Laptop Serious Boot Problem

Pagina: 1
Acties:

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 14:07
Nou, dat was nog zacht omschreven want van echt booten is geen sprake.
Ik heb van een kennis een oude laptop gekregen. Het ding doet niks meer en ik mocht hem van hem hebben om wat leuks mee te doen.....dat was ik dus ook van plan, maar er is werkelijk niks van te maken;

Het betreft een oude Olivetti echos P90S. Het beeldscherm is defect in die zin dat er twee vertikale strepen over beeld lopen, maargoed; das niet zo erg.

Bij het aanzetten zie ik op een gegeven moment dat de lcd stroom krijgt (oplicht) en komt er de volgende tekst te staan:

"Phoenix Bios Version 4.04 1.16
Copyright 1985-1995 Phoenix Technologies Ltd., All Rights Reserved.

_"

Daar onder knippert dus een cursor, en verder gebeurd er helemaal niets. Ik heb de hele laptop al uit elkaar geschroefd om enige batterijtjes te zoeken, maar die zijn nergens te vinden. Het lijkt er dus op dat de bios aardig corrupt is, somehow.

Weet iemand toevallig of er een mogelijkheid is om de cmos te resetten, of om deze (tegen een redelijke prijs) te vervangen?

Ik zou graag nog wat met het ding doen (linux oid) maar dan moet ie wel verder dan dit komen.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-01 17:27
Kan ipv bios ook geheugen probleem zijn.... simm al goed aangedrukt?

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kun je de bios resetten?
Meestal zitten er drie batterijtjes in een laptop voor de bios. De accu, een batterypack en een anders soort batterijtje :)
Probeer es of je zo de bios kunt resetten.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Aesculapius
Dat resetten heb ik dus al geprobeerd, en heb werkelijk het hele ding uit elkaar gesloopt (gelukkig weer allemaal goed in elkaar gekregen) maar nergens een batterijtje o.i.d. te herkennen.

Het geheugen....sjah dat zou inderdaad wel eens brak kunnen zijn, aangezien ik twee modules erbij kreeg, en hij alleen beeld laat zien als een van die modules erin zit. Hoe kan ik dat verder testen of dat het probleem is? Zijn die modules duur om los te kopen?

• Aesculapius
Als ik het geheugen er helemaal uithaal blijft hij op hetzelfde punt hangen dus lijkt het me dat hier niet het probleem ligt, maar het toch meer richting bios moet liggen; Kent iemand een manier om bij laptops de bios te resetten ofzo, zonder gebruik te maken van batterijtjes (want die zijn er zo te zien dus niet) ?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:28

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Als het geheugen brak is, maakt het niets uit als je het er uit haalt. M.a.w. misschien is het geheugen kapot, dan ziet de BIOS geen geheugen en loopt vast (hypothetisch voorbeeld); als je het geheugen er dan uithaalt, ziet het BIOS nog steeds geen geheugen -> het lost dus niets op. Je zou dit wél kunnen testen door ánder geheugen er in te proberen.
[wild-guess] Misschien een nieuwe BIOS-chip? (weet eigenlijk niet of je die er zo uit kunt wippen en een andere dr in kunt doen...)

Rail Away!

• Aesculapius
Ik heb het hele ding dus uit elkaar gehad en eigelijk geen losse chips gezien, allen waren vastgesoldeerd.
Enig idee wat dit geheugen kost (welk type het is)? Als dat niet te veel is, is het natuurlijk de moeite waard om te proberen....

Pagina: 1