XFree86 4.0.2 en anti-aliased fonts

Pagina: 1
Acties:

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025
De nieuwe XFree86 4.0.2 zou True Type en Adobe Type 1 fonts moeten kunnen tekenen met anti-aliasing. Maar bij mij wil het nog niet lukken. :(

Dit lukte wel:
- Installatie van XFree86 4.0.2 binaries (Linux 2.2 glibc 2.1).
- Compileren van qt-copy uit KDE CVS, deze heeft ondersteuning voor libXft, de library die de anti-aliased fonts moet gaan tekenen. Aan de uitvoer van "ldd /usr/qt/lib/libqt.so" te zien is Qt inderdaad aan libXft gelinkt.
- FreeType 2.0.1 compileren. Had ik wel een nieuwe make voor nodig: versie 3.77 werkte niet, versie 3.79.1 wel.
- True Type en Type 1 fonts krijg ik wel te zien in alle applicaties, maar dan zonder anti-aliasing.

Is het een van jullie wel gelukt om anti-aliasing aan de praat te krijgen? Zo ja, heb je enig idee waarom het bij mij niet werkt?

"This is the noise that keeps me awake."

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Waaaaaaat? Is er een nieuwe XFree?
*&^#%^%$@#@# Heb ik 1 week!!!! geen internet komen ze met een nieuwe Xwindows.

FF ontopic. Ik denk dat je voor dit soort problemen hier bij de verkeerde doelgroep zit. Misschien moet je eens bij een news-groep kijken of bij XFree zelf (hebben die ook mailinglists??)

Verwijderd

Hmm ik krijg de gehackte qt sources ook niet aan de gang (wel gecompileerd maar op een een of andere manier ook geen QT-Antialiasing). Antialiasing werkt wel bij mij. Doe eens "xterm -fa [fontname]" om het te testen.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Ik zit FF de changelog door te lezen en stuit hierop:

Todo:
Support for visuals other than TrueColor.

Misschien heb je d'r wat aan.
edit:

Hier staat het allemaal:
http://www.xfree86.org/4.0.2/RELNOTES2.html

Verwijderd

Vaag!! Ik weet zeker dat ik X en QT goed gecompileerd heb. In een X-term werkt antialiasing perfect. QT is ook gecompileerd met de Xft zut. Maar in QT werken de AA fonts echter nog steeds niet *aaarrrggg!*.

• mth
Als ik "xterm -fa arial" doe dan krijg ik wel Arial te zien, maar zonder anti-aliasing.

Heb jij ook de XFree binaries gebruikt of heb je wel van source gecompileerd? Welke versie van FreeType heb je gebruikt en in welk path (--prefix) staat deze?

Het voordeel van qt-copy uit KDE CVS is dat die gebaseerd is op Qt 2.2.3, de Qt hack van die man van XFree86 is gebaseerd op Qt 2.2.2.

• mth
Valium:
Ik draai in 24bpp, dat is TrueColor voor zover ik weet. Overstappen naar 16bpp helpt niet en 32bpp kan de driver niet aan. De driver zelf (nv) heeft trouwens wel support voor de Render extensie.

In de XFree86 mailinglist archieven van november en december heb ik niets nuttigs kunnen vinden.

Jaapf:
In README.qt-copy staat "You can disable it then at runtime by exporting the environment variable QT_XFT=no". Misschien helpt het om "QT_XFT=yes" te doen? Lijkt me sterk, maar wie weet.

Verwijderd

mth: Ik heb X van de source gecompileerd. De binaries hebben naar mijn weten geen Xft-freetype support. Ik heb de versie van freetype gebruikt die bij de X4.0.2 sources is geleverd. Uiteraard in /usr/local geinstalleerd.

De qt patch werkt ook gewoon met 2.2.3 hoor:) Ik heb trouwens voor de zekerheid ook even de cvs qt-copy gecompileerd. Gaat perfect, alleen nog steeds geen anti-aliasing in QT. (Ik weet *absoluut zeker* dat ik de Xft support meegecompileerd heb (de lib is aan libXft gelinkt)).
In README.qt-copy staat "You can disable it then at runtime by exporting the environment variable QT_XFT=no". Misschien helpt het om "QT_XFT=yes" te doen? Lijkt me sterk, maar wie weet.
Dat had ik nog niet geprobeerd. Maar dat werkt ook niet:(

Verder heb ik niks kunnen vinden in de "render" mailing-list archieven. *zucht*

• mth
Het is gelukt! :)
een screenshot om het te bewijzen

Ik heb XFree86 nu van source gecompileerd en het werkte meteen. Compileren viel best mee, ik hoefde behalve het toevoegen van het FreeType path niets te veranderen aan host.def. Dat was bij oudere XFree86 versies wel anders... Oh ja, hij compileert alleen als je zowel X402src-1.tgz en X402src-2.tgz uitpakt, deel 1 alleen is niet genoeg.

Ik heb het huidige FreeType snapshot (freetype2-current.tar.gz) gebruikt in /usr/local en qt-copy. Ik heb niets hoeven veranderen aan KDE.

Jaapf:
Heb je XftConfig in /usr/X11R6/lib/X11 gezet? Zonder dat kreeg ik maar een paar fonts, nu doen alle TrueType fonts het.
Ik zou je eventueel mijn libqt.so en libqutil.so kunnen mailen, dan kun je zien of het aan de Qt binaries ligt of aan een instelling van je systeem. Ik heb gecompileerd op een Linux 2.2 Pentium II systeem met glibc 2.1.

Verwijderd

mth> Ik heb precies hetzelfde gedaan. Ik heb ook al gesproken met een gast in #kde, ik ben met hem alles nagelopen. Het rare is dat alleen qt niet werkt met aa.

• mth
Jaapf:
Heb je al gechecked of de Qt libs die anti-aliasing ondersteunen ook inderdaad de libs zijn die gebruikt worden? Als dat het niet is, dan weet ik het ook niet meer.

Verwijderd

Jep, die libs worden wel gebruikt. Zou je voor de zekerheid mij dan nog even die libs + je XftConfig kunnen sturen? Dcc @ irc.sorcery.net? Ik zit wel in #tweakers.net
Pagina: 1