Toon posts:

Oranje In Zwart-Wit Foto

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een foto van een vriend en mij in de tuin, met beiden een oranje polo is voor tennis, nu is mijn vraag:

Met welk programma (keb zelf wel photoshop 7.0) kan ik die foto zwart wit maken en dat alleen de oranje polo's oranje zijn de rest oranje? Kan dit met photoshop of met ander programma?

Alvast Bedankt

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:36
Ja, kan met PS

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Hint: laagjes ;)

edit:
zoals hier onder is wel makkelijker

[ Voor 99% gewijzigd door Haan op 22-06-2004 18:23 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• non-sens
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

non-sens

Voor meer foto's:

Dat kan zeker met Photoshop ja!
Selecteer met de lasso-tool de oranje polo's (even oefenen). Kies vervolgens in het menu "selecteren" voor selectie omkeren (inverse selection).
Zet vervolgens de kleurtoon en verzadiging helemaal omlaag en tadaaaa!

Canon 350D | Canon 18-55 3.5-5.6 | Canon 50mm 1.8 mkII | Sigma 70-200 F2.8 EX APO HSM

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 16:13

Sick Nick

Drop the top!

gewoon 2 lagen ja, de onderste even kopieren naar de bovenste. Dan de bovenste zwart/wit maken en de shirtjes uitgummen. Dan zie je de orantje shirtjes in een zwart/wit foto. Eventueel kan je ook gewoon de shirtjes selecteren in de bovenste laag en dan op delete drukken ofzo :)

Verwijderd

Plaats de foto eens? Als je beetje geluk hebt hoef je niet handmatig te gummen en kun je automatisch alle kleuren behalve oranje wegfilteren.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Plaats de foto maar even anders... Ik wil het ook wel ffies doen voor je anders ;)

Raku

• CV_SmileY
  • Laatst online: 21-05 09:38

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Let er wel op dat het erg op een reclame van 'Orange' gaat lijken...

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
CV_SmileY schreef op 22 juni 2004 @ 18:42:
Let er wel op dat het erg op een reclame van 'Orange' gaat lijken...
dat is toch niet zo heel erg :? want het is niet voor een bedrijf, maar voor hunzelf.

• CV_SmileY

CV_SmileY

LifeTecH schreef op 22 juni 2004 @ 18:44:
[...]

dat is toch niet zo heel erg :? want het is niet voor een bedrijf, maar voor hunzelf.
Creatief zijn heeft ook te maken met orgineel zijn

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
CV_SmileY schreef op 22 juni 2004 @ 18:45:
[...]

Creatief zijn heeft ook te maken met orgineel zijn
mag ik vragen waarom je dat vind? Als de TS het leuk vind om zichzelf in alleen oranje polo te zetten en de rest zwart-wit te maken, is dat wellicht voor zijn doen heel creatief. Het feit dat jouw standaard anders ligt dan die van de topicstarter betekent niet dat je zijn idee zo moet bagatelliseren :)

• CV_SmileY

CV_SmileY

G33rt schreef op 22 juni 2004 @ 18:48:
[...]

mag ik vragen waarom je dat vind? Als de TS het leuk vind om zichzelf in alleen oranje polo te zetten en de rest zwart-wit te maken, is dat wellicht voor zijn doen heel creatief. Het feit dat jouw standaard anders ligt dan die van de topicstarter betekent niet dat je zijn idee zo moet bagatelliseren :)
Zoals je kunt zien in mijn eerste post in dit topic staat er : 'Let er op dat', dus niet zoiets als 'Dat moet je niet doen'.

Het was puur een tip van mij aan de TSr

Verwijderd

Heb ff gekeken, beste gok in Photoshop is om met hue/saturation alles behalve oranje te desaturaten, maar is beetje afhankelijk van de foto of dit gaat werken.

Verwijderd

juist, select color range is je vriend, f1 trouwens ook ;)

• CV_SmileY

CV_SmileY

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/34244/full.jpg
*klik*

ik heb het in deze gedaan met standaard lasso tooltje, ik ben zelf nooit zo dol op Selecteren op Color range omdat ie altijd iets te veel of iets te weinig pakt

• Sick Nick
  • Laatst online: 24-05 16:13

Sick Nick

Drop the top!

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/cnoort/rood.jpg

In de ardennen gemaakt tijdens GoTball #9. Bewerkt met photoshop door gewoon een 2e laag te maken, die zwart/wit gemaakt. De onderste laag even uitklikken, dan de auto weggummen (de ruiten/velgen/banden niet). Zo nu en dan de onderste laag even erbij om te kijken of het er nog een beetje op lijkt. Vrij simpel.

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
Niet-destructief:

maak een adjustment layer voor hue/saturnation/brightness.

Zet saturnation op zijn laagst.

Maak in het mask zwart wat niet in grijstinten moet. Schiet je uit, of maak je fouten, dan kleur je dit weer wit. Ook kan je uiteindelijk een blur op het mask toevoegen mocht dat mooier zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Mercarra op 22-06-2004 21:26 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• bRight
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

saturation heet dat ;)

Verwijderd

mercarra schreef op 22 juni 2004 @ 21:25:
Niet-destructief:

Maak in het mask zwart wat niet in grijstinten moet. Schiet je uit, of maak je fouten, dan kleur je dit weer wit. Ook kan je uiteindelijk een blur op het mask toevoegen mocht dat mooier zijn.
eindelijk iemand die deze aanpak gebruikt :D.. dit werkt super omdat je evt selectie fouten altijd nog kunt corrigeren, en ook je hue/saturnation waarden nog kunt aanpassen.. door adjustments layers te gebruiken maakt je mooi zeer flexibele PSD bestanden, waar je later nog van alles aan kunt aanpassen zonder al te veel moeite

Verwijderd

Zet vervolgens de kleurtoon en verzadiging helemaal omlaag en tadaaaa!
Zonder verzadiging maakt het niet uit waar de kleurtoon op staan ;)
En trouwens: er zit in Photoshop gewoon een functie: de-saturate ;)

Ik gebruik zelf altijd de manier van mercarra

Verwijderd

Een tweede laag en een Quickmask "will do the trick"....

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:40

BaRF

bijna kerst

mercarra schreef op 22 juni 2004 @ 21:25:
Niet-destructief:

Afbeeldingslocatie: http://smile.smilies.nl/475.gif

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 08:22:
Een tweede laag en een Quickmask "will do the trick"....
Met masks en lagen en gummen zijn er tig manieren, maar is er niemand die geprobeert heeft om met hue/saturation gewoon alle kleuren behalve oranje weg te filteren? Kan je enorm veel werk schelen mits te foto geschikt is.

• Mercarra
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 13:59:
[...]

Met masks en lagen en gummen zijn er tig manieren, maar is er niemand die geprobeert heeft om met hue/saturation gewoon alle kleuren behalve oranje weg te filteren? Kan je enorm veel werk schelen mits te foto geschikt is.
Dan nog, dan werk je destructief en kan je enkel terug met je history. Maak voor dit soort handelingen het liefst een aparte layer (normaal of adjustment) zodat je ook nadat je photoshop hebt afgesloten nog terug kan.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Verwijderd

Nja, als je het op een nieuwe laag of nieuw document doet raak je niets kwijt. En als je dan in 1 minuut klaar bent ipv een uur masken/vrijstaand maken dan doe ik dat graag :)

• TeeDee
  • Laatst online: 23:36

TeeDee

CQB 241

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 14:30:
Nja, als je het op een nieuwe laag of nieuw document doet raak je niets kwijt. En als je dan in 1 minuut klaar bent ipv een uur masken/vrijstaand maken dan doe ik dat graag :)
Mjah, wat nou als je:
• alleen dat oranje t-shirt wilt hebben? Hopla, je kan zo (middels de Quick Mask / Adjustment Layers) zo een uitknippad maken. (Hoef je niet opnieuw te selecten e.d.)
• het t-shirt rood wil maken?
• de achtergrond een compleet ander iets wil hebben?

Hier op de zaak werken we niet anders. Het scheelt ons een hoop werk (motor brochures van Suzuki > spaken + vrijstaand + schaduw) om het op die manier te doen.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Wat ik zeg: het is afhankelijk van de situatie. Vrijstaand maken is voor heel veel leuk, maar andere technieken beheersen is erg makkelijk omdat je vaak niet meer werk wel doen dan nodig is. Ik zeg niet dat vrijstaand maken door masken ofzo een slechte techniek is, het is alleen vaak overkill :)

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

:D iemand NL vertalling voor fotoshop 5.0? saturation? hue?

[ Voor 9% gewijzigd door dhr. banuyn op 23-06-2004 15:05 . Reden: typo's :( ]

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Verwijderd

Saturation is verzadiging, hue is eh... tint volgens mij.

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik kan het niet meer dan eens zijn met DarkX. Er zijn met Photoshop veelal meerdere manieren om tot het gewenste resultaat te komen. Ga dus niet meteen dom beginnen maar bedenk welk resultaat je wilt (en of je het in de toekomst misschien nog weer anders wilt) en met welke methode je dat bereikt, met zo min mogelijk werk.

Er is nooit 1 goede methode, er is wel altijd een snelste methode, maar welke dat is, is totaal afhankelijk van de foto.

[ Voor 3% gewijzigd door sdomburg op 23-06-2004 17:16 ]

• Mercarra
sdomburg schreef op 23 juni 2004 @ 15:07:

Er is nooit 1 goede methode, er is wel altijd een snelste methode (...)
Er is ook een meest flexibele methode, die kies ik vaak boven de snelste.

Verwijderd

sdomburg schreef op 23 juni 2004 @ 15:07:
Ik kan het niet meer eens zijn met DarkX. Er zijn met Photoshop veelal meerdere manieren om tot het gewenste resultaat te komen. Ga dus niet meteen dom beginnen maar bedenk welk resultaat je wilt (en of je het in de toekomst misschien nog weer anders wilt) en met welke methode je dat bereikt, met zo min mogelijk werk.

Er is nooit 1 goede methode, er is wel altijd een snelste methode, maar welke dat is, is totaal afhankelijk van de foto.
Bedoel je niet meer DAN eens zijn? Nu is het alsof je het niet eens bent terwijl je ongeveer dezelfde mening uit als ik :) /me is confused :)

Mercarra> Als je alles goed beheerst en veel geexperimenteerd hebt met de mogelijkheden is het vaak handiger om even na te denken wat je doet en je methode erop aan te passen dan om klakkeloos je vrijstaand-maak-tutorial toe te passen. Zelf flexibel zijn in je doen is vaak makkelijker dan een flexibele methode klakkeloos toepassen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 17:09 ]

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
O-)

Was een beetje letterlijke vertaling van 'I couldn't agree more with'

[ Voor 34% gewijzigd door sdomburg op 23-06-2004 17:27 ]

• Mercarra
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 17:06:
[...]

Mercarra> Als je alles goed beheerst en veel geexperimenteerd hebt met de mogelijkheden is het vaak handiger om even na te denken wat je doet en je methode erop aan te passen dan om klakkeloos je vrijstaand-maak-tutorial toe te passen. Zelf flexibel zijn in je doen is vaak makkelijker dan een flexibele methode klakkeloos toepassen.
Ik beheers photoshop goed, en experimenteer naar hartelust, maak je geen zorgen. Ik heb het werken met lagen en masks niet uit tutorials, maar van mijn voormaliger werkgever geleerd, en dat werkt gewoon het beste naar mij idee. Gummen in layers is gewoon not done, het mag dan wel snel zijn, maar je vernietigt informatie.

Klakkeloos overnemen van andermans ideeen doe ik niet. En een flexibele methode hanteren impliceert ook dat je flexibel werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Mercarra op 23-06-2004 17:29 ]

Verwijderd

Ik heb het toch ook niet over gummen in layers? Dat doe je idd beter met masks. Ik heb het over kleuren isoleren met hue/saturation :)

Ow, ik wil je kwaliteiten niet aanvallen of impliceren dat je alleen maar tutors volgt, no reason to get angry. Ik bedoel meer dat je niet persee dezelfde methode voor alles hoeft te gebruiken, je hoeft niet steeds hetzelfde rijtje af te werken. En flexibele methode impliceert NIET dat je flexibel bent. Je hebt strakke tutorials (klik dat en dat en dan dat) en flexibelere tutorials (als zus en zo het geval is kun je dat en dat doen) maar voor beide hoef je niet zelf flexibel te zijn :)

Maargoed, beide methodes zijn prima bruikbaar, die van mij is alleen sneller en vaak netter rond moeilijke randjes if and only if de foto dat toelaat. Dus ja, jou methode is algemener en breder, maar het is handig om beide te beheersen :) Vaak kun je ze zelfs in combinatie gebruiken :)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 17:55 ]

Pagina: 1