Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP
het is veel meer een kwestie wat je distro als default installeerd. redhat en suse installeren postfix. debian installeerd exim. andere distro's weet ik niet zo, maar ze zullen vast een preference hebben, en daar gaat het hier een beetje om. dus doe maar wat je zelf goed lijkt
The problem is in the part of your brain that handles intelligence.
De smtp server is eigenlijk de spil in het verwerken van mail voor verschillende users op verschillende domeinen. Vandaar dat de keuze voor een bepaalde mta in principe belangrijker is dan de imap server. Een imap deamon leest alleen mail uit een mbox/maildir/whatever en biedt deze aan mbv het imap protocol. Een mta moet veel meer kunnen. Vandaar dat mensen vaak hun favoriete smtp server gebruiken en de imap daemon die je gebruikt doet er veel minder toe.
en welke is dan de beste MTA? postfix, courier, qmail...
En waarom?
En waarom?
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
ik had al ervaring met postfix en dat beviel me goed t.o.v. sendmail als mta.
toen zocht ik pop/imap server die zoveel mogelijk protocollen ondersteunt en aangezien courier-imap nu imap, imap-ssl, pop, pop-ssl kan en de mailbox in een (min of meer standard) Maildir format opslaat ...
dus bij mij combi van toevallige ervaring en best-of-both worlds.
uiteraard procmail als Local Delivery Agent
toen zocht ik pop/imap server die zoveel mogelijk protocollen ondersteunt en aangezien courier-imap nu imap, imap-ssl, pop, pop-ssl kan en de mailbox in een (min of meer standard) Maildir format opslaat ...
dus bij mij combi van toevallige ervaring en best-of-both worlds.
uiteraard procmail als Local Delivery Agent
Tja wat is beter groen of blauw en waarom? Ligt aan je situatie natuurlijk. Als je over geen enkele mta kennis hebt, dan kan je beter niet aan sendmail gaan beginnen, dat is echt een bocht om te configgen. Postfix en qmail zijn beide bekend als goede veilige alternatieven. Maar goed de keus is groter natuurlijk. Als je een simpel huis tuin en keuken smtp servertje in wilt richten zou ik voor een van die twee gaan, heb je specifiekere eisen, dan moet je je even goed gaan orienteren.
Pagina: 1