Om iets netjes gespoten te krijgen is een ware kunst...
Ik heb zelfs delen van mijn auto met een spuitbus gespoten, en tot nu toe is er nog niemand geweest die me geloofd als ik het ze laat zien. Als je het goed doet kun je het dus met een spuitbus heel erg netjes krijgen.
Je begint met schuren. Je kunt een wat groffer schuurpapiertje nemen om de ribbels rondom je kras heen weg te schuren. De rest schuur je op met schiirpapier met een hele fijne korrel. Met een fijne korrel bedoel ik niet 300 of 400 ofzo, maar echt rond de 800 a 1000. Dit is altijd waterproof schuurpapier, dus je zult met een beetje water moeten schuren.
Ik weet niet of je kap al gespoten is, of dat hij helemaal van plastic is. Is hij nog niet gespoten, dan moet je eerst een laag plasticprimer er op spuiten. Dit is een transparante laag die een binding met het plastic aangaat. Is de kap al gespoten, dan hoeft dat dus niet.
Hierna ga je plamuren. Vraag even bij een auto speciaalzaak wat voor plamuur je het beste kunt gebruiken. Vraag dit niet bij Halfords, want die hebben hier meestal totaal geen verstand van. Zorg er voor dat bij het plamuren de plamuur niet te ver uitsteekt. Alles wat uitsteekt moet namelijk weggeschuurd worden, en je kan beter nog een klein gaatje moeten bijvullen, dan dat je een uur bezig bent om 1 mm plamuur weg te schuren.
Na het schuren zul je weer een beetje plastic primer bij moeten spuiten. Immers rondom je plamuurplek heb je deze weer weggeschuurd.
Je plasticprimer hoeft niet verder geschuurd te worden!
Nu neem je een bus grondverf. Koop deze een beetje in de richting van de kleur die je je kap gat spuiten. Vaak heb je grondverf met een gelige tint, met een grijze tint, en met een rode tint.
Als je grondverf droog is, dan schuur je deze op met je fijne schuurpapier (rond de 800 a 1000) tot de kap helemaal strak is. Ga je perongeluk door je grondverf heen, dan spuit je nog een laag.
Nu ga je je kap spuiten in de kleur die je wilt hebben. Doe dit in een warme stofvrije en vochtvrije ruimte. Je kan het eventueel ook buiten doen, maar zorg er voor dat hij niet in de zon ligt. Doe het in ieder geval niet in een vochtige ruimte. Je hebt dan welliswaar geen last van stof, maar je hebt 95% kans dat je verf mat uitslaat.
Spuit een niet te dikke laag, maar net dik genoeg dat je de verf strak ziet trekken. Spuit je te dun, dan krijg je een ruw effect, en spuit je te dik, dan krijg je zakkers in je verf.
Spuit binnen 30 minuten er nog een 2e laag overheen. Red je het niet binnen 30 minuten, dan zul je minimaal 1 dag moeten wachten. Doe je dit niet, dan gaat je verf kapot. Dan krijg je allemaal bobbels en andere vreemde dingen.
Het kan zijn dat als je klaar bent je niet helemaal tevreden over je werk bent. Je kan zakkers hebben, of plekken waar je een soort nevel hebt. Zakkers kan je wegschuren met je fijne schuurpapier, en daarna met een cleaner weer oppoetsen. Nevel kan je ook met een cleaner wegpoetsen.
Succes!
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25