SuSE 9.1 icm Promise fasttrack tx2 mirror raid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
L.S.

situatie:
-pc'tje met promise fasttrack tx2 raid controler met 2 ide 120 gb schijven.
-nieuw suse 9.1 pro pakket met mooie dvd en 2.6 kernel(standaard)

Tijdens de installatie word mij mede gedeeld dat de 2.6 kernel geen "software matige" raid ondersteund, want volgens meneer SuSE is mijn raid controler dat of hij doet zich als zodanig voor. Of ik dan maar migreer Linux software raid, dit werkte niet naar wens dus ik wil toch via een hardware raid controler werken.

vraag:

-Is het toch mogelijk om deze promise fasttrack werkend te krijgen met suse 9.1(2.6 kernel)
-Welke andere raidcontrolers evt. onboard bij bijvoorbeeld de msi875 zijn er dan wel voor geschikt dat iemand weet?

Ik heb al gekeken bij promise en suse website's en daar drivers + man. gedownload en geprobeerd, maar werkt alleen met suse 8.2 en suse 9 (omdat deze waarschijnlijk nog de oude kernel hebben)

Alvast bedankt mensen !!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

de promise fasttrack tx2 is naar mijn weten een hardwarematige raid controller, dit omdat als je een striping array maakt dit ook in dos zo gezien word als 1 hd.
Ik heb hem zelf gehad draaien onder Suse 7.2 en 7.3.
Mijn ervaring ermee is dat hij werkt zolang je NIET van de raid controller af linux probeert te booten. Dit omdat ik geen enkele bootmanager heb kunnen vinden die dit ondersteunde.
Je kunt hem dus wel gebruiken in linux voor data opslag omdat dan de drivers voor t ding geladen zijn. Oftewel voor dataopslag werkt het maar voor het besturingssysteem op te zetten word dat moeilijk.

/edit
Ik heb nooit een driver gebruikt onder suse voor die kaart omdat hiervoor een of andere module automagisch geinstalleerd zal worden. Dit zal ook het geval zijn met suse 9.1. Zal vanavond eens 9.1 erop installen

[ Voor 16% gewijzigd door dude123 op 22-06-2004 09:32 ]

Meneer 1000 has spoken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
idd, als je dat zou willen proberen... ben wel benieuwd, hij geeft namelijk tijdens de installatie al aan dat dit niet ondersteudn wordt en dus ziet de partitioner gewoon 2 schijven |:(

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij is de promise fasttrack tx2 geen echte hardware RAID controler, dat wil zeggen dat hij geen eigen processor en buffer geheugen heeft, maar de systeem processor en geheugen gebruikt. In 16 bit mode neemt de bios van de kaart dat voor zijn rekening, echter in 32 bit mode doet de driver van het OS dat. Op dat moment doet de driver dus de raid mirroring of striping, en is het dus feitelijk software raid.

Je kunt twee dingen doen, gebruik de fasttrack tx2 driver voor Linux van promise of gebruik software raid onder Linux. Als jou systeem alleen Linux draait zou ik voor de tweede oplossing gaan om dat Linux software RAID beter performed dan de fasttrack driver, en opensource is, als het systeem dual boot is moet je voor de eerste oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Roestvrij Staal schreef op 22 juni 2004 @ 10:01:
Volgens mij is de promise fasttrack tx2 geen echte hardware RAID controler, dat wil zeggen dat hij geen eigen processor en buffer geheugen heeft, maar de systeem processor en geheugen gebruikt. In 16 bit mode neemt de bios van de kaart dat voor zijn rekening, echter in 32 bit mode doet de driver van het OS dat. Op dat moment doet de driver dus de raid mirroring of striping, en is het dus feitelijk software raid.
Helemaal goed. Tis properitaire software raid en met behulp van zijn bios functies kun je er dus direct gebruik van maken. Dos en de bootloader zullen dat dus ook doen, maar in 32 bit mode heb je een 'gewone' software raid driver nodig en dus zie je bij het booten van Linux gewoon twee schijven voorbij komen.
Je kunt twee dingen doen, gebruik de fasttrack tx2 driver voor Linux van promise of gebruik software raid onder Linux. Als jou systeem alleen Linux draait zou ik voor de tweede oplossing gaan om dat Linux software RAID beter performed dan de fasttrack driver, en opensource is, als het systeem dual boot is moet je voor de eerste oplossing gaan.
Er zijn inderdaad meerdere oplossigen. Kernel 2.4 biedt ataraid en heeft opensource drivers voor deze setup. De binary drivers zou ik niet doen (en zijn afaik ook alleen in 2.4 te gebruiken).

Voor kernel 2.6 is er het raiddetect tool van Carl Daniel Hailfiger. Deze is opgenomen in suse 9.1, maar volstrekt onbruikbaar vanwege het ontbreken van documentatie. Ik heb gelezen over succesverhalen in 2.6 met gebruik van de device mapper:
http://forums.gentoo.org/...ght=promise+device+mapper

Er van booten blijft toch moeilijk, lijkt me.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tja dit klinkt inderdaad vrij logisch allemaal.

Zou het dan bijvoorbeeld een optie zijn om die tool die je beschreef te gebruiken voor de schijven in raid met alleen maar data en dan een andere schijf voor het os zelf?

Heb je misschien nog wat meer info van die tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 13:24:
tja dit klinkt inderdaad vrij logisch allemaal.

Zou het dan bijvoorbeeld een optie zijn om die tool die je beschreef te gebruiken voor de schijven in raid met alleen maar data en dan een andere schijf voor het os zelf?
Ja, dat lijkt mij dus wel een goede oplossing. Je kunt dan Suse of welke distro dan ook kiezen voor het installeren om later zelf te gaan klooien met de device mapper / raiddetect om je raid array te mounten. Als het je lukt, hoor ik het graag.
Heb je misschien nog wat meer info van die tool?
Dat heb ik dus niet. Waarschijnlijk geeft de output van /sbin/raiddetect informatie die je kunt gebruiken met de device mapper in een script. Dat script geven of enige tip geven hoe je zoiets maakt, kan ik niet. Maar raiddetect heb je schijnbaar niet eens nodig in jouw geval.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1