Toon posts:

Ik hoor maar 2 kanalen .....

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes ,

Ik ben dus in het bezit van een soundblaster live 5.1 , en deze heb ik aangesloten op mijn 5.1 versterker . Dit via de digitale coaxingang op mijn versterker .
Ik heb zo'n coaxkabel gebruikt die ik nog had liggen . Die kwam uit mijn auto . Die had ik aangesloten om de versterker te verbinden met de radio .
Deze kabel heeft dus aan beide kanten een tulpstekker .
De ene kant van die kabel gaat dus rechtstreeks naar mijn versterker en die ander tulpstekker heb ik met een verlengstukje gekoppeld aan een monojack plugje . En deze gaat natuurlijk naar mijn spdif uitgang van mijn soundkaart .

Mijn probleem nu is , dat ik maar 2 kanalen hoor . Namelijk de 2 voor speakers .
Dit is goed te testen met het ( stemmen ) progje van creative .

Kan het zijn dat dat aan die koppeling ligt ?

Alvast bedankt voor jullie reacties .

GreeTz ,
SaSh

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, je zult via zo'n kabel alleen 5.1 geluid hebben met DVD's, niet met games en muziek. Wi je dat wel, zul je de SB analoog moeten aansluiten.

[ Voor 29% gewijzigd door voodooless op 22-06-2004 22:40 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:11

K-Jay

Klaas Jan

deepspace schreef op 22 juni 2004 @ 22:37:
Tja, je zult via zo'n kabel alleen 5.1 geluid hebben met DVD's, niet met games en muziek.
Lezen kerel ;) , hij heeft een progje dat door alle boxjes een stemmetje kan geven.
TS: heb je de output van je Soundblaster op digitaal staan?

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

K-Jay schreef op 22 juni 2004 @ 22:41:
[...]

Lezen kerel ;) , hij heeft een progje dat door alle boxjes een stemmetje kan geven.
TS: heb je de output van je Soundblaster op digitaal staan?
Helaas vrees ik dat dat proggie geen DD of DTS encoding gaat doen... Dus niet te snel scheeuwen, eerst nadenken :X

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
deepspace schreef op 22 juni 2004 @ 22:46:
[...]

Helaas vrees ik dat dat proggie geen DD of DTS encoding gaat doen... Dus niet te snel scheeuwen, eerst nadenken :X
dat proggie kan werkelijk 5.1 geluid uitsturen, ieg je kan op een box (tekeningetje) klikken en dan komt er geluid uit bijbehorende box.
Theoretisch zou het dus moeten werken.

Waarom het niet werkt zou ik ook niet weten, maar het progje kan het zeker wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn digitale uitgang geactiveerd . En helaas via dvd krijg ik ook maar stereo te horen .
Waarschijnlijk zal het dan wel met deze kabel niet mogelijk zijn .

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Weet je zeker dat dat proggie DD kan encoden? Ik geloof er namelijk niets van. Dat werkt allemaal gewoon op de analoge uitgangen van de kaart, en niet op de digitale uitgang, ben ik 99% zeker van.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 21:29

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 23:02:
Ik heb mijn digitale uitgang geactiveerd . En helaas via dvd krijg ik ook maar stereo te horen .
Licht aan het 'verlengblokje' denk ik, voor zover ik weet is een coaxiaal geluidssignaal niet met een simpel verlengstukje om te zetten naar een optisch digitaal geluidssignaal. Dat zul je echt moeten converteren vrees ik.

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

--MeAngry-- schreef op 22 juni 2004 @ 23:05:
[...]

Licht aan het 'verlengblokje' denk ik, voor zover ik weet is een coaxiaal geluidssignaal niet met een simpel verlengstukje om te zetten naar een optisch digitaal geluidssignaal. Dat zul je echt moeten converteren vrees ik.
ALs ie twee kanalen hoort, dan werkt het heus wel :) Probeer maar eens een DVD, em geef in je proggie aan dat je SPDIF passthough wil doen. Dan gol ik dat je gewoon 5.1 geluid hebt :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 14:16
of je kijkt even in de faq:
AV FAQ; Veelgestelde vragen

• Paulie72
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-03 14:20
Dit klopt omdat niet alle geluidskaarten op de digitale uitgang het DD en DTS signaal doorgeven. helaas heb ik dit zelf ook aan den lijve ondervonden, na 3 dagen zoeken en testen.

Ik had 2 soundblaster Value Live kaarten 1 gaf wel DD en DTS en de andere niet. Wat blijkt dit heeft te maken met een functie die Passthrough heet. Die zorgt ervoor dat het geluid 1 op 1 doorgezet wordt naar de aangesloten apparatuur op de digitale uitgang.

Dus dat wordt een andere kaart gebruiken.

Mini PC I5-10400 dual monitor, HP Microserver Freenas

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Paulie72 schreef op 22 juni 2004 @ 23:42:
Dit klopt omdat niet alle geluidskaarten op de digitale uitgang het DD en DTS signaal doorgeven. helaas heb ik dit zelf ook aan den lijve ondervonden, na 3 dagen zoeken en testen.

Ik had 2 soundblaster Value Live kaarten 1 gaf wel DD en DTS en de andere niet. Wat blijkt dit heeft te maken met een functie die Passthrough heet. Die zorgt ervoor dat het geluid 1 op 1 doorgezet wordt naar de aangesloten apparatuur op de digitale uitgang.

Dus dat wordt een andere kaart gebruiken.
Passthough is alleen om een al gecodeerde DD of DTS steam door te geven, zoals bij een DVD. Bij games en muziek heb je er niets aan.

Enigste "kaart" die een hardware DD encoder aan boord heeft en de Nvidia soundstorm, en die zit dus onboard als je geluk hebt ;) . Voor de linux gebruikers onder ons is er echter een software oplossing: http://essej.net/ac3jack/ :Y)

• Paulie72
deepspace schreef op 22 juni 2004 @ 23:48:
[...]

Passthough is alleen om een al gecodeerde DD of DTS steam door te geven, zoals bij een DVD. Bij games en muziek heb je er niets aan.

Enigste "kaart" die een hardware DD encoder aan boord heeft en de Nvidia soundstorm, en die zit dus onboard als je geluk hebt ;) . Voor de linux gebruikers onder ons is er echter een software oplossing: http://essej.net/ac3jack/ :Y)
Maar het gaat ook om DVD met DD en DTS die het signaal niet doorzetten tenminste dat dacht ik te lezen en dan ligt het toch echt aan je kaart.

Bij nwe aanschaf zeker een punt om op te letten hoor.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Paulie72 schreef op 22 juni 2004 @ 23:53:
Maar het gaat ook om DVD met DD en DTS die het signaal niet doorzetten tenminste dat dacht ik te lezen en dan ligt het toch echt aan je kaart.

Bij nwe aanschaf zeker een punt om op te letten hoor.
Dat het om DVD's gaat staat helemaal nergens, dus neem ik aan dat gewoon om standaard audio gaat. De SB live moet zeker wel in staat zijn on DD en DTS te passthoughen!

Voor games en muziek zul je dus gewoon de analoge aansluiting moeten gebruiken!

• Paulie72
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 23:02:
Ziehier. Ik meen het ga mij niet vertellen dat het niet waar is ik ben er 3 dagen mee bezig geweest en moet dus uit feiten concluderen dat niet alle geluidskaarten DD en DTS doorgeven op de dig uit.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:39

Shunt

Boe

waarom doe je moeilijk. waarschijnlijk zit er toch ook een direct input (dus 3 mini jack's ) ?? op die versterker. sluit die dan aan :X

[ Voor 4% gewijzigd door Shunt op 23-06-2004 00:13 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Paulie72 schreef op 23 juni 2004 @ 00:06:
Ziehier. Ik meen het ga mij niet vertellen dat het niet waar is ik ben er 3 dagen mee bezig geweest en moet dus uit feiten concluderen dat niet alle geluidskaarten DD en DTS doorgeven op de dig uit.
Ah, die heb ik idd ff gemist :(. Dat is dan gewoon een software instelling. In principe kun je er idd vanuit gaan dat alle geluidskaarten tegenwoordig wel DD en DTS kunnen doorgeven, dat is immers het grootste nut van zo'n uitgang (naast een beetje PCM geluid natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Waar het mij eigenlijk alleen maar om gaat , is dat ikvan een film die ik in dvd formaat( img.of iso ) op mijn harde schijf heb het 5.1 geluid door krijg .
Games speel ik niet en muziek kan gewoon stereo doorkomen .

• Paulie72
Dat gaat met deze kaart niet lukken want deze geeft het geluid alleen maar stereo door is precies hetzelfde probleem wat ik ook heb gehad met mijn geluidskaart.

Dat wordt dus een nwe kopen of de DVD kopieren naar een dvd schijfje.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Zo'n spdif output kan stereo PCM of een AC3/DTS stream doorgeven. Met DVDs zou het idd moeten lukken om een AC3 of DTS signaal uit die SPDIF output te krijgen. Bij mijn Audigy moet je de SPDIF output in AudioHQ instellen op AC3 passthrough ipv dat ie het gaat decoden.
Bij al het andere dan DVDs zal je idd gewoon een stereo signaal krijgen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ach, onzin! Die kaart moet dat gewoon zeker kunnen! Welke software gebruik je eigenlijk voor DVD's te bekijken, en hoe zijn de geluidsinstellingen. En met het afspelen van een ISO bestand of via een orginele DVD heeft dat al helemaal NIETS te maken!

Verder kijk hier ff: http://www.opendrivers.co...Blaster-Live!-Series.html Misschien werkt deze driver wel beter!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 14:16
ff ter info: sb-live doet ac3 pass-through.

Maar je moet natuurlijk alles wel goed instellen. En de films moeten uiteraard wel 5.1 bevatten. Dat kan met die ali-illegali films natuurlijk zijn verwijderd om ruimte te besparen.

(btw: AC3 is een soort van protocol, dat kan zowel 5.1, maar ook 2.0 zijn. Dat er AC3 in een film zit, betekend nog niet dat het dan ook 5.1 moet zijn)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Raymond schreef op 23 juni 2004 @ 22:24:
(btw: AC3 is een soort van protocol, dat kan zowel 5.1, maar ook 2.0 zijn. Dat er AC3 in een film zit, betekend nog niet dat het dan ook 5.1 moet zijn)
Een "protocol" zou ik het niet noemen, dat zou immers impliceren dat er verkeer twee kanten op is, en dat is dus absoluut niet zo. Het is gewoon een datasteam, die idd verschillende audiokanalen kan bevatten.
AC3 encoded audio is divided into frames. One frame gives 1536 samples
of audio or 32ms of audio at 48kHz sampling rate. A single frame is
divided into several sub-sections:

- syncronization
- bit stream information (BSI)
- 6 audio blocks
- auxilliary data (and CRC)

The BSI section contains information regarding the bitstream and the
current frame. It contains information like samplerate, number of
encoded channels, downmix-levels, dynamic compression types, program
contents, etc.

The audio block contains the actual encoded audio. One block gives 256
samples (approx. 5.3ms at 48kHz). One audio block is atomic; the audio
decoding operation is repeated for each of these six blocks. The
specific details of this operation can be found in the A/52 spec.
[ bron: http://deep.mine.nu/~johan/info/AzidReadme.txt ]

Pagina: 1