[RAID+voeding] zullen de hdd'en nog werken

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Het ziet er naar uit dat mijn voeding van mijn computer kapot is. Als ik de pc opstart slaat hij tijdens het booten terug af. Ik moet de stroomkabel uittrekken en terug instoppen voordat ik hem terug kan aanleggen... Nogtans, deze pc is nog geen jaar oud. Vreemd, niet ?

Mijn harddisken staan in een RAID-configuratie (gestriped). Nu is mijn vraag: wanneer ik een nieuwe voeding laat steken, zullen de gegevens niet verloren gaan op mijn harddisken. 't Is te zeggen: zal de controller nog weten waar welke gegevens staan?
En als de harddisken uit de connectoren gehaald worden, zullen dan de gegevens nog te lezen zijn?

Gelukkig heb ik al een backup genomen van de belangrijkste gegevens, maar er staat nog heel wat meer belangrijke gegevens op die ik nog niet gebackupped had, en ik kan ze nu ook niet meer backuppen natuurlijk... :(

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 11:38
Het mooie van een hardeschijf is dat ie geen voeding nodig heeft om zijn data vast te houden.

Beetje basic

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Rn je raid controller kan ook wel ff zonder stroom :)
M.a.w. Geen probleem dus.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Ok, oef dat is een hele geruststelling... :)

En ik weet natuurlijk ook wel dat een HDD geen voeding nodig heeft om zijn data vast te houden, maar zonder die RAID-controller ben ik ook niets met de data op de HDD'en. En ik twijfelde of die controller dan niet op een of andere manier gereset zou zijn ofzo wanneer de voeding eruitgehaald zou worden.

En hoe zit het dan als ik de harddisken uit de controller zou pluggen?

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

HDD = static opslag
Geheugen (RAM) = lossy opslag

Wel erg simplistisch dit; met heel klein beetje logica had je dit zelf ook kunnen bedenken. Wanneer je je PC uitschakelt, dan zitten je HDD's ook zonder stroom. Maar toch werkt alles nog prima wanneer je je PC weer opstart.

edit:
De data gaat ook niet verloren wanneer je de schijven van de controller zou loskoppelen. De data zit niet in de RAID controller opgeslagen .. Logisch? Zie verder ook de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden.

[ Voor 38% gewijzigd door BalusC op 22-06-2004 12:37 ]

Dit topic is gesloten.