Voeding stuk... en nu?

Pagina: 1
Acties:

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021
Gisteren kwam ik beneden na een nachtje :Z en stond mijn computer ineens uit, terwijl ik wist dat ik hem toch niet uit had gezet. En hij wilde ook niet meer aan. Ik concludeerde dat de voeding gesneuveld was, om één of andere reden en heb hem even vlug vervangen. Tot voeding twee plots begon te roken en te sissen, en het tenslotte begaf.

Nu kan ik wel weer vlug nog een voeding kopen, maar hoe ga ik nu na waardoor die twee andere gesneuveld zijn. Lijkt me niet dat ik toevallig twee brakke voedingen heb gebruikt, en dat ze ook allebei binnen een paar uur doodgaan.

Mijn vraag is dus, hoe test ik waar het probleem zit? Is er iets op het moederbord ofzo? Of in de netspanning?

Flap

Verwijderd

Tja dat is best lastig om de controleren. Netspanning zelf zal het echter wel niet zijn, want dan moeten meer apparaten op die groep kuren vertonen. Misschien moet je even een nieuwe voedings stekker gebruiken, en om zeker te zijn je pc anders even ergens anders (andere groep) in huis proberen.

Ik weet niet of het eigenlijk wel mogelijk is dat een moederbord je voeding over de z**k kan helpden?! Mij lijkt het eerder dat de atx voeding dan meteen op z'n beveiliging klikt.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:21

breinonline

Are you afraid to be known?

Je kan helaas weinig testen zonder voeding, dat is een beetje een probleem. Werken andere apparaten wel correct op dat stopcontact/groep, dan kan je dat wellicht uitsluiten?
Kijk iig goed na of er nergens kortsluiting wordt gemaakt op het moederbord. Zijn er bijvoorbeeld condensatoren verbogen (tegen elkaar aan?), niets afgebroken, stof-ophopingen enz. Mocht je dan een nieuwe voeding willen proberen, zet dan iig een overspanningsbeveiliging tussen de computer en het stopcontact.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:58
Lijkt me niet dat je nog een voeding wilt slopen, dus mayb ff naar een computerwinkel rennen die hem kan controleren ? Anders ff zoveel mogelijk hardware afkoppelen en proberen of ie werkt...