Toon posts:

[primary slave WD] Partitie label verandert in C:

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet mede Computer Mensen,
Het is een lang verhaal, wat begint met Smart failure van de primary master HDD.
Ik heb 2 HDD's, Primary master crashed, ik start opnieuw op, gebeurt niets,
ok ik nieuwe HDD halen, installeren, win XP erop, alles ok.
Nee!
Op primary slave is een partitie veranderd in een label met C:,
dit was voorheen een heel ander label, heeft de bios dit label verandert naar C: ofzo? hoe kan dit zomaar?
Ik hoop dat dit nog een beetje te begrijpen is zo?
Ik weet zeker dat de data nog op die partitie staat alleen omdat die label verandert is kan ik er niet bij, hoe kan ik desnoods de data copieren naar een andere patitie?

Alle help is welkom......... _/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je haalt twee dingen door elkaar: de schijfletter is de letter dat is toegewezen aan een partitie/volume. De label is de naam van de partitie/volume :)

Bijvoorbeeld in mijn geval heeft de volume D als de label "Data":
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20009/thumb.png

De schijfletters worden gewoonlijk in deze volgorde toegewezen:
- de primaire partities op alle schijven
- de logische stations op de uitgebreide partities per schijf
- de opticals (CD/DVD lezers/branders)

Aangezien je de primary master hebt verwijderd, is de primaire partitie op de primary slave de eerste partitie dat de BIOS tegenkomt. Deze krijgt dan ook de letter C toegewezen :)

Je kunt schijfletters geforceerd aanpassen met o.a. PartitionMagic en in de Schijfbeheer van WinXP. Let er wel op dat je de schijfletter van een systeem/opstartpartitie niet zonder meer kunt aanpassen. Hiervoor zijn meer handelingen nodig, soms zelfs een Windows herinstallatie.

1:1 kopiëren van de ene partitie naar de andere partitie kun je met o.a. Norton Ghost, Powerquest Drive Image of XXcopy doen.