Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop kap schuren en spuiten: hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Asus A2500H p4 3.06 Ghz :9~ :9~ lappie heeft een korte wandeling over grindtegels niet leuk gevonden, met als gevolgen diepe en lelijke krassen op de bovenkant van de kap! Nu wil ik deze opnieuw spuiten, maar ook eerst schuren zodat hij weer mooi glad is.

Ik heb me laten vertellen dat dit schuren het best gedaan kan worden door waterproof schuurpapier te gebruiken, en dan met water te schuren. Ik heb hier echter 0,0% ervaring mee, en met spuiten nog minder. Raden jullie het mij aan om dit zelf te doen, of toch maar te laten doen? En het spuiten, hoe (met wat voor spuitbussen, etc etc) hoe kan ik dit het beste doen? Alle tips zijn welkom!

Verwijderd

diepe krassen schuur je er niet zomaar uit. En dat waterproof is wel leuk maar niet echt nodig. Dat is als je gaat polijsten of een ultiem hoogglans resultaat wilt.
Als je diepe krassen hebt zul je eerst moeten plamuren. De kleine krassen kun je eruit schuren of later vullen met spuitplamuur. Daarna alles gladschuren met een heel fijn schuurpapier en dan een primer en dan een laag of 3 lak. Maar meestal (bij veelvuldig gebruik) beschadigt de verf snel en heb je na een maand als weer klein krasse in de lag staan.

Verwijderd

Dit ben ik ook van plan met mijn eigen oude Tecra :)
Meer uit verveling...

Als je de laptop uit elkaar haalt, dan heb ik wel een truukje voor het onthouden waar de schroefjes zaten: maak op een A4 of een A3 een tekening van de achterkant (of waar dan ook) van je laptop, ook de gaatjes voor schroeven. Haal dan de schroeven uit de laptop, en prik deze door de tekening heen. Dus dan stop je de schroef op het getekende schroefgat :)

Hoe ik dit precies zal doen, zal ik nog over nadenken. Met brommerkappen doe ik dat idd met waterproof-schuurpapier. Misschien kunststofprimer er overheen...

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
vullen met plamuur, en dan spuiten zoals ik eens heb gedaan (zoek es op GoT) met plasticverf

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09

ThaHandy

Discovery Channel

met opvullen dacht ik aan lijm (voor plastic) en dan opschuren
stupid idea?

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
kan je doen, wel eerst goed laten droge voor je schuurt

Verwijderd

Schuren met plamuur zoals gezegd.

1e laag kunsstof primer
2e laag lak
3e laag vernis

Tuurlijk kan je 2 keer lak of vernis doen, ligt eraan hoe goed het dekt.

Zoals gezegd is dat als je krasjes krijgt dan zie je dat nogal.
In het orginele plastic is de kleur ingebakken dus zie je dat veel minder :(

Lak voor autos is goed spul, kom even niet op de naam moto?
Bij halfords hebben ze het.

Het beste zou een airbrush set zijn maar dat wordt prijzig.
Als je een spuiter kent dan zou ik het door die persoon laten doen, die heeft het juiste spul en spuiten is echt vakwerk.
Je krijgt nogal snel een haar of stof in je natte verf of "plasjes" als je niet goed heen en weer gaat met spuiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2004 18:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 18:02:
Schuren met plamuur zoals gezegd.

1e laag kunsstof primer
2e laag lak
3e laag vernis

Tuurlijk kan je 2 keer lak of vernis doen, ligt eraan hoe goed het dekt.

Zoals gezegd is dat als je krasjes krijgt dan zie je dat nogal.
In het orginele plastic is de kleur ingebakken dus zie je dat veel minder :(

Lak voor autos is goed spul, kom even niet op de naam moto?
Bij halfords hebben ze het.

Het beste zou een airbrush set zijn maar dat wordt prijzig.
Als je een spuiter kent dan zou ik het door die persoon laten doen, die heeft het juiste spul en spuiten is echt vakwerk.
Je krijgt nogal snel een haar of stof in je natte verf of "plasjes" als je niet goed heen en weer gaat met spuiten.
Motip??

Verwijderd

Verwijderd

Let wel, als je die krassen wil wegschuren de stevigheid van de behuizing wel verminderd.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:41

E-Vix

Nu met sneeuw!

Om iets netjes gespoten te krijgen is een ware kunst...
Ik heb zelfs delen van mijn auto met een spuitbus gespoten, en tot nu toe is er nog niemand geweest die me geloofd als ik het ze laat zien. Als je het goed doet kun je het dus met een spuitbus heel erg netjes krijgen.
Je begint met schuren. Je kunt een wat groffer schuurpapiertje nemen om de ribbels rondom je kras heen weg te schuren. De rest schuur je op met schiirpapier met een hele fijne korrel. Met een fijne korrel bedoel ik niet 300 of 400 ofzo, maar echt rond de 800 a 1000. Dit is altijd waterproof schuurpapier, dus je zult met een beetje water moeten schuren.
Ik weet niet of je kap al gespoten is, of dat hij helemaal van plastic is. Is hij nog niet gespoten, dan moet je eerst een laag plasticprimer er op spuiten. Dit is een transparante laag die een binding met het plastic aangaat. Is de kap al gespoten, dan hoeft dat dus niet.
Hierna ga je plamuren. Vraag even bij een auto speciaalzaak wat voor plamuur je het beste kunt gebruiken. Vraag dit niet bij Halfords, want die hebben hier meestal totaal geen verstand van. Zorg er voor dat bij het plamuren de plamuur niet te ver uitsteekt. Alles wat uitsteekt moet namelijk weggeschuurd worden, en je kan beter nog een klein gaatje moeten bijvullen, dan dat je een uur bezig bent om 1 mm plamuur weg te schuren.
Na het schuren zul je weer een beetje plastic primer bij moeten spuiten. Immers rondom je plamuurplek heb je deze weer weggeschuurd.
Je plasticprimer hoeft niet verder geschuurd te worden!
Nu neem je een bus grondverf. Koop deze een beetje in de richting van de kleur die je je kap gat spuiten. Vaak heb je grondverf met een gelige tint, met een grijze tint, en met een rode tint.
Als je grondverf droog is, dan schuur je deze op met je fijne schuurpapier (rond de 800 a 1000) tot de kap helemaal strak is. Ga je perongeluk door je grondverf heen, dan spuit je nog een laag.
Nu ga je je kap spuiten in de kleur die je wilt hebben. Doe dit in een warme stofvrije en vochtvrije ruimte. Je kan het eventueel ook buiten doen, maar zorg er voor dat hij niet in de zon ligt. Doe het in ieder geval niet in een vochtige ruimte. Je hebt dan welliswaar geen last van stof, maar je hebt 95% kans dat je verf mat uitslaat.
Spuit een niet te dikke laag, maar net dik genoeg dat je de verf strak ziet trekken. Spuit je te dun, dan krijg je een ruw effect, en spuit je te dik, dan krijg je zakkers in je verf.
Spuit binnen 30 minuten er nog een 2e laag overheen. Red je het niet binnen 30 minuten, dan zul je minimaal 1 dag moeten wachten. Doe je dit niet, dan gaat je verf kapot. Dan krijg je allemaal bobbels en andere vreemde dingen.
Het kan zijn dat als je klaar bent je niet helemaal tevreden over je werk bent. Je kan zakkers hebben, of plekken waar je een soort nevel hebt. Zakkers kan je wegschuren met je fijne schuurpapier, en daarna met een cleaner weer oppoetsen. Nevel kan je ook met een cleaner wegpoetsen.

Succes!

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal. Ik ga hiermee ens aan de slag, ik weet nu in ieder geval genoeg om te beginnen!!
Respect! _/-\o_

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb nog eens ergens een how to over zijpanelen spuiten gevonden, daarbij deden ze ook nog eens de laklaag opschuren met korrel 1200+ polish enzo, om daarna een perfecte glans te krijgen.

Verwijderd

_ferry_ schreef op 22 juni 2004 @ 19:44:
ik heb nog eens ergens een how to over zijpanelen spuiten gevonden, daarbij deden ze ook nog eens de laklaag opschuren met korrel 1200+ polish enzo, om daarna een perfecte glans te krijgen.
deze bedoel je :? :
http://www.alacar.nl/scripts/instructie.pdf
Pagina: 1