[VB / Access]

Pagina: 1
Acties:

• nenne
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Tweakers,

Misschien een suffe vraag, maar ik kom er zelf niet uit:

Ik heb een tabel in MS Access, met daarin een veld QueryTekst. Het veld is van het type Memo, aangezien ik er grote query's in wil bewaren ("waarom?" even terzijde...)

Via VB insert ik verscheidene QueryTeksten zonder problemen. Als ik de QueryTekst echter ophaal en in een tekstbox voeg, wordt slechts een deel van de code weergegeven. Dit komt omdat de query in meerdere regels (dus met enters) wordt opgeslagen in de tabel, waarna bij het opvragen slechts de eerste regel wordt uigelezen.

Ik heb geprobeerd middels de Replace-functie zowel vóór het invoegen als vóór het opvragen de enters eruit te halen, maar dit baat niet.

Weet iemand hoe het wel moet?? :'(

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-03 10:29

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

kan je textbox wel meerdere regels weergeven?

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• nenne
NetForce1 schreef op 22 juni 2004 @ 11:23:
kan je textbox wel meerdere regels weergeven?
Ja, Multiline staat op True...

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-03 10:29

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Weet je al waar het precies fout gaat? Wordt de query bijv. wel goed opgeslagen in je db? Bekijk anders in de debug-mode van VB ff de inhoud van je variabelen, dan kun je het probleem isoleren, want nu is het een beetje kristallenbollen-werk

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
Chr(10), Chr(13) en / of vbnewline Replacen

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Gebruik je stiekem distinct in de query die de waarde die de memo moet vullen ophaalt? Als je distinct gebruikt neemt hij bij het selecten namelijk alleen de eerste 255 tekens, verder niets. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• nenne
NetForce1 schreef op 22 juni 2004 @ 11:31:
Weet je al waar het precies fout gaat? Wordt de query bijv. wel goed opgeslagen in je db? Bekijk anders in de debug-mode van VB ff de inhoud van je variabelen, dan kun je het probleem isoleren, want nu is het een beetje kristallenbollen-werk
Ik vraag de querytekst op voordat ie wordt opgeslagen, dan is ie nog compleet. Zoals ik al zei wordt ie in de DB ook goed opgeslagen, alleen over meerdere regels...

• nenne
faabman schreef op 22 juni 2004 @ 11:32:
Chr(10), Chr(13) en / of vbnewline Replacen
Ik heb de Replace-functie icm Newline al geprobeerd, maar dat werkt niet. Access zelf zorgt ervoor dat de tekst over meerdere regels wordt geplaats, en bij het opvragen leest ie alleen de eerste regel in, dus de Replace-functie heeft ook hier geen nut.

• nenne
NMe84, bedankt voor de tip, zonder distinct wordt de hele tekst wel opgevraagd!!

Weer wat geleerd.... _/-\o_

[ Voor 85% gewijzigd door nenne op 22-06-2004 11:41 ]

• GigaDave56
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
Ik ben ook bezig met een vb6 app die gegevens uit een msaccess db haalt en heb het volgende al gemerkt:

Als je tekst insert, moet dit met "-en eromheen
Al je een hyperlink insert, moet dit met #-en eromheen
Misschien moet je voor memo ook wel iets anders eromheen zetten ipv "-en.

Dit kan je uitzoeken door, zoals NetForce1 al zegt, te kijken of de tekst wel goed wordt opgeslagen in je db. Alhoewel, als ik een hyperlink zonder #-en insert, staat die goed in mijn db, maar kan ik hem niet openen vanuit de db :?

edit:
te laat

@ NMe84
Wat moet je doen als je wel distinct wil gebruiken in je query?

[ Voor 18% gewijzigd door GigaDave56 op 22-06-2004 11:50 . Reden: nieuwe vraag... ]

Not so Giga One
> I'd sell my soul for you, babe
> For money to burn, for you
> I'd give you all and have none, babe
> Just to, just to, to have you here by me... [Scooter - Rebel yell]

• nenne
@ NMe84
Wat moet je doen als je wel distinct wil gebruiken in je query?
Het is handig om te onthouden dat je bij het gebruik van Memo-velden geen distinct dient te gebruiken, maar volgens mij komt dit zelden voor. Bij mij was het voorkomen van distinct in ieder geval een copy-paste foutje van een vorig select-statement dat ik gebruikte.

Distinct zorgt er voor dat redundante gegevens niet meer dan 1 maal worden weergegeven, voor Memo-velden lijkt me dit uitzondering, but you never know :)
Pagina: 1