aan de hand daarvan vragen stellen.
Dat doe ik toch?
Heb de search gebruikt en oude topics gevonden die inmiddels niet meer te gebruiken zijn (denk aan adsl-abonnementen van nu en 2 jaar terug, groot verschil)
Ik hoop in dit topics tips te krijgen waar ik mee verder kan.
Tot nu toe zitten er zeer goeie ervaringen & tips bij :)
Eusebius schreef op 23 juni 2004 @ 13:19:
Wij hebben hier Demon 8mbit met 12 personen (60,- per maand)> werkt perfect! De rest van de 10,- kun je gebruiken om apparatuur af te betalen

Ik ga eens informeren naar de kosten voor 2 adsl lijnen, moet financieel inderdaad mogelijk zijn, bedankt!

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

De meeste UNI's bieden wel internet acounts of ADSL aan. Vaak ben je dan goegkoper dan met een commerciele partij.

Hier hebben we een 8/1 Mbit ADSL lijn, voor 13 man. Een WinXP machine staat 24/7 aan en fungeerd ook als server.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
je vet knop blijft hangen

Om een constante stroom te garanderen, zou je een server moeten installeren die dat regelt. Er zijn hier topics over (we zitten hier met hetzelfde probleem) maar totnutoe is er geen gratis oplossing voor.

==
hoi

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:26

MBV

Ik heb van iemand begrepen dat een XP server niet echt interessant is: hij moest elke dag gereset worden om een beetje snelheid te houden. Linux is beter, maar het beste lijkt mij (als je geen traffic shaping gaat doen) een hardware router.

edit:
hier wordt, om een particuliere lijn een beetje begaanbaar te houden voor 20 man op het bedrijf :(, een freebsd bak met monowall gebruikt. Vraag me niet naar de instellingen, ik heb hem niet opgezet :)

offtopic:
monowall ligt er nooit uit, winproxy doet wel vaak irritant :(

[ Voor 40% gewijzigd door MBV op 23-06-2004 14:40 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16
Bij grote groepen ontkom je niet aan traffic shaping. 1 of 2 gasten hebben kazaa of ftd vol open staan, en de rest kan nauwelijks meer fatsoenlijk surfen.

De gratis en beste oplossing: Linux, met traffic shaping.

• job
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Je download limiten is inderdaad een goed idee.
Maar vergeet ook niet de upload voor elke pc te limiten..

aangezien dat makkelijk te omzeilen is op die pc's kan je beter en linux servertje instellen die de boel limit per ip.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

MBV schreef op 23 juni 2004 @ 14:36:
Ik heb van iemand begrepen dat een XP server niet echt interessant is: hij moest elke dag gereset worden om een beetje snelheid te houden. Linux is beter, maar het beste lijkt mij (als je geen traffic shaping gaat doen) een hardware router
XP server Internet Connection Sharing werkt hier perfect. Af en toe een reboot bij het installeren van windows update's maar voor de rest gewoon prima uptime.

Een (el cheapo) router hebben we hier ook gehad maar die klapte er iedere 48 uur uit.

Een server Linux hoor ik veel goede verhalen over echter hebben we hier niet een extra pc over om die taak op zich te nemen.

edit:
MetHod schreef op 23 juni 2004 @ 14:41:
De gratis en beste oplossing: Linux, met traffic shaping.
Linux is dan misschien wel gratis maar je moet dan dus wel een extra pc aanschaffen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sosabowski op 23-06-2004 14:44 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Ik heb een jaar terug ook mn studentenhuis aangesloten.

18 man, delen een 8 Mbit lijn. Hebben adsl van de Universiteit van Amsterdam. Kost 65 euro per maand. Zeiken nooit over data limiet etc, snelheid is ong 850kb/sec.

Ik heb een p2 200 met IPCOP ingericht (www.ipcop.org) . Is een zeer goede op linux gebaseerde router/firewall met voldoende uitbreidings mogelijkheden (VPN etc)

Ik heb in alle kamers een utp kastje aangelegd. In totaal iets van 220m utp, 3 switches, alle kabels netjes op verlaagde plafond en niemand ziet er iets van.

Gewoon alles DCHP instellen, en gaan met die banaan

Startup kosten: 20 euri per man
Maandkosten...om te lachen ;)

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
MBV schreef op 23 juni 2004 @ 14:36:
Ik heb van iemand begrepen dat een XP server niet echt interessant is: hij moest elke dag gereset worden om een beetje snelheid te houden. Linux is beter, maar het beste lijkt mij (als je geen traffic shaping gaat doen) een hardware router.

edit:
hier wordt, om een particuliere lijn een beetje begaanbaar te houden voor 20 man op het bedrijf :(, een freebsd bak met monowall gebruikt. Vraag me niet naar de instellingen, ik heb hem niet opgezet :)

offtopic:
monowall ligt er nooit uit, winproxy doet wel vaak irritant :(
Goed installeren is ook een vak want anders zou Windows zo ie zo niet verkocht worden.
Want het kan best wel.

Dus Linux is beter is een beetje kort door de bocht.

• job
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

IorGie schreef op 23 juni 2004 @ 14:43:
Linux is dan misschien wel gratis maar je moet dan dus wel een extra pc aanschaffen.
Iedereen heeft toch nog wel ergens een p2 liggen..

Verwijderd

--Erik-- schreef op 23 juni 2004 @ 14:29:
Toevallig is dit ook in Eindhoven :)
Ik neem aan dat je een aansluiting op de TU alleen krijgt als je er ook daadwerkelijk studeert?
Ik zal eens navraag doen of er een TU student in huis zit, bedankt voor de tip!
Je hoeft hiervoor niet perse op de TU te studeren, het problleemis echter dat het niet door de hele stad verkrijgbaar is, dus dat zou je dan even na moeten gaan. maar je kan hier dus gewoon een Gbit lijn krijgen voor weinig geld...

• Fatalharry
  • Laatst online: 19-05 19:02
Zit zelf in een studentenhuis met 15 man, hebben UltraDSl van tweakdsl, hadden hiervoor cistron adsl max (ook 8mbit) alleen bij cistron hadden we een datalimiet van 110gb.

Nu bij tweakdsl kunnen we downloaden wat we willen en horen niets...

Hebben 1 centrale kast waar de router staat en adsl modem, 1 hp procure 24 poorts 10/100 switch. En daar vandaan lopen cat5e kabels naar iedere kamer.

zijn dus per maand nu 69 euro kwijt aan isp, en hebben 1malig wat kosten gehad voor de switch

Een 8mbit adsl abo is zat voor 15-20man.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

fatalharry schreef op 23 juni 2004 @ 14:51:
Zit zelf in een studentenhuis met 15 man, hebben UltraDSl van tweakdsl, hadden hiervoor cistron adsl max (ook 8mbit) alleen bij cistron hadden we een datalimiet van 110gb.

Nu bij tweakdsl kunnen we downloaden wat we willen en horen niets...

Hebben 1 centrale kast waar de router staat en adsl modem, 1 hp procure 24 poorts 10/100 switch. En daar vandaan lopen cat5e kabels naar iedere kamer.

zijn dus per maand nu 69 euro kwijt aan isp, en hebben 1malig wat kosten gehad voor de switch

Een 8mbit adsl abo is zat voor 15-20man.
Of het zat is, hangt nogal van het gebruik af, door de studenten. Heb je, NOFI, alleen maar meisjes, die over het algemeen minder achter achter de computer zitten dan jongens, of heb je alleen maar gastjes die proberen heel internet te back-uppen.... :P

Dus je kan natuurlijk niet voor zijn studentenhuis oordelen hoeveel bandbreedte er genoeg is.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
Hann1BaL schreef op 23 juni 2004 @ 14:57:
[...]
..... of heb je alleen maar gastjes die proberen heel internet te back-uppen.... :P

er genoeg is.
En je hebt ze er bij die het toch proberen 8)7 :+ :D

• mhr-zip
Linux is fantastisch. Maar als niemand er mee om kan gaan......

Ik zou zoiezo een centrale server neer zetten om het internet te delen. Want als alles via jou pc loopt, wordt je daar echt niet vrolijk van.

Die pc zal vast wel eens gereboot moeten worden, dus als je hem op gang zet, en een aantal mensen inkunnen loggen om te reboten.... Is niet iedereen afhankelijk van jou.

Ik ken echt verhalen van mensen wiens pc gebruikt werd om internet te delen, een week weg waren. En de rest zonder internet zat.

Een router is zoiezo aan te raden. Als de server dan eens crashed, is het een kwestie van utp om pluggen, en iedereen kan iig weer internetten. Dat traffic shaping komt wel weer.

Een extra optie is om op die server een ftp in te richten. Dat scheelt veel overbodig downloaden. En van een interne ftp af, gaat sneller dan van kazaa ;)

Met bandwidth controller kan je het per ip, maar ook per poort instellen. Dus dat wordt poort 1418 (das de kazaa poort toch?) ofzo even knijpen. Niet dicht zetten, want dan gaat kazaa via poort 80, en dan ben je terug bij af.

Desnoods zet je een verbod op gebruik van kazaa....

Emule kan je bedienen via een browser. Dus als je zorgt dat dat op de server staat, heeft niemand kazaa nodig.

En downloaden via de server heeft dan als voordeel, dat die minder geknepen is. Dan je eigen msn lijntje.

Ik zou beginnen met 1 adsllijn, upgraden na een 2de kan altijd nog. Iets regelen via de TUe heeft nog meer de voorkeur.
Owja upload limiten, is belangrijker dan download limiten!!

Het is wel handig om wat algemene regels op te zetten. Zoals gebruik verbod van kazaa, en gebruik geboden van virusscanner ed.

Je moet er ook van uit gaan dat 1 iemand verantwoordelijk is, wat 20 mensen uitvreten op die lijn.

• mhr-zip
Owja, het internet delen gaat via een netwerk. Dus dat wordt een of meerdere switches aanschaffen. Net wat het handigst is kwa kabel. Dus 1 switch per verdieping ofzo.

Minder switches is beter. En ook liever niet switch in switch stoppen.

Kabel kan je 300 meter kopen voor 100 euro. (pricewatch)

En dan nog even een tang, of iemand met een tang regelen.

Het handigst is om te werken met dhcp. En dan kijken of je een ip aan een mac adres kan hangen. Dan krijgt iedereen altijd het zelfde ip. En kan je meer download geven aan iemand die je meer mag >:)

Maar dan weet je ook welk ip (welke persoon) zit te kutten.

[ Voor 28% gewijzigd door mhr-zip op 23-06-2004 17:23 ]

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:24

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik heb het topic even gecsanned en ben 1 ding nog niet tegen gekomen. Kijk of het mag van je ISP. Bij veel providers is het verboden je Internet verbinding te delen.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• mhr-zip
Tukk schreef op 23 juni 2004 @ 17:24:
Ik heb het topic even gecsanned en ben 1 ding nog niet tegen gekomen. Kijk of het mag van je ISP. Bij veel providers is het verboden je Internet verbinding te delen.
Uit welk tijdperk stam jij?

Hoeveel telefoon lijnen komen er eigenlijk bij TS binnen?

[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 23-06-2004 17:33 ]

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

mhr-zip schreef op 23 juni 2004 @ 17:30:
[...]

Uit welk tijdperk stam jij?

Hoeveel telefoon lijnen komen er eigenlijk bij TS binnen?
Pardon?
Dat ik ietsjes langer mee loop dan jij betekend nog niet dat ik onder een steen leef.

Lees jij de voorwaarden van je ISP maar eens goed,
bijvoorbeeld mijn ISP (Xs4all) , lees daar paragraaf 4.5 maar eens goed.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• mhr-zip
Tukk schreef op 23 juni 2004 @ 17:42:
[...]

Pardon?
Dat ik ietsjes langer mee loop dan jij betekend nog niet dat ik onder een steen leef.

Lees jij de voorwaarden van je ISP maar eens goed,
bijvoorbeeld mijn ISP (Xs4all) , lees daar paragraaf 4.5 maar eens goed.
Ja, dat moet je gewoon een beetje ruim zien. Internet delen met huisgenoten vind ik wat anders dan me de buren :+ En als je in een studentenhuis woont, heb je gewoon 20 huis genoten.

Ik deel me internet ook niet met de buren. Want daar heb ik geen zin in, en 'het mag niet'.

Maar als je in een studentenhuis woont, met vaak maar 1 telefoon aansluiting...
En je neemt het officieus met ze alle af, dus er is geen derde in het spel. Als je het nu eens commercieel door zou verkopen aan je mede studenten....

Kijk warez is ook niet goed, maar als je warez door gaat verkopen :r

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16
Of het nu wel of niet mag, staat hier niet echt ter discussie. Het kán namelijk wel, en de providers maken het zelf makkelijk door multi-pc modems te leveren.

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

mhr-zip schreef op 23 juni 2004 @ 17:54:
[...]

Ja, dat moet je gewoon een beetje ruim zien. Internet delen met huisgenoten vind ik wat anders dan me de buren :+ En als je in een studentenhuis woont, heb je gewoon 20 huis genoten.

Ik deel me internet ook niet met de buren. Want daar heb ik geen zin in, en 'het mag niet'.

Maar als je in een studentenhuis woont, met vaak maar 1 telefoon aansluiting...
En je neemt het officieus met ze alle af, dus er is geen derde in het spel. Als je het nu eens commercieel door zou verkopen aan je mede studenten....

Kijk warez is ook niet goed, maar als je warez door gaat verkopen :r
Ik ben het met je eens, maar het mag nog steeds niet, ik download ook mpdrietjes, maar het mag niet. Dat je je eigen interpetatie geeft aan illegaal vind ik best.
Ik ken TS niet, maar mischien wil die persoon geen illegale acties begaan, daarnaast zijn ze op GOT niet happig op illegale praktijken. Vandaar mijn kanttekening. Ik kan me wel voorstellen dat TS er zich niets van aantrekt. ;)

• mhr-zip
Tukk schreef op 23 juni 2004 @ 17:59:
[...]

Ik ben het met je eens, maar het mag nog steeds niet, ik download ook mpdrietjes, maar het mag niet. Dat je je eigen interpetatie geeft aan illegaal vind ik best.
Ik ken TS niet, maar mischien wil die persoon geen illegale acties begaan, daarnaast zijn ze op GOT niet happig op illegale praktijken. Vandaar mijn kanttekening. Ik kan me wel voorstellen dat TS er zich niets van aantrekt. ;)
Owkee, van uit dat opzicht, waardeer ik je bijdrage wel.

Op die server mag je ook niet illegaal windows 2000 server installeren.
En ik heb hem ook niet O-)

TS kan ook in visio of van mijn apart in paint. Even een opzetje maken van het netwerk.

Pagina: 1