Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voltmeter tot 0 tot 1V

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn Subaru Impreza wil ik graag een AFR (Air Fuel Ratio) meter maken.
Air Fuel Ratio is de mengverhouding van het brandstofmengsel wat in de motor tot ontbranding komt.

AFR wordt gemeten via de voltages van de lambda sensor.

Nu heb ik afgelopen zaterdag een voltmetertje (VC555) gekocht bij Conrad, opzich doet deze het goed alleen hij is te groot.

Weet iemand misschien hoe ik aan een klein voltmetertje kom die dus van 0 tot 1V meet? Het gaat er mij dus om dat ik alleen het display straks zie in het interieur van mijn auto.

hij zou dan op deze plaats komen

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~jeroen.gorter/subaru/racimex_omp_afr.jpg

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, het is het rekken van het begrip 'case', maar ik denk toch dat er in CME meer expertise op dit gebied bestaat.

Move OH -> CME

Oslik blyat! Oslik!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er komt wat electronicakennis uit mijn HTS tijd op. De spanning over een voltmeter kun je verlagen door een weerstand parallel aan de voltmeter te zetten.
De preciese waarde moet je even uitrekenen, maar als je een weerstand even groot als de weerstand van de meter parallel zet dan wordt de spanning gehalveerd.

Signatures zijn voor boomers.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:46
Bedoel je niet de fisieke grootte van de meter toevallig?

Anders kun je het kleine signaal van je lambda sensor ook versterker met bijvoorbeeld een op-amp. Geef dat ding een regelbare versterking en je kunt perfect "scalen".

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/oltimmer/pics/various/opamp.GIF

[ Voor 19% gewijzigd door olof op 22-06-2004 15:04 ]

• zebra
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 10:27
Wat dacht je van een kleine analoge voltmeter uit een oude radio, het plaatje erachter aanpassen en er een weerstand voor zetten.

Dan moet je wel met een meter aan de gang om te weten te komen welke weerstand je ervoor moet zetten om het hele bereik van de meter te gebruiken.

//Z

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Maasluip schreef op 22 juni 2004 @ 14:24:
Er komt wat electronicakennis uit mijn HTS tijd op. De spanning over een voltmeter kun je verlagen door een weerstand parallel aan de voltmeter te zetten.
De preciese waarde moet je even uitrekenen, maar als je een weerstand even groot als de weerstand van de meter parallel zet dan wordt de spanning gehalveerd.
persoonlijk zou ik hem in serie zetten ;)

Iperf

Verwijderd

olof schreef op 22 juni 2004 @ 14:26:
Bedoel je niet de fisieke grootte van de meter toevallig?

Anders kun je het kleine signaal van je lambda sensor ook versterker met bijvoorbeeld een op-amp. Geef dat ding een regelbare versterking en je kunt perfect "scalen".

[afbeelding]
Dit is geen versterker maar een meegekoppelde comparator, een spaningsvergelijker met hysteresis dus.
Op deze manier zal de uitgang altijd hoog zijn, kan niet de bedoeling zijn.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 08:50
Je moet dan wat nu op de plus hangt op de min hangen en andersom, maar dat wil je niet want dan heb je een inverterende versterker. Je kunt beter terugkoppelen naar de Vmin van de opamp. En de ingang aan de plus laten zitten.
Dan maak je een weerstand R1 van de uitgang naar de min ingang van de opamp en een weerstand R2 van de min ingang van de opamp naar aarde. Je spanning zal nu (R1+R2)/R1*Vin zijn.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Ik zag het juiste antwoord er nog niet bij staan, dus vooruit daar gaat hij.
Ten eerste is het meten aan een lambdasonde alleen mogelijk met een digitale multimeter, dus daar heb je de goede keuze gedaan. Ten tweede kun je een lambdasonde absoluut niet belasten met een weerstandsnetwerk(spanningsdeler) omdat het een extreem hoogohmig element is en iedere belasting tot wegvallen van de uitgangsspanning lijdt. De oplossing is heel erg simpel.
Zet je multimeter op 2000 mV (2 volt dus) gelijkspanning of een spanning die daar het dichtst bij komt, en sluit de min aan de massa van de auto. De plus sluit je aan bij de uitgang van de lambdasonde en laat daarbij de aansluiting van de computer intact anders zal de motor slecht gaan draaien. Aangezien de multimeter in ieder geval 2 cijfers achter de komma zal geven, heb je een nauwkeurig beeld van je mengsel.
Maar nu de afmaker ! Je zult hier helemaal niets aan hebben ! Waarom? Omdat het signaal zeer snel wisselt (tot 10/sec) en de waarde niet is af te lezen. Wat je nodig hebt is een multimeter die een balk weergeeft. Er zijn op diverse auto sites schema's te downloaden voor een compleet led-meterje die wel werkt.
Zoek maar op oxygensensor o.i.d.
Bij de meeste hobby elektronicasites staat wel zoiets. De mogelijkheid van een opamp is ook een goede maar maakt het lastiger i.v.m. afregelen.
Overigens hangt het er nog vanaf of je een small- of wideband lambdasonde hebt. Die laatste geeft namelijk veel meer spanning.
hier een link voor het zelfbouwen : http://www.autospeed.com/cms/A_0217/article.html

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 08:59 ]

• olof
Ik heb mijn plaatje even aangepast.

Volgens mij moet dit wel werken. Eerste opamp is puur een buffer om de sonde niet te belasten. Tweede is een (voor zover ik mijn elektronica boek mag geloven) een niet-inverterende versterker.

Verwijderd

Dat is inderdaad een nietinverterende versterker, maar om nu netjes vanaf 0V te kunnen meten heb je wel een negatieve spanning van enige Volts nodig.

• olof
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/103

Gebruik je deze als voeding en je schakeling is compleet.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Dat werkt niet. Die schakeling maakt geen negatieve spanning maar een virtuele nul op 1/2 van de voedingsspanning. En dat betekent dat je hele schakeling aan die virtuele aarde moet hangen. Maar dat gaat dus niet omdat je lambdasonde aan een zijde aan de aarde zit.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle antwoorden, ik ga er mee bezig...

er is nu een kabel vanuit pin21 van de ecu getrokken...als ik daar een multimeter aan hang dan doet ie wel wat...hij variereert heel snel van 0,2 naar bijv. 0,95V

dit is dus inderdaad niet bruikbaar...ik wist niet dat hij 10 keer per seconde moest meten....hmmm...maar bedankt voor de link 200quattro , dit ga ik eens proberen.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het andere alternatief: Knoop mbv een opamp gewoon een analoog wijzermetertje eraan vast. Is lekker retro (hoewel ik niet weet of je dat wilt) en door de traagheid van de meter blijft 'ie netjes op 1 plek staan ipv. heen en weer te knipperen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• cdoens
  • Laatst online: 24-11 22:54

cdoens

Peugeot-gek

Heheheeej, ik ben nu net ook bezig met een AFR meter voor mijn Peugeot 205 GTI, en doe het volgens het volgende schema:

http://users.pandora.be/yourico/LUCHT_BENZINE_METER1.htm

Dit lijkt me een heel simpele oplossing, en de LED-jes kun je overal wegwerken.

Het enige onderdeel van de schakeling die ik nog niet heb, is de LM3914. Deze schijnt niet meer gemaakt te worden, maar ik heb nog een adresje gevonden die hem in assort. heeft.

Ik durf alleen niet te zeggen of deze meter het in je Sub zal doen, aangezien je een turbo hebt, ik weet niet of dat iets uitmaakt voor de AFR ratio???

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Verwijderd

LM3914 niet meer gemaakt? Hoeveel wil je er hebben?

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
http://www.etnshops.com/supermoduul/listings/255.html

Is dat wat?

[ Voor 3% gewijzigd door Robertstoppels op 07-07-2004 15:40 ]

• cdoens
  • Laatst online: 24-11 22:54

cdoens

Peugeot-gek

quote: Exter
LM3914 niet meer gemaakt? Hoeveel wil je er hebben?
Dat werd mij verteld in mijn plaatselijke electronica zaak. Hij kon ze niet meer leveren.

Ik heb er maar 1 nodig, als je er eentje voor mij kunt opsturen? Mail anders maar op doense@zonnet.nl Conrad heeft ze wel, maar voor 1 IC kom ik uit op iets van 20 euro...

Alvast bedankt.

[ Voor 13% gewijzigd door cdoens op 07-07-2004 16:42 ]

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

dion_b schreef op 22 juni 2004 @ 14:18:
Hmm, het is het rekken van het begrip 'case', maar ik denk toch dat er in CME meer expertise op dit gebied bestaat.

Move OH -> CME
CME = CarModding & Electronica ;)

Nooooh! Stahp!

Pagina: 1