Nah... nou moet ik er ook nog even wat van zeggen want ik word moe van die gasten die zeggen dat het 512MB geheugen genoeg is.
512MB is bij nieuwe spellen belangrijk! Meer dan 512MB onder FarCry is duidelijk een MUST!
Let wel, niet iedereen heeft dit echter door, omdat ze een tragere videokaart of processor hebben waardoor ze niet alle details op 'Very High' hebben staan. Als je de Details namelijk op Medium laat staan wil 512MB net lukken (met enkele swaps, niet heel erg hinderlijk, maar ze zijn er wel!) Volledig soepel '!all the way!' zal het dus nooit lopen maar dat het voor velen 'speelbaar' te noemen is kan ik inkomen.
Heb je echter een dikke videokaart en processor en staat alles in-game op Very high detail dan heb je ontiegelijk veel geheugen nodig om het swappen te voorkomen.
Te weinig geheugen wil ook niet zeggen dat het spel met een trage framerate loopt, het loopt namelijk prima op gebied van de videokaart, maar hij moet om de zo veel tijd 'laden', dat is heel wat anders. En "Loaden" duurt een eeuw in vergelijking met een systeem met 1,5 Gig ram. Die enorme laadtijden op het moment dat je level is geladen komt door het swappen naar je hdd (een hdd is namelijk zo traag als stront in een trechter mag dat duidelijk zijn, ookal heb je de snelste SCSI schijf). Elk geluid en elk schot wat er op je gelost word moet eerst weggeschreven worden waardoor de eerste seconden vrijwel onspeelbaar zijn.
Dat Swappen blijft echter bij enkele seconden en na verloop van tijd gaat het wel beter. Dit neemt nog niet weg dat het uitermate irritant is, en dat als je zo'n top of the hill systeem hebt je dat natuurlijk NIET wilt hebben. Een spel moet gewoon vanaf aanvang al perfect draaien. Daarnaast maakt vol geheugen en geswap je systeem zo traag dat je niet eens meer kunt switchen van game naar windows in 1 seconde. Nee dit moet gelijk een paar minuten duren om je beeld weer op te bouwen... dan valt er in mijn ogen echt niet meer mee te werken.
En tjah, er zullen altijd van die gasten zijn die overal en nergens tevreden mee zijn, maar dat 512MB te weinig is voor Farcry is duidelijk. BTW 512MB was al te weinig voor Jedi Knight 2. En das al een paar jaar oud... dat spel had bij max instellingen zoveel textures te verwerken in die maps dat het laden van een level een eeuwigheid duurde. Zodra je er 256MB extra is stopte laadden die maps ineens in een paar seconde!. Meer geheugen kan dus echt wonderen doen, maar je moet wel eerst 'tekort' komen, want zolang je genoeg hebt zal je geen verschil merken, en dat wordt wel eens niet helemaal begrepen.
Te weinig geheugen = baggertrage zooi
Genoeg geheugen = snel
Teveel geheugen = net zo snel
Om je nog even op weg te helpen met je aanschaf, de meest voor de hand liggende keus (en mijns inziens de beste) is je 2x256MB verpatsen en 2x512MB daarvoor in de plaats zetten. Zo blijf je Dual channel en stabiliteit houden. Laten we dan hopen dat 1024MB genoeg is de komende tijd. Hedendaagse games zouden zich er in elk geval zonder geswap vanaf moeten brengen.
[
Voor 10% gewijzigd door
BruT@LysT op 22-06-2004 14:53
]