koelkast compressor testen, met gewone lucht?

Pagina: 1
Acties:
  • 753 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Hallo, ik wil graag even een compressor uit een oude koelkast testen; zonder dat ik de hele zooi in elkaar moet zetten.
Kan ik hem gewoon aanzetten zonder freon erin of gaat er dan iets goed mis?
Ik heb geen antwoord kunnen vinden met GoT search of google (niet heel lang gezocht) dus vraag ik het hier maar.

alvast bedankt,

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 07:41
Alexio schreef op 22 juni 2004 @ 16:38:
Hallo, ik wil graag even een compressor uit een oude koelkast testen; zonder dat ik de hele zooi in elkaar moet zetten.
Kan ik hem gewoon aanzetten zonder freon erin of gaat er dan iets goed mis?
Ik heb geen antwoord kunnen vinden met GoT search of google (niet heel lang gezocht) dus vraag ik het hier maar.

alvast bedankt,

Alex
Hoe kun je hem testen zonder gas?

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
elgringo schreef op 22 juni 2004 @ 16:40:
[...]

Hoe kun je hem testen zonder gas?
gewoon aanzetten en als er geluid uit komt en miss een beetje lucht of wat oude freon doet hij het in ieder geval nog een beetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112728

ja hoor wil best, termiste ik heb van een oude vriezercompressor een fietspomp gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Anoniem: 112728 schreef op 22 juni 2004 @ 16:43:
ja hoor wil best, termiste ik heb van een oude vriezercompressor een fietspomp gemaakt :P
Hier heb ik wat aan bedankt, kwam er btw nog veel troep uit toen je hem aanzette zonder gesloten circuit?

[ Voor 3% gewijzigd door Solovine op 22-06-2004 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alexio schreef op 22 juni 2004 @ 16:45:
[...]
kwam er btw nog veel troep uit toen je hem aanzette zonder gesloten circuit?
Viel wel mee je moet alleen ff oppassen als je hem uitelkaar sloopt dat je niet te veel gas inademd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
ok heel erg bedankt.

Een oude koelkast die op cfk's werkte, werkt tog in princiepe ook op een non-cfk freon? (kracht van de compressor niet meerekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Een compressor kun je wel losgekoppeld testen, je zult alleen wel ervoor moeten oppassen dat je olie er niet uit spuit/loopt. Er zit niet voor niets een oliekering op. Geen olie = geen smering en loopt hij binnen onafzienbare tijd vast.

Je begrijpt hopelijk dat het systeem gelast, ontlucht en gevuld moet worden met speciale apparatuur?

search: compressor vullen freon

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 22-06-2004 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Anoniem: 44568 schreef op 22 juni 2004 @ 16:53:
Een compressor kun je wel losgekoppeld testen, je zult alleen wel ervoor moeten oppassen dat je olie er niet uit spuit/loopt.

Je begrijpt hopelijk dat het systeem gelast en opnieuw gevuld moet worden?
Waar zou die olie uit moeten spuiten/lopen of bedoel je gewoon het freon wat erin zit? Lassen kan ik wel.

ps: als ik die compressor een beetje beweegt/schut hoor je iets zwaars en hards bonken aan de binnenkant, is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-05 09:27

immetjes

HIER is BERN-E

Is het niet een uitdaging om dat ding een beetje natuurvriendelijk te slopen?

Ik weet het, van dat relatief beetje freon wat er ontsnapt zal je niet opeens een factor hogere zonnebrand moeten gebruiken omdat de ozonlaag boven je hoofd verdwijnt. Maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568 schreef op 22 juni 2004 @ 16:53:
Een compressor kun je wel losgekoppeld testen, je zult alleen wel ervoor moeten oppassen dat je olie er niet uit spuit/loopt.

Je begrijpt hopelijk dat het systeem gelast, ontlucht en gevuld moet worden met speciale apparatuur?
licht eraan wat je ermee wil als je koelkast kapot is en je wilt er een fietspomp kan maken heb je geen freon maar lucht nodig hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
ruward schreef op 22 juni 2004 @ 16:59:
Is het niet een uitdaging om dat ding een beetje natuurvriendelijk te slopen?

Ik weet het, van dat relatief beetje freon wat er ontsnapt zal je niet opeens een factor hogere zonnebrand moeten gebruiken omdat de ozonlaag boven je hoofd verdwijnt. Maar toch...
Alle koekasten roesten uiteindelijk toch door of bij de sloop gaan ze lek.
1 van de problemen van cfk's is dat je er eigelijk niet vanaf kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

Anoniem: 112728 schreef op 22 juni 2004 @ 17:01:
[...]

licht eraan wat je ermee wil als je koelkast kapot is en je wilt er een fietspomp kan maken heb je geen freon maar lucht nodig hoor :D
Bij ons staat er ook een compressor in een kartonnen doos dienst te doen als fietspomp :D
werkt al tijden prima :7

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Bedankt voor alle hulp, ik ga nu ff compressor aanzetten kijken hoe het gaat, dan zoek ik op welke freons er geschikt zijn voor deze compressor.

Als het nou een kutding is, wordt het een fietspomp en haal in een andere van de vuilstort voor mijn pc'tje; anders gebruik ik natuurlijk deze gewoon.

*oja nog 1 vraagje: Toen ik de compressor loskoppelde kwam er allemaal gas en ook wat vloeistof uit. Ik dacht dus die vloeisof is zo verdampt als het niet meer onder druk staat, echter bleef het een hele tijd liggen.
Is dit niet raar?

[ Voor 30% gewijzigd door Solovine op 22-06-2004 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WTF :?

Geen wonder dat je dit niet op de GoT search hebt kunnen vinden :o

Het is hier GoT, niet GoWitgoed 8)7

Enige link met computers is een monster van een OC systeem, maar dan open je deze topic duidelijk op de verkeerde plek (DOC...)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.