Ik, althans: mijn familie, heb een Dell computer (Dimension 4550-series) waarvan ik het idee heb dat het moederbord het heeft begeven. Ik zie geen enkele andere optie namelijk. Dit topic open ik dan ook voornamelijk om een bevestiging hiervan te krijgen, of natuurlijk een andere mogelijkheid.
Systeemspecs (uit Dell-boekje, heb de computer hier niet bij de hand)
P4
Intel 845PE chipset
512 MB RAM
stevige videokaart, gForce of zoiets, eerlijk gezegd helemaal geen verstand van
en de rest lijkt me niet zo van toepassing
Symptomen
Wanneer ik de stroom erop zet, gaan de ventilators van de processor en de voeding aan, voor de rest blijft het angstig stil. Harde schijven doen niets, CD-ROM ook niet. De monitor geeft bij het aanzetten van de computer de melding dat hij in de 'Power saving mode' staat, deze melding verdwijnt na korte tijd. De videokaart werkt dus wel degelijk (gedeeltelijk iig). Alles gecontroleerd met minimale configuratie (MB/Proc/RAM/Videokaart).
Probeersels
- IDE-kabel verwisseld, zowel aansluiting op MB als kabel zelf
- Geheugen verwisseld, zowel bank op MB als geheugenmodule zelf
- Voeding verwisseld tegen zeker werkende voeding
- Videokaart eruit gehaald
- PWD-reset jumper omgezet (enige jumper op het Dell-mobo, dus zal wel de standaard BIOS-reset zijn)
Bijzonderheden
- Diagnostic leds geven geen signaal: blijven uit
- Iets bizarder: als ik zowel de IDE- als de stroomkabel in de HD (of CD-ROM-speler, zelfde resultaat) steek, is de HD dood, doet-ie niets; als ik alleen de stroomkabel erin doe, spint hij wel op! Uiteraard heeft alleen IDE of geen van beide geen nut, dan blijft-ie dood
.
Vraag
Ofwel: is dit overduidelijk een kapot moederbord, of zijn er andere mogelijkheden?
Systeemspecs (uit Dell-boekje, heb de computer hier niet bij de hand)
P4
Intel 845PE chipset
512 MB RAM
stevige videokaart, gForce of zoiets, eerlijk gezegd helemaal geen verstand van
en de rest lijkt me niet zo van toepassing
Symptomen
Wanneer ik de stroom erop zet, gaan de ventilators van de processor en de voeding aan, voor de rest blijft het angstig stil. Harde schijven doen niets, CD-ROM ook niet. De monitor geeft bij het aanzetten van de computer de melding dat hij in de 'Power saving mode' staat, deze melding verdwijnt na korte tijd. De videokaart werkt dus wel degelijk (gedeeltelijk iig). Alles gecontroleerd met minimale configuratie (MB/Proc/RAM/Videokaart).
Probeersels
- IDE-kabel verwisseld, zowel aansluiting op MB als kabel zelf
- Geheugen verwisseld, zowel bank op MB als geheugenmodule zelf
- Voeding verwisseld tegen zeker werkende voeding
- Videokaart eruit gehaald
- PWD-reset jumper omgezet (enige jumper op het Dell-mobo, dus zal wel de standaard BIOS-reset zijn)
Bijzonderheden
- Diagnostic leds geven geen signaal: blijven uit
- Iets bizarder: als ik zowel de IDE- als de stroomkabel in de HD (of CD-ROM-speler, zelfde resultaat) steek, is de HD dood, doet-ie niets; als ik alleen de stroomkabel erin doe, spint hij wel op! Uiteraard heeft alleen IDE of geen van beide geen nut, dan blijft-ie dood
Vraag
Ofwel: is dit overduidelijk een kapot moederbord, of zijn er andere mogelijkheden?