Toon posts:

[Delphi] TImage.loadFromFile

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben aan het stoeien met het tonen van plaatjes in mijn programma'tje.
Alleen gaat het een klein beetje mis. Ik kan via de IDE wel plaatjes in de TImage zetten, als ik er dan een JPG in zet, kan ook ik ook JPG plaatjes inlezen via loadFromFile. Maar geen GIF plaatjes.
Zo ook omgedraait als ik in de IDE een GIF in zet, dan kan ik geen JPG openen.

Als ik er geen inzet kan ik ook geen plaatjes inladen via loadFromFile, krijg een exception.

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik wel die verschillende types kan inlezen?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

De JPEG support van TImage vereist onder C++Builder dat je de [nohtml]<jpeg.h> header include voordat je de image-related controls binnentrekt. Ik vermoed dat je bij Delphi ook een 'using jpeg' oid moet doen?

Daarnaast werkt iets als volgt natuurlijk ook:
C++:
1
2
3
TJPEGImage* image = new TJPEGImage;
image->LoadFromFile(filename);
MyImageControl->Picture->Assign(image);

De Assign properties van TImage en TPicture zijn heel machtig :)

Professionele website nodig?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Daar komt nog bij dat je een component dat je niet at design time kunt vullen beter dynamisch in je code kunt zetten. Tenminste, dat vind ik dan weer fijner at design time, omdat je dan (in dit geval) niet zo'n leeg image ding over je form hebt staan.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 16:55
Je moet iid ergens JPEG gebruiken/in je uses-clause hebben om JPG-ondersteuning te hebben :). Als je een JPG zet in een TImage mbv de IDE, dan zal deze voor jouw JPEG toevoegen.
Maar om een JPEG te laden hoef je niet per se dat via een TJPEGImage, dat kan ook (mits je JPEG in de uses-clause hebt) ook via TImage/TPicture
code:
1
Image1.Picture.LoadFromFile('c:\test.jpg');

Als je meer exotische bestandsformaten wilt hebben kijk dan eens naar GraphicEx. Hier gaat hetzelfde verhaal op, gebruik GraphicEx ergens in je project en je bent klaar.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Voor (gratis) GIF component, kijk dan hier maar eens. Ik zou die van Anders Melander aanraden, omdat die bijv ook animation (in een aparte worker thread) ondersteunt.

日本!🎌

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Of http://www.soft-gems.net/Graphics.php#GraphicEx voor nog veel meer formaten voor in je TImage

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Pagina: 1