[MD] Portable vs. deck

Pagina: 1
Acties:

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Hoi,

ik heb onlangs een CD gemixed voor een lokaal koortje en een fanfare. De orginele opnames heb ik gemaakt met mijn MD portable (MZ-R70) en heb deze overgezet naar mijn geluidskaart (Terratec DMX Xfire 1024).

Deze opnames heb ik bewerkt. Je kent het wel, beetje knippen plakken, delay eroverheen, reverb enz. En een masterversie op CD gezet, deze gaat naar een platenmaatschappij en als het goed is worden er nog wat van verkocht :)

Nu zat ik me achteraf af te vragen: wat is nu het "verlies" als ik analoog van MD naar PC ga. Mijn MZ-R70 heeft immers geen digital out. Nu heb ik wel op de PC opgenomen met 48000khz 16 bits maar was dat wel nodig? CD is toch immers 44100 khz...

hopelijk ga ik hier wat geld aan overhouden wat ik weer mooi kan investeren aan bv. een MD deck. Dan kan ik iig digitaal van MD naar de PC. Maar wat levert mij dat op aan kwaliteit? Is dat de moeite van de investering waard? Ik zat iig niet te denken aan een nieuw deck aangezien deze stervensduur zijn, dan ik beter een 2e handsje via marktplaats op de kop tikken ;)

Verwijderd

ligt eraan. een echte audiofiel zou het verschil wel kunnen horen, want er treedt natuurlijk wel verlies op tov dig2dig

ik raad je aan voor een euro op 100 een SONY netmd MZ-N505 te kopen, dit is de goedkoopste versie (wel een portable) met een USB aansluiting. dan kun je zo met 16x de snelheid van MD naar PC (en andersom, wat ook erg handig is)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

De belangrijkste schakel in jouw opname "lijn" is je microfoon, die veroorzaakt de meeste 'schade' aan het signaal (net zoals een luidspreker dat bij hifi doet). Als jij een MD analoog kopieert naar de PC, dan wordt het digitale signaal omgezet naar analoog en vervolgens in de PC met een (onnauwkeurige?) A/D converter weer omgezet in digitaal.

Dat is strikt genomen een verlies, maar wat ik eens zou doen is een MD opname analoog op je PC zetten, en deze vervolgens zonder bewerking digitaal op je MD deck terug kopieeren en dan eens A/B gaan vergelijken en dan hoor je wat deze extra stappen aan verlies hebben (eigenlijk nog extra erg omdat je ook nog eens een extra keer ATRAC compressie eroverheen gooit).

Persoonlijk denk ik dat het nogal mee zal vallen, als je een niet al te hippe microfoon hebt, zou ik eerst daarin gaan investeren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• EmielC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 06:32
Ik zou serieus NOOIT een cd verkopen die je hebt opgenomen met een MD. Ik zing zelf ook bij een koor en wij hebben bij ons 25 jarig jubileum ook een cd laten opnemen maar dat ging gewoon direct met de computer. Die CD klinkt al redelijk vaag, maar die is wel redelijk professioneel opgenomen met een aantal microfoons en direct op de Computer... Ik weet niet of dat wel erg representatief is, als je het met een MD hebt gedaan....

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Okay duidelijk.
De microfoons zijn al van redelijke kwaliteit, ben er eigenlijk zeer tevreden over (AKG C1000) maar aangezien je er ook nog een mengpaneel tussen hebt zitten begin je daar ook al met ruis >:)

Ik merk al wel dat het dus mee valt. Nu heb ik trouwens wel het idee dat mijn portable bij het afspelen ook al begint te ruizen. Of het is pure verbeelding.

Maar goed: ik ben geen proffesioneel dus ik denk dat me druk zit te maken om niks... De opname was goed geslaagd.

Ik zat net te kijken maar zo'n deck kost 2e hands zo 80 euro das dan wel veel geld voor iets wat niet echt wat oplevert... Misschien is zo'n NetMD dan wel een idee.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:29
EmielC schreef op 21 juni 2004 @ 22:39:
Ik zou serieus NOOIT een cd verkopen die je hebt opgenomen met een MD. Ik zing zelf ook bij een koor en wij hebben bij ons 25 jarig jubileum ook een cd laten opnemen maar dat ging gewoon direct met de computer. Die CD klinkt al redelijk vaag, maar die is wel redelijk professioneel opgenomen met een aantal microfoons en direct op de Computer... Ik weet niet of dat wel erg representatief is, als je het met een MD hebt gedaan....
NOFI, maar da's redelijke stier'npoep :P
Als je een goede mix maakt op je mengpaneel, en vanuit daar naar je MD stuurt, kun je'n aardig goed resultaat krijgen :)
Rechtstreeks naar de computer staat NIET gelijk aan betere kwaliteit :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• JVaags

JVaags

Topicstarter
EmielC schreef op 21 juni 2004 @ 22:39:
Tja dat is natuurlijk hoe je de opname maakt. Het koor wat ik moest opnemen was met 15 man. De opname was in een kerk die voor een kerk redelijk droog is. We hebben ze per stem bij elkaar gezet en daar een microfoon voor gezet. In totaal 5 microfoons. Ik zat met het mengpaneel in een andere ruimte en kon zo de goede mix maken.

Het resultaat was een zeer goede opname en erg goed verstaan. Alle stemmen waren duidelijk te horen. We hebben zelfs op de PC wat galm en delay er overheen moeten gooien om het op te blazen. Maar dat heeft niks met de MD te maken.

Gewoon puur hoe je opneemt toch :?

Ik heb het nagevraagd en het werd met afgeraden met de PC op te nemen omdat je dan last hebt van PC rateltjes op de opname. Plus het feit dat de Atrac compressie ervoor zorgt dat het geluid wat uitgekleed wordt. Het zelfde effect als een studio hem gaat mixen...

[ Voor 6% gewijzigd door JVaags op 21-06-2004 22:51 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 22:33:
ligt eraan. een echte audiofiel zou het verschil wel kunnen horen, want er treedt natuurlijk wel verlies op tov dig2dig

ik raad je aan voor een euro op 100 een SONY netmd MZ-N505 te kopen, dit is de goedkoopste versie (wel een portable) met een USB aansluiting. dan kun je zo met 16x de snelheid van MD naar PC (en andersom, wat ook erg handig is)
Een MZ-N505 is absoluut geen aanrader, want die heeft geen line-in, je kunt er dus geen microfoon op aansluiten. Bovendien zijn de mogelijkheden van de software beperkt. Voor zover ik weet kun je bijvoorbeeld niet opnemen van MD naar PC via de USB aansluiting. Een digitale connectie naar de geluidskaart is een beter alternatief.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Dan zou ik dus misschien een andere portable moeten nemen...

De geluidskaart moet zowieso vervangen worden want ik heb wel een digital in maar die zit intern in de computer. Volgens mij kun je daar verder niks op aansluiten, behalve dan de cdromspeler... :?
Pagina: 1