Toon posts:

Geluidprobleem in Mandrake 10

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandeweek overgestapt van Debian naar Mandrake 10. In Debian werkte mijn AWE 64 isa prima, alleen ik krijg hem niet aan de praat in Mandrake.
Wanneer ik sndconfig gebruik, kan hij geen pnp kaarten vinden. Hoe kan ik nu het beste verder? ik heb hier nog nooit problemen mee gehad en kom er nu dus ff niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik mis hem dus ook in mijn modules.conf en bij sndconfig pakt hij hem niet als pnp kaart. Ook HardDrake vindt hem niet.
Wanneer ik terugboot naar Windows is er niets aan de hand. Dan doet ie het perfect de geluidskaart. Hoe moet ik nu verder? ik zit ff erg vast :'(

Verwijderd

Topicstarter
kan het zijn dat ie tijdens het opstarten nie tstandaard naar ISA sloten zoekt?

Verwijderd

wat geeft "lspci | grep audio" voor output?
en weet je zeker dat je je geluidskaart wel in je kernelconmfig heb zitten al dan niet als module of meegebakken en tevens hebt gezorgt voor isa support?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 00:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat commando ga ik zo proberen als ik thuis ben. Hoe kan ik de ISA support controleren? Dat had ik de vorige keer niet nodig dus ik weet dat niet.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

heb je debian nog tot je beschikking? waarschijnlijk pakt knoppix je kaart ook wel. boot debian/knoppix eens en kijk welke modules e.d. geladen worden. bekijk ook de output van dmesg.

lspci werkt volgens mij niet aangezien het isa is. (maar gelukkig heb ik weinig ervaring met isa-meuk)

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

erm ja klopt lspci zal niet werken , heb even over het fiet heen gekeken dat je een isa kaart heb.

Verwijderd

Topicstarter
Dit staat er in de dmesg van Mandrake:

isapnp: Scanning for PnP cards:
pnp: SB Audio device quirk - increasing port range
pnp AWE32 quirk - adding two ports
isapnp: Card 'Creative SB AWE64 Gold'
isapnp: 1 Plug & Play card detected total

Wie o wie :)

ps. Sndconfig geeft nog steeds aan: no pnp or pci cards found

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 19:24 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 19:21:
Dit staat er in de dmesg van Mandrake:

isapnp: Scanning for PnP cards:
pnp: SB Audio device quirk - increasing port range
pnp AWE32 quirk - adding two ports
isapnp: Card 'Creative SB AWE64 Gold'
isapnp: 1 Plug & Play card detected total

Wie o wie :)

ps. Sndconfig geeft nog steeds aan: no pnp or pci cards found
en als je echo "whatever" > /dev/dsp doet, hoor je dan iets uit je speakers komen?

en ik ben ook wel benieuwd wat cat /proc/asound/devices geeft.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

http://groups.google.com/...540bigpond.com%26rnum%3D4

http://groups.google.com/...3809%40bigpond.com#link43

algemene tips:
http://www.linuxfaq.de/cgi-bin/fom?_recurse=1&file=14

ISA-Plug&Play Karten
Eine Soundkarte, speziell ISA-Legacy-Geräte, unter Linux zum Klingen zu bewegen ist nicht so schwer, wenn man weiss wie...
Bei einer Standardinstallation diverser Distributionen geschieht dies neuerdings automatisch bzw. über ein separates Tool, das einem die Mühen mit pnpdump, isapnp und deren Konfigurationsdatei abnimmt. Ich nenne hier mal 'Lothar' (Mandrake) und 'Soundconf' (RedHat)

Die folgende "Kurzanleitung" bezieht sich auf eine Soundblaster16-Karte (oder deren Derivate wie AWE32pnp, AWE64 usw.)
...................... lees daar verder

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 07:35 ]

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gewoon modprobe sb proberen... En als die kaart niet PnP zou zijn, moet je eerst nog in /etc/modules.conf een options lijntje maken met correcte IRQ en geheugenadres.

Verwijderd

Topicstarter
Yohoo hij werkt _/-\o_

Alleen houdt ie vaak de instellingen niet vast, dan moet ik

'modprobe sb irq=5 dma=1 dma16=5 io=0x0220'

uitvoeren en vervolgens

'chmod a+rw /dev/mixer'
'chmod a+rw /dev/dsp'

ff Kmix sluiten en opnieuw openen en het werkt weer.... vreemd dat ie het nie vasthoudt.

En nog een probleempje. Ik gelijk Skype for Linux geinstalleerd ;) nu weet ik 100% zeker dat deze kaart fullduplex is, tenminste met Windows kan ik prima skypen. Maar zodra ik bij kcontrol Full Duplex aanvink bij Sound --> Hardware dan loopt mn hele Mandrake vast :( Iemand een idee?

Maar we zijn op de goede weg alvast bedankt _/-\o_

Verwijderd

ik weet niet uit mijn hoofd waar het normaal hoort te staan, maar anders zet je je commando's toch in een van de laatste opstartbestand van Mandrake (is dat ook rc.local ? )
Voor full duplex wordt vaak ALSA gebruikt. Effe kijken welke versie je moet hebben...
als je effe Googled met ALSA en Mandrake of zoiets vind je het zo. Of bij Sourgeforce kijken meen ik.
Wel effe goed unmuten bij ALSA... default meestal uit....

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 20:52 ]

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Doe eens
# urpmi alsa-utils
# alsaconf
Pagina: 1