Welke pc voor games en office use - €700

Pagina: 1
Acties:

• DonCorleone
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 09:12
Ik heb zelf een aantal onderdelen nog van mijn andere pc die ik kan gebruiken waardoor ik meer geld over heb voor snellere onderdelen van de nieuwe pc die ik zelf samen ga stellen.

Mijn pc staat vrijwel Dag en Nacht aan en ik gebruik heb voor office use, internet en ook games.
En ik wil er graag 3 jaar mee voorruit

Ik ben al bij een aantal computer shops geweest en heb zelf al gekeken wat ik ongeveer wil:

Deze onderdelen heb ik nog:
Nec DVD-RW 2500ND
Lite-on cd-rw 52X32X52
Floppy drive
Monitor
Printer
Scanner
Geluidskaart
audio setje.

Ik heb er voor gekozen om een Intel systeem te nemen, heb ik goede ervaringen mee.

Ik heb 2 keuzes over welke onderdelen ik erbij zou nemen (als jullie een beter voorstel hebben ---> graag!)

Alle 2 systemen hebben een standaard ATX kast

Keuze 1: € 636,95

CPU Intel P4 2.8 Ghz 512 KB FSB-800 s478
Mainbord intel MSI 865PE NEO LAN DDR400
Memory DDR 400 512MB PC3200 Transcend
HD Serial ATA 120 GB Maxtor
VGA ATI RADEON 9600 SE 128MB standaard
Cooler HD Qtec 13229

Keuze 2: € 744,-

Asus P4P800/Glan/Sata/8X
Intel P4 2.8E Ghz Skt. 478HT 800 MHZ box 1 MB cache
Corsair 512 MB DDR400 2X 256
Sapphire ATI 9600 Atl AGP TV-out 256MB DDR retail
WD 120 GB 7200rpm SATA WD 1200JD

Dus voor welk Systeem zou ik gaan of wat is de beste keuze!?

respect tha DON Don's SPECS

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 13:52
Een tip kan ik je wel geven. Als je ook af en toe een spel wilt kunnen spelen is de radeon 9600 SE geen goede keus. Die schijnen heel erg tegen te vallen.

• DonCorleone
Ok, wat zou dan een goede videokaart zijn in die prijsklasse? (rond de 100 euro geloof ik)

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik zou niet voor de 9600 SE gaan inderdaad. Dan liever die Sapphire.

Money for nothin' and your chicks for free

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Even wat opmerkingen :):
1. Voor spellen geen SE video-kaart
2. Serial ATA is nogal overbodig zonder RAID (mijn inziens dan, gezien qua prijs etc)
3. Voor games is met zo'n systeem iets meer geheugen wel lekker :)

Ik zal zo even iets samen stellen als voorbeeld, maar, kan je misschien zeggen welke onderdelen je al hebt?

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• DonCorleone
the_RJ schreef op 22 juni 2004 @ 09:21:
Even wat opmerkingen :):
1. Voor spellen geen SE video-kaart
2. Serial ATA is nogal overbodig zonder RAID (mijn inziens dan, gezien qua prijs etc)
3. Voor games is met zo'n systeem iets meer geheugen wel lekker :)

Ik zal zo even iets samen stellen als voorbeeld, maar, kan je misschien zeggen welke onderdelen je al hebt?
De onderdelen die ik al heb, staan er al bij.... dus iets beter lezen.. ;) :P

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

DonCorleone schreef op 22 juni 2004 @ 09:47:
[...]

De onderdelen die ik al heb, staan er al bij.... dus iets beter lezen.. ;) :P
offtopic:
ZzZzZ @ mezelf

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• bosaap22
  • Laatst online: 24-01 15:48

bosaap22

Doing things I'm good at.

Waarom neem je geen AMD processor? Een 2600+ ofzo? Niet duur en als je een beetje handig bent clock je die een behoorlijk stuk over! Scheelt een hoop geld!

512 intern geheugen is verder prima hoor! Hoeft echt geen gig te hebben. Kun je later altijd nog bijprikken. Dit jaar volstaat 512 zeker nog wel! Er zijn weinig spellen/applicaties die een gig eisen om fatsoenlijk te draaien. Zelfs Farcry speelt prima op 512!

Koop een moederbord waar al een aantal van je eisen inzitten. (Sata, Dual Channel, 10/100/1000 mbit etc) Scheelt ook weer wat.

Videokaart zou ik ook zeker geen SE versie kopen. Ga dan voor de 9600 (pro). Kun je toch af en toe een leuk spelletje spelen (ja, zelfs Farcry ;) )

Succes!

• DonCorleone
Ik ben niet echt handig in overclocken... 2,8 van Intel voldoet prima en de prijs is ook nog aardig goed.
En de pc moet ook nog wel 3 jaar mee..ik ga natuurlijk niet een nieuwe pc kopen en hem dan gelijk al overclocken dan vind ik dat ik gewoon een snellere moet kopen die zou je dan later (indien nodig) altijd nog over kunnen clocken.
bosaap22 schreef op 22 juni 2004 @ 10:07:
Waarom neem je geen AMD processor? Een 2600+ ofzo? Niet duur en als je een beetje handig bent clock je die een behoorlijk stuk over! Scheelt een hoop geld!

512 intern geheugen is verder prima hoor! Hoeft echt geen gig te hebben. Kun je later altijd nog bijprikken. Dit jaar volstaat 512 zeker nog wel! Er zijn weinig spellen/applicaties die een gig eisen om fatsoenlijk te draaien. Zelfs Farcry speelt prima op 512!

Koop een moederbord waar al een aantal van je eisen inzitten. (Sata, Dual Channel, 10/100/1000 mbit etc) Scheelt ook weer wat.

Videokaart zou ik ook zeker geen SE versie kopen. Ga dan voor de 9600 (pro). Kun je toch af en toe een leuk spelletje spelen (ja, zelfs Farcry ;) )

Succes!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

In je post history staat bij het vorige gesloten topic precies wat je nodig hebt :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• DonCorleone
disjfa schreef op 22 juni 2004 @ 10:13:
In je post history staat bij het vorige gesloten topic precies wat je nodig hebt :)
Ik zou niet weten welk topic je bedoelt en kan er ook niets over vinden in mijn Post history....

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Hard disk error?

:*

--
Dan wat serieus erbij zetten, Denk jij dat we hier een helpdesk zijn. Dan zouden we wel de hele dag mensen pc`s aan kunnen smeren. Helaas is dit forum meer een knowledge database en kan je dus van elk van je items zo navinden wat ze doen of niet. Als dan al niet hier dan ook al overal op het net.

En het is toch jou pc, wij zijn jou gedachten toch niet. Doe wat je zelf wilt. Daar leer je veel meer van :)

[ Voor 82% gewijzigd door disjfa op 22-06-2004 10:22 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• DonCorleone
disjfa schreef op 22 juni 2004 @ 10:21:
Hard disk error?

:*

--
Dan wat serieus erbij zetten, Denk jij dat we hier een helpdesk zijn. Dan zouden we wel de hele dag mensen pc`s aan kunnen smeren. Helaas is dit forum meer een knowledge database en kan je dus van elk van je items zo navinden wat ze doen of niet. Als dan al niet hier dan ook al overal op het net.

En het is toch jou pc, wij zijn jou gedachten toch niet. Doe wat je zelf wilt. Daar leer je veel meer van :)
Ja dat snap ik. maar goed ik heb al wat uitgezocht ---> dus heb mijn huiswerk al gedaan. Ik wil alleen wat advies over welk systeem ik beter zou kunnen nemen of voor welk stukje hardware ik beter een andere in kan doen.
Ieder heeft daarover wel zijn eigen mening en argument, die kan ik dan natuurlijk afwegen en zo... mijn ideale systeem samenstellen.

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Radeon 9600pro en AMD AthlonXP cpu (waarom de veel duurdere pentium nemen? Is echt nergens voor nodig.)

• DonCorleone
UltraR-pc schreef op 22 juni 2004 @ 12:04:
Radeon 9600pro en AMD AthlonXP cpu (waarom de veel duurdere pentium nemen? Is echt nergens voor nodig.)
omdat ik goeie ervaringen heb met Intel, stiller, sneller zonder overclocken.

Verwijderd

DonCorleone schreef op 22 juni 2004 @ 12:53:
[...]

omdat ik goeie ervaringen heb met Intel, stiller, sneller zonder overclocken.
Een AMD kost minder dan een gelijkpresterende Intel. Bovendien hangt het geluid af van de koeler die erop zit :) Of hoor jij de elektronen bij de AMD bewegen :9

• DonCorleone
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 12:57:
[...]

Een AMD kost minder dan een gelijkpresterende Intel. Bovendien hangt het geluid af van de koeler die erop zit :) Of hoor jij de elektronen bij de AMD bewegen :9
Dus een intel met 2,8 GHz kost meer als een AMD met 2,8 Ghz (niet overgeclockt)

• olof
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=40616
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=39296

Een amd 3000+ is nog goedkoper dan een P4 2800 @533 FSB.

En een amd icm een nforce2 chipset is (uit mijn eigen ervaring) net zo stabiel als een intel systeem.

• DonCorleone
olof schreef op 22 juni 2004 @ 13:15:
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=40616
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=39296

Een amd 3000+ is nog goedkoper dan een P4 2800 @533 FSB.

En een amd icm een nforce2 chipset is (uit mijn eigen ervaring) net zo stabiel als een intel systeem.
De snelheid van de AMD is dan toch: 2,17 Ghz en die van Intel 2,8 Ghz.
Dat is dan toch sneller?

Verwijderd

DonCorleone schreef op 22 juni 2004 @ 13:10:
[...]
Dus een intel met 2,8 GHz kost meer als een AMD met 2,8 Ghz (niet overgeclockt)
Ik heb het over gelijkpresterende, niet over gelijke snelheden (en daar ligt het verschil tussen beide).

• DonCorleone
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 13:24:
[...]

Ik heb het over gelijkpresterende, niet over gelijke snelheden (en daar ligt het verschil tussen beide).
Ok maar voor het prijsverschil van 20 euro ga ik liever (persoonlijk) voor de Intel

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Correct me if I am wrong: het was toch zoiets dat een 3000+ hetzelfde presteert als een P4 3,0 Ghz en bij een 2800+ zelfde als 2,8 P4. Zoiets was het geloof ik (staat me iets van bij :D).

Edit:
Aantal Product Prijs Totaal
AMD Athlon XP 2800+/2,08 GHz/333 MHz 106,90 106,90
Asus A7N8X-X LAN nForce2/Socket A 68,90 68,90
Totaalbedrag: 175,80

Aantal Product Prijs Totaal
Intel P4 2.8 GHz /533FSB/478 BOX 171,90 171,90
ASUS P4PE-X/TE Socket 478, DDR-Ram 62,90 62,90
Totaalbedrag: 234,80

Bijv.

[ Voor 52% gewijzigd door the_RJ op 22-06-2004 14:07 ]

• bosaap22

bosaap22

DonCorleone schreef op 22 juni 2004 @ 13:27:
[...]

Ok maar voor het prijsverschil van 20 euro ga ik liever (persoonlijk) voor de Intel
Als AMD het heeft over een 3000+ dan bedoelen ze dat deze CPU net snel snel (of sneller) is als een P4 3,0. Ookal draait de CPU maar op 2, nogwat GHZ.
AMD gebruikt een andere methode waardoor het aantal mhz-en minder belangrijk is dan bijv. de hoeveelheid L2 cache.
Wij hebben thuis een P4 en een AMD systeem en mijn AMD systeem is stiller dan ons P4 systeem (met stock koeler).

Snap niet dat er nog steeds mensen zijn die zweren bij Pentium, alleen omdat ze AMD niet kennen. 8)7 Probeer het eens zo ik zeggen. AMD is ALLANG geen B merk meer!

• DonCorleone
Ok, dan zal ik misschien toch wel voor de AMD gaan dan... aangezien mijn budget en dan kan ik ook nog eens een betere videokaart kopen...

Verwijderd

Ik heb met zowel Intel als AMD systemen ervaring. Voor de casual thuisgebruiker raad ik een AMD aan of als ik een systeem bouw zit zo'n processor er standaard in. Indien je professioneel je machine voor een aantal applicaties gebruikt dan is een intel processor vaak sneller en dus beter voor veel mensen. Lees een aantal reviews door op bijv.

http://www.tomshardware.com/ of

http://www.anandtech.com/

Kies dus de processor op de applicaties die je gebruikt. Ook kan ik zeggen dat als je er de komende drie jaar tegenaan wil je met beide processoren goed zit. Ik heb tot nu toe geen intel of amd processor kapot zien gaan na drie jaar continue gebruik. De problemen beginnen na 5 of 6 jaar en dan moet men toegeven dat meestal de intel's het iets langer volhouden.

Koeling (goede) van processoren verlengt deze levensduur en kan als men goede producten kiest ook nog redelijk stil zijn. Dus zie of je goede koel mogelijkheden in je kast hebt anders kan ik een nieuwe kast aanraden. Ik heb zelfs geprobeert mensen te verleiden tot een discussie over de kasten in de middelrange qua prijs(geen succes jammergenoeg) en kan dus jammergenoeg niet zeggen of dit een oplossing is ten opzichte van de duurdere kasten en ten opzichte van de low budget kasten.

Ervan uitgaand dat je geen zware applicaties draait die aanzienlijk beter op een intel draaien raad ik dus een Amd aan.

Een leuke opzet zou het volgende zijn:

Amd 64 2800+(boxed) voor 177,-*
Zalman CNPS7000-AlCu voor 28,-
MSI K8T Neo-FIS2R of de K8N Neo platinum (Via of Nvidea chipset) voor 119,-/125,-
PC3200 512Mb voor rond de 80,- (Twinmos is niet slecht)
Sapphire 9800 pro 128Mb voor 195,-
Harde schijf rond de 80 tot 100 euro en ik heb tot nu toe nooit echt verschil gemerkt tussen de merken die ik allemaal gehad heb en 120Gb en zolang je geen mp3-"verzamelaar" bent dan is dit voldoende. Voor regulier thuisgebruik (:p)

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=2073

Review met wat schijven, kun je een idee krijgen. Er zijn wel meer reviews te vinden.

* (geen idee waarom die zo goedkoop is bij komplett maar we zien wel of het een fout is)

Totaal zit dus rond de 705 max, voeg daarbij je verzend kosten en dan moet het wel lukken voor 750 euro.
Hierbij heb je dus een 9800 pro t.o.v. je 9600 pro, je 9800 zingt het nog wel een jaartje of zo uit de 9600 heeft nu al problemen met de nieuwe spellen.

Succes met je keuze!

• DonCorleone
Ik ben er denk ik uit wat ik ga bestellen:

CPU AMD ATHLON 3000+ XP FSB-333 Cache 128 KB L1, 512KB L2
Standaard Kast
Memory DDR 400 512 MB PC3200 Transcend
Mainboard AMD Abit NF7-S NFORCE2
HD SERIAL ATA 120 GB Maxtor
VGA ATI-Radeon 9600 XT TV-OU Asus

Prijs: € 742,94

Ik denk dat ik hier wel een betrouwbaar snelle pc voor heb voor een redelijke Prijs!

Wat denken jullie ervan!?

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Eigenlijk een paar opmerkingen:
1: ik zou wel even opletten bij de standaardkast op je voeding, als ik hier jouw systeem invul krijg ik:
Your Recommended Minimum Power Supply is 328 Watts!! In principe is een 350W dus voldoende, maar stel je zet er nog een hdd bij, dan zit je er al bijna of helemaal overheen. Is dus erg krap :X
2: waarom een sata hdd? sata is duurder en voor deze doeleinden is het verschil tussen ata en sata te verwaarlozen. Scheelt je geloof ik wat geld.
3: Dit hoeft niet meteen, maar aangezien je ook gaat gamen is iets meer geheugen wel prettig, maar dat kan altijd later :)

Overigens heeft tweakers.net elke maand een systeem guide (bugdet systemen ook) zal even link zoeken naar de nieuwste

Edit:
best buy guide

[ Voor 8% gewijzigd door the_RJ op 23-06-2004 10:53 ]

• DonCorleone
the_RJ schreef op 23 juni 2004 @ 10:23:
1: ik zou wel even opletten bij de standaardkast op je voeding, als ik [url=] hier [/url] jouw systeem invul krijg ik:
Your Recommended Minimum Power Supply is 328 Watts!! In principe is een 350W dus voldoende, maar stel je zet er nog een hdd bij, dan zit je er al bijna of helemaal overheen. Is dus erg krap :X
2: waarom een sata hdd? sata is duurder en voor deze doeleinden is het verschil tussen ata en sata te verwaarlozen. Scheelt je geloof ik wat geld.
3: Dit hoeft niet meteen, maar aangezien je ook gaat gamen is iets meer geheugen wel prettig, maar dat kan altijd later :)

Overigens heeft tweakers.net elke maand een systeem guide (bugdet systemen ook) zal even link zoeken naar de nieuwste

Edit:
best buy guide
Ok het is dus verstandiger om een zwaardere voeding erin te zetten.
Andere HD maakt niets uit.. is even duur.
Geheugen kan ik later altijd er nog bij in drukken, wil het eerst zo proberen.

Dus het is verder wel OK? alleen zwaardere voeding erin.

• olof
the_RJ schreef op 23 juni 2004 @ 10:23:
1: ik zou wel even opletten bij de standaardkast op je voeding, als ik [url=] hier [/url] jouw systeem invul krijg ik:
Zou je deze link nog een keer willen plaatsen? Deze werkt niet ;)

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

olof schreef op 23 juni 2004 @ 10:52:
[...]

Zou je deze link nog een keer willen plaatsen? Deze werkt niet ;)
De link = http://www.jscustompcs.com/power_supply/ ik had idd foutje gemaakt bij invoer, is verbeterd :)

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

DonCorleone schreef op 23 juni 2004 @ 10:46:
[...]

Ok het is dus verstandiger om een zwaardere voeding erin te zetten.
Andere HD maakt niets uit.. is even duur.
Geheugen kan ik later altijd er nog bij in drukken, wil het eerst zo proberen.

Dus het is verder wel OK? alleen zwaardere voeding erin.
Ja als je een 350W voeding hebt wordt het al krap en als er dan iets bijkomt dan zit je eroverheen, dus ik zou direct een zwaardere voeding nemen. Ik heb niet gekeken naar prijs van sata/ata verschil, destijds toen ik nieuwe hdd moest hebben was het namelijk aanzienlijk, dus vandaar. Ik zei zelf al dat geheugen ook later kan ;). Was alleen maar opmerking dat je met zo'n systeem over 1 jaar bij de nieuwste spellen je geheugen de bottle-neck wordt (denk ik)

• DonCorleone
Ok, maar verder lijkt het mij een soepel snel systeempje waar ik nog veel plezier van kan hebben!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

DonCorleone schreef op 23 juni 2004 @ 11:41:
Ok, maar verder lijkt het mij een soepel snel systeempje waar ik nog veel plezier van kan hebben!
Ja hoor dat moet wel lukken :), dus maybe er later geheugen bijgooien en iig als je er nog meer dingen inhangt (dus bijv geheugen) moet er (bijna of helemaal) een zwaardere voeding in. Dus is het waarschijnlijk het slimst dat al gelijk te doen. Suc6 ermee etc. :)

• DonCorleone
Allemaal Super bedankt het helpen van mijn keuze!
Hopelijk heb ik morgen de PC... :D

**van mij kan het topic dicht**

• bosaap22

bosaap22

**van mij kan het topic dicht**
Jammer 8)

Wil je nog wel leren overclocken :D

[ Voor 25% gewijzigd door bosaap22 op 23-06-2004 14:55 ]

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

bosaap22 schreef op 23 juni 2004 @ 14:55:
[...]

Jammer 8)

Der valt niets aan te leren :p, als je faq van GoT doorleest weet je al genoeg om je computer een heel stuk sneller te laten draaien. De vraag is meer of hij wil overclocken of niet ;). Mocht hij het willen dan vraagt hij het je misschien vanzelf wel :)

• DonCorleone
bosaap22 schreef op 23 juni 2004 @ 14:55:
[...]

Jammer 8)

Haha, dat kan altijd nog dan kom ik bij je als ik mijn systeem na een tijdje te langzaam vind worden. ;)

Verwijderd

Beetje jammer dat je voor dat systeem gaat, dacht dat ik overtuigend genoeg was. Zou toch graag horen waar mijn idee de mist in gaat t.o.v. wat je nu kiest want ik gok op zo'n 20% snelheids winst op mijn systeem t.o.v dat van jouw.

Laat me het even weten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 20:16:

Amd 64 2800+(boxed) voor 177,-*
Zalman CNPS7000-AlCu voor 28,-
MSI K8T Neo-FIS2R of de K8N Neo platinum (Via of Nvidea chipset) voor 119,-/125,-
PC3200 512Mb voor rond de 80,- (Twinmos is niet slecht)
Sapphire 9800 pro 128Mb voor 195,-
Harde schijf rond de 80 tot 100 euro en ik heb tot nu toe nooit echt verschil gemerkt tussen de merken die ik allemaal gehad heb en 120Gb en zolang je geen mp3-"verzamelaar" bent dan is dit voldoende. Voor regulier thuisgebruik (:p)

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=2073

Review met wat schijven, kun je een idee krijgen. Er zijn wel meer reviews te vinden.

* (geen idee waarom die zo goedkoop is bij komplett maar we zien wel of het een fout is)

Totaal zit dus rond de 705 max, voeg daarbij je verzend kosten en dan moet het wel lukken voor 750 euro.
Hierbij heb je dus een 9800 pro t.o.v. je 9600 pro, je 9800 zingt het nog wel een jaartje of zo uit de 9600 heeft nu al problemen met de nieuwe spellen.

Succes met je keuze!
Ik zou inderdaad ook eerder voor dit systeem gaan dan het systeem dat je zelf hebt uitgekozen! Videokaart is SUPERbelangrijk als je graag spellen speelt.. amd2800 tegenover een 3000 is maar een klein verschil....
Pagina: 1