Ik heb een forum gemaakt met daarop een zoekfunctie. Deze zoekfunctie moet zowel in topictitels als in de berichten zelf kijken of een bepaald woorde erin voorkomt. Ik doe dat met onderstaande query:
Tot zover dacht ik dat hij werkte, en ik leverde het forum dan ook af bij de baas. Toen deze echter ging testen, bleek dat de query goed werkte als ik op woorden uit topictitels zoek, maar niet als ik op woorden uit de posts zoek.
bericht.post is van het type memo in een Access 2000 database, onderwerp.titel is van het type tekst. Kan het hiermee te maken hebben dat die like niet werkt? Zo ja, hoe kan ik hier dan omheen werken?
Op Google vind ik hierover niets, de enige link die eruit ziet alsof ik er wat aan heb is naar een betaalforum, en hier in de search vind ik er zelfs helemaal niks over.
Als je wil zien wat het probleem is, hier staat de betreffende pagina: *click*
Er staat één onderwerp in, namelijk "test forum". In dit onderwerp komt onder andere het woord "deur" voor. Zoek je op "test", dan krijg je netjes een link naar het forum terug met die query, zoek je op "deur", dan is de recordset leeg....
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| SELECT b.onderwerp_id, o.titel, b.plaatsingstijd, b.gebruiker_id, b.naam, ( SELECT COUNT(*) FROM bericht WHERE onderwerp_id = o.id ) AS aantal FROM onderwerp o INNER JOIN bericht b ON b.onderwerp_id = o.id WHERE ( LCASE(b.post) LIKE '%test%' OR LCASE(o.titel) LIKE '%test%' ) AND b.plaatsingstijd IN ( SELECT MAX(plaatsingstijd) FROM bericht WHERE onderwerp_id = o.id ) ORDER BY plaatsingstijd DESC |
Tot zover dacht ik dat hij werkte, en ik leverde het forum dan ook af bij de baas. Toen deze echter ging testen, bleek dat de query goed werkte als ik op woorden uit topictitels zoek, maar niet als ik op woorden uit de posts zoek.
bericht.post is van het type memo in een Access 2000 database, onderwerp.titel is van het type tekst. Kan het hiermee te maken hebben dat die like niet werkt? Zo ja, hoe kan ik hier dan omheen werken?
Op Google vind ik hierover niets, de enige link die eruit ziet alsof ik er wat aan heb is naar een betaalforum, en hier in de search vind ik er zelfs helemaal niks over.
Als je wil zien wat het probleem is, hier staat de betreffende pagina: *click*
Er staat één onderwerp in, namelijk "test forum". In dit onderwerp komt onder andere het woord "deur" voor. Zoek je op "test", dan krijg je netjes een link naar het forum terug met die query, zoek je op "deur", dan is de recordset leeg....
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.