Toon posts:

Na systeem update ineens problemen met alsa

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn gentoo workstation geupdate dmv een "emerge -u world" nadat ik vandaag inlogde op mijn systeem merkte ik ineens dat mijn geluid het niet meer deed. Na het checken van mijn emerge.log bleek dat mijn alsa-utils en alsa-lib was geupdate van 1.0.3 naar 1.0.5 en dat was eihgenlijk het enige relevante wat ik kon vinden mbt tot mijn geluid en aangezien ik gebruikmaak van gentoo-dev-sources 2.6.7-r3 (drivers zijn in kernel gebakken dus niet als mdule geconfigureerd) neem ik aan dat dit eigenlijk oke behoord te zijn.
Voor de update werkte alles perfect kwa geluid en dus heb ik gepoogd om alsa-utils en alsa-lib 1.0.3 terug te setten, maar dat bleek geen resultaat te hebben.
Aangezien ik niet verder kom met dit zelfs niet na een complete kernel rebuild wend ik mij maar tot de almachtigen ;)
Gewoon voor het geval dat plaats ik ook even wat extra outputs mbt mijn soundkaart (SB live 5.1) en alsa.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# ALSA portion
        alias char-major-116 snd
        alias snd-card-0 snd-emu10k1
    # module options should go here

# OSS/Free portion
        alias char-major-14 soundcore
        alias sound-slot-0 snd-card-0

# card #1
    alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
    alias sound-service-0-1 snd-seq-oss
    alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss
    alias sound-service-0-8 snd-seq-oss
    alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss

# Set this to the correct number of cards.
options snd cards_limit=1

Deze sectie staat dus zowel in "/etc/modules.d/alsa" en "/etc/modules.conf"
daarna even een check of mijn geluidskaart uberhaubt gevonden word just incase.
code:
1
2
lspci | grep audio
0000:00:09.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 07)

en natuurlijk even checken of het geen interupt probleem is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
cat /proc/interrupts 
           CPU0       
  0:    1344090          XT-PIC  timer
  1:       4016          XT-PIC  i8042
  2:          0          XT-PIC  cascade
  8:          2          XT-PIC  rtc
  9:          0          XT-PIC  acpi
 10:      21526          XT-PIC  uhci_hcd, uhci_hcd, eth0
 11:     102052          XT-PIC  nvidia
 12:       2779          XT-PIC  EMU10K1
 14:       7746          XT-PIC  ide0
 15:         62          XT-PIC  ide1
NMI:          0 
LOC:    1344040 
ERR:       1771
MIS:          0

hier de dmesg output van de alsa sectie
code:
1
2
3
4
Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.4 (Mon May 17 14:31:44 2004
 UTC).
ALSA device list:
  #0: Sound Blaster Live! (rev.7) at 0xd000, irq 12

Ik heb ook een strace output geupload die op de volgende locatie te vinden is
http://www.xs4all.nl/~patbrug/files/alsa.txt
Het enige wat ik zo snel zie in die output zijn de volgende errors:
code:
1
2
access("/etc/asound.conf", R_OK)        = -1 ENOENT (No such file or directory)
access("/home/saskia/.asoundrc", R_OK)  = -1 ENOENT (No such file or directory)

maar zover ik weet hebben deze files nooit bestaan op mijn systeem.

Tevens heb ik in "/etc/security/console.perms" en "/etc/devfsd.conf" gekeken of de rechten goed standen voor het geluid en dat bleek wel het geval te zijn.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je hebt uiteraard je alsamixer gecontroleerd of deze niet gemute staat? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik heb ook m'n alsa pkgs geupdate naar 1.0.5 en ook geen geluid meer. Heb alleen nog geen tijd en zin gehad om ff in de bugzilla te spitten. Maar je bent iig niet de enige.

[edit]
Ik heb de bugzilla ff met een bezoekje vereerd en kwam dit tegen. Schijnt dus aan baselayout te liggen en niet aan alsa.
Een versie terug in baselayout zou kunnen helpen, je kunt ook de quick 'n dirty fix in de call gebruiken.

[ Voor 47% gewijzigd door froggie op 22-06-2004 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Froggie schreef op 22 juni 2004 @ 22:24:
Ik heb ook m'n alsa pkgs geupdate naar 1.0.5 en ook geen geluid meer. Heb alleen nog geen tijd en zin gehad om ff in de bugzilla te spitten. Maar je bent iig niet de enige.

[edit]
Ik heb de bugzilla ff met een bezoekje vereerd en kwam dit tegen. Schijnt dus aan baselayout te liggen en niet aan alsa.
Een versie terug in baselayout zou kunnen helpen, je kunt ook de quick 'n dirty fix in de call gebruiken.
echter staat daar ook dat het gefixt is met baselayout 1.9.4r1 i.k.m. module-init-tools-3.0-r2 en alhoewel ik dus baselayout r2 ipv r1 heb kan ik het me haast niet voorstellen dat ze die bug hebben laten doorlopen in de nieuwe versie, maar je kan natuurlijk nooit weten ik probeer dus maar even een downgrade om te kijken wat hij daarna doet :)
Spider.007 schreef op 22 juni 2004 @ 22:12:
Je hebt uiteraard je alsamixer gecontroleerd of deze niet gemute staat? :)
ja hoor :)

edit:

terug naar 1.9.4-r1 zoals aangegeven helpt dus ook niet

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2004 23:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weer even een aantal zaken geprobeerd om dit op gelost te krijgen nl.
kernel opnieuw gebakken, maar nu met geluidskaart als module ipv ingebakken alles word netjes geladen zo ver ik kan zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
lsmod 
Module                  Size  Used by
nvidia               2075048  - 
snd_seq_midi            6272  - 
snd_emu10k1_synth       6788  - 
snd_emux_synth         35684  - 
snd_seq_virmidi         5508  - 
snd_seq_midi_emul       6660  - 
snd_emu10k1            93576  - 
snd_rawmidi            20388  - 
snd_ac97_codec         66088  - 
snd_util_mem            3108  - 
snd_hwdep               6724  -

Tevens baselayout een downgrade gegeven tot 1.8.12 echter blijft alles zonder resultaat er komt geenn gluid uit mijn speakers.
Ook heb ik de mixersettings nog een keer na gekeken, maar alles wat ik nodig had stond gewoon aan (dus geen mute). Gewoon voor de zekerheid heb ik ook geprobeerd om alle settings die er zijn op unmute te setten, maar ook dat mag niet baten :( :(
Zelf na het runnen van alsaconf (die netjes de geluidskaart vind) blijft het stilletjes hier.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 10:23 ]

• froggie

froggie

Kwaaak

Ik ben gisteravond idd ook nog ff aan het kloten geweest, maar ook ik kreeg nix nada nopes uit de speakers. Misschien toch nog maar weer ff een bugreport posten?

[edit]
Nog wat extra leesvoer met betrekking tot dit probleem. Ga ik zo ff mee prutsen als ik weer thuis ben.

[ Voor 39% gewijzigd door froggie op 23-06-2004 16:56 ]

Verwijderd

heb ook wel een alsa probs gehad... unmute en nog niet. Bleek er bij KMix nog iets niet goed te staan... (als je die meegeinstalled hebt of eventueel een andere mixer?). Bij was het bij FC-9.

• froggie

froggie

Kwaaak

Ik heb bij mij de oplossing gevonden. Op een of andere manier heeft (waarschijnlijk) de alsa update ergens iets getriggerd waardoor m'n Audigy van analoge output naar digitaal was gezet. Dit is onderandere op te lossen met Kmix door onder het 'Advanced' gedeelte m'n Audigy op analoog zetten ipv digitaal. Als het goed is moet alsamixer het ook kunnen, maar heb daar verder niet naar gekeken.
Pagina: 1