[Citrix] Login script

Pagina: 1
Acties:

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Voor de ondersteuning van een aantal remote kantoren maken wij gebruik van een Citrix server farm. Hierop draaien een aantal 'Published Applications', alsmede een 'Full Desktop'.

Als een gebruiker voor de eerste keer aanlogt op de farm, zorgt het loginscript er voor dat Outlook, en de rest van de gebruikersomgeving correct geconfigureerd wordt. Bij volgende sessies wordt dit overgeslagen.

Ik ben al enige tijd op zoek naar een methode om bij het inloggen onderscheid te kunnen maken tussen het opstarten van een published app, en de full desktop. Bij het opstarten van een published app wil ik namelijk een aantal dingen overslaan.

Het probleem wat ik momenteel heb is dat als een 'first time user' een published app opstart, het loginscript vrolijk Outlook gaat configureren. Erg verwarrend, en tamelijk ongewenst.

Met andere woorden, hoe kan ik in het login script 'zien' of er een published app wordt opgestart, of een full desktop. Voor het loginscript gebruiken we overigens Kixtart.

Zowel met de search, als met Google heb ik nog niets concreets kunnen vinden. Wie kan me in de juiste richting sturen?

[ Voor 3% gewijzigd door PeterB op 22-06-2004 19:33 ]

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:20

DJ

Volgens mij ontkom je er niet aan. Immers, Outlook is een onderdeel van Office, dus als je Word of Excel start dan heb je ook Outlook nodig (als het geïnstalleerd is).

Wat is er op tegen om dit te laten doordraaien? Je kunt eventueel ook bij de nieuwe gebruikers melden in een soort 'gebruikers handleiding' dat dit gaat gebeuren. Zet daar bijvoorbeeld in dat iedereen eerst een keer de Full Desktop start. Alle settings in één keer goed zetten is wel zo praktisch. Voorkomt weer dat gebruikers naderhand (misschien duurt het wel een paar weken voordat de gebruiker alle applicaties een keer gestart heeft) nog de helpdesk gaan bellen met vragen over installatie instellingen . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Of je nu een published app draait of een desktop.. je hebt altijd een volledige sessie. Het ICA protocol verwijderd bij een published app alleen de onnodige scherm informatie.

Als het goed is zou je dan zelfs niets moeten merken van het configureren van welke app dan ook. Het ICA protocol zou dat niet moeten laten zien.

Ik kan me voorstellen dat er tijdens het inloggen wat fout gaat wanneer je geen desktop draait. Misschien kan je in je inlogscript ergens op laten checken of outlook geconfigureerd is ja of nee.

Bijvoorbeeld door een reg key weg te schrijven (Maar das lastig in een farm met meerdere nodes) of een klein bestandje wegschrijven op de homedrive van de gebruiker. (hidden en systemfile maken.. Kunnen ze er niet 1,2 3 iets mee.

Als je toch onderscheid wil maken tussen het echte desktop werk, of alleen een pub. app. zou je eens wat registry settings moeten bekijken op de server of er daar iets verschilt tijdens die sessies.

En wellicht heeft Citrix daar zelf wel een tooltje voor.. Een dergelijk probleem zal toch wel eerder gemerkt zijn.

• PeterB
CyberJ schreef op 22 juni 2004 @ 20:30:
En wellicht heeft Citrix daar zelf wel een tooltje voor.. Een dergelijk probleem zal toch wel eerder gemerkt zijn.
Dat hoopte ik eerlijk gezegd ook, maar ik heb tot nog toe niets kunnen vinden.

Het huidige login script checked inderdaad aan de hand van een registry key of het om een 'first time logon' gaat. We gebruiken roaming profiles. Bestaat de betreffende key niet, dan wordt het initialisatie deel van het script uitgevoerd.

Het probleem is dat we naast desktop gebruikers, ook gebruikers hebben die alleen maar gebruik (3e keer :+) maken van een of meer published apps. Voor die gebruikers is het dus ongewenst dat de desktop initialisatie uitgevoerd wordt.
DJ schreef op 22 juni 2004 @ 20:23:
Volgens mij ontkom je er niet aan. Immers, Outlook is een onderdeel van Office, dus als je Word of Excel start dan heb je ook Outlook nodig (als het geïnstalleerd is).
Hier heb je gelijk, Office is dan ook alleen maar beschikbaar voor ' Full Desktop' users.

[ Voor 25% gewijzigd door PeterB op 22-06-2004 23:57 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zitten je desktop users niet al in een Windows usergroup (omdat je daar de published app "desktop" aan toegekend hebt?) - en kan je dat niet gebruiken om te differentieeren tussen desktop en seamless windows gebruikers? :)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Ik weet niet wat voor script je gebruikt (post het evt eens) maar je kan via kix controleren of mensen lid zijn van een groep.

Dan zou je een constructie kunnen maken dat als lid van de groep outlook, check regkey first run , goto setup, else start outlook normaal.

Dan hebben je andere published apps er geen last van.

Of je zet voor nieuwe users outlook als force run once aan, zodat dat eerst afgeconfigged wordt.

Abort, Retry, Quake ???

• PeterB
elevator schreef op 22 juni 2004 @ 23:46:
Zitten je desktop users niet al in een Windows usergroup (omdat je daar de published app "desktop" aan toegekend hebt?) - en kan je dat niet gebruiken om te differentieeren tussen desktop en seamless windows gebruikers? :)
Euh.. Daar heb je een punt! Het is niet helemaal 100% waterdicht, aangezien desktop gebruikers ook losse published apps kunnen gebruiken. Totdat ik een echt waterdichte oplossing tegen kom, vind ik het geloof ik goed genoeg om te implementeren. De waarschijnlijkheid dat een full desktop gebruiker als eerste applicatie een published app opstart is niet zo groot. Als dat dan toch gebeurt is het geen ramp als Outlook ineens tevoorschijn springt.

Even inbellen.... :P
Pagina: 1