[xp] geen internet, wel bestand sharing

Pagina: 1
Acties:

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 19:56

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Probeer met een win xp laptop op een netwerk te komen, wat gedeeltelijk lukt.

Situatie:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/F1253VO8OU5Q/256/p.jpeg

Internet komt binnen op mijn debian server, en verdeelt het over het netwerk, normaal zijn dat 1 win2k pc en 1 andere linux machine (groene cirkel). Dat gaat uitstekend, kan alles doen op beide clients.
Hang ik nou i.p.v. die linux-bak tijdelijk een winxp laptop (rode cirkel) aan die verbinding hang, dan gebeuren er rare dingen: bestanden kunnen wel gedeeld worden (naar en van de xp bak), maar internetten (of telnetten, ssh'en, ftp'en) lukt niet. De server, de dns server, en andere pc's in het netwerk zijn te pingen, maar daarbuiten niet.

Zou het de firewall zijn?
Lijkt me niet, want die heb ik uitgezet (als ie uberhaupt al aanstond) in het netwerkverbindings optie gebeuren. Bovendien de ICS/firewall service op manual gezet, en daarna gestopt.
AdAware over de pc gefiets, niks raars gevonden.
Enige dat nog aanstaat is de virusscanner, die 'gedisabled' is.

Ik begin er aardig moe van te worden.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik zie 2 keer hetzelfde IP, dat gaat natuurlijk niet werken, of was dat een foutje?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SSH schreef op 22 juni 2004 @ 00:53:
Ik zie 2 keer hetzelfde IP, dat gaat natuurlijk niet werken, of was dat een foutje?
Hang ik nou i.p.v. die linux-bak tijdelijk een winxp laptop (rode cirkel) aan die verbinding hang, dan gebeuren er rare dingen

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Zorg dat 192.168.2.1 als gateway ingevuld is en als dns.
Probeer eens een traceroute naar het internet, bijv. GOT. Kun je zien waar het fout gaat.
Zorg dat je win xp bak weet dat de internet verbinding op het netwerk zit, dus met wizard internet verbinding even de boel instellen voor het netwerk.

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Maar op de linux bak werkt 192.168.1.1 als DNS prima. Dus dat kan het niet zijn. (bovendien heb ik het geprobeerd, en werkte het niet :P)
Als een ping naar buiten al niet werkt, dan een traceroute uiteraard ook niet...

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Op de XP bak ff de verbinding verbreen en opnieuw aanzetten.. Wil nog wel eens helpen

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
HerbyNL schreef op 22 juni 2004 @ 10:15:
Op de XP bak ff de verbinding verbreen en opnieuw aanzetten.. Wil nog wel eens helpen
Nope, ook al geprobeerd. Meerdere keren. Reboot helpt ook niet. Weggooien van vebindingen, en al dan niet met wizzard opnieuw aanmaken ook niet...

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 13:37

megaleo

Special member

Heb je je DNS aanstaan?

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Internet komt binnen op mijn debian server, en verdeelt het over het netwerk, normaal zijn dat 1 win2k pc en 1 andere linux machine (groene cirkel). Dat gaat uitstekend, kan alles doen op beide clients.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 13:37

megaleo

Special member

Ja en? Het werkt toch niet?
Heb je je DNS wel op je clients pc's ingesteld?

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 18:58
Ik kan het verkeerd zien, maar je moet toch echt 192.168.2.1 als gateway en DNS instellen op die XP bak.

Het is nogal logisch dat 192.168.1.1 werkt op die linux bak want die hangt ook via die netwerkkaart met dat IP op de server.

Je hebt toch 2 NICS in die linux server ??

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 08:40

jotheman

Was like that when I got here!

klokop schreef op 22 juni 2004 @ 10:11:
Maar op de linux bak werkt 192.168.1.1 als DNS prima. Dus dat kan het niet zijn. (bovendien heb ik het geprobeerd, en werkte het niet :P)
Als een ping naar buiten al niet werkt, dan een traceroute uiteraard ook niet...
Ga daar nooit vanuit. Probeer het met de instelling van .2.1 als DNS zoals de rest ook zegt...
't Zit 'm in de kleinste dingetjes...

I see dead pixels...

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Gisteren een pietsje verder gekomen, met deze instellingen: (die ik voorheen ook al gebruikte...)
IP: 192.168.2.2
GW: 192.168.2.1
DNS: 192.168.1.1 (Of 192.168.2.1)

Vanaf de xp client kan ik alles pingen, binnen en buiten het netwerk. Vanaf de andere pc aan het netwerk kan ik xp pingen, en ik kan vanaf een win2k bak via remote desktop op de xp bak komen. Vanaf de xp bak kan ik verder nix.... geen internet sites openenen, geen ssh sessie naar de gateway openen in putty....
Raar toch?

Nog iets raars: de netwerkverbindingen op de xp bak (1 ethernet, en 1 firewire) zijn 'bridged'. Volgens mij betkent dit dat ALS je in beide poorten een kabel hangt, dat ie die dan allebei kan gebruiken als netwerkverbinding.

• Mulder_fox
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12-2025
Nee dat betekend dat hij een brug maakt tussen twee typen netwerken.
Probeer dat eens uittezetten dan werkt het wel denk ik.

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
OOK reeds geprobeerd. Ik heb die hele bridge eruit geknikkerd, en die andere netwerkverbinding op disabled gezet. Probleem is nu dat als ik de ethernet verbinding aan probeer te zetten, hij gaat mekkeren over een kabel die niet in het 'stopcontact' zou zitten...

Pagina: 1