[xmodmap] Na verlaten X doet muis raar

Pagina: 1
Acties:

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:17

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik ben al een tijd linkshandig aan het muizen, en ben een tijdje geleden ook al zover gekomen om in Blackbox de knoppen om te draaien:
code:
1
xmodmap -e "pointer = 3 2 1 4 5"
(in .xinitrc)

Dit werkt allemaal top, totdat ik X afsluit en terug ga naar de console (ik boot met init 3): zodra ik dan de muis beweeg selecteert ie de bovenste regels van het scherm, en genereert soms ook wat muisklikken (op de command line invoegen van geselecteerde tekst). Voordat ik X start (startx) heb ik dit probleem niet; ook het herstarten van gpm helpt niet.

Muis: Logitech pilot wheelmouse optical, op de PS/2.
Protocol gebruikt: IMPS/2

Ligt dit aan mij, of is het een fout in xmodmap / ...?

[ Voor 4% gewijzigd door Robtimus op 21-06-2004 21:49 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je geen xmodmap gebruikt, en dan X verlaat, heb je dan dezelfde problemen? Wat als je voor het verlaten van X de knoppen weer goed zet (xmodmap -e 'pointer = 1 2 3 4 5')?

Hoe ziet de 'InputDevice' section van je muis in XF86Config er uit? Het kan zijn dat gpm en X elkaar in de weg zitten. Dan kun je het beste gpm met '-R' (dacht ik) opstarten, dan maakt gpm een fifo (/dev/gpmdata is gebruikelijk, dacht ik) aan die je in je X config kunt gebruiken als mouse device.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
_Squatt_ schreef op 21 juni 2004 @ 23:02:
Als je geen xmodmap gebruikt, en dan X verlaat, heb je dan dezelfde problemen? Wat als je voor het verlaten van X de knoppen weer goed zet (xmodmap -e 'pointer = 1 2 3 4 5')?
Helpen beide voor geen meter.
Hoe ziet de 'InputDevice' section van je muis in XF86Config er uit? Het kan zijn dat gpm en X elkaar in de weg zitten. Dan kun je het beste gpm met '-R' (dacht ik) opstarten, dan maakt gpm een fifo (/dev/gpmdata is gebruikelijk, dacht ik) aan die je in je X config kunt gebruiken als mouse device.
Uit mijn XF86Config (de rest van de section is comment):
code:
1
2
3
4
5
6
Section "Pointer"
    Protocol    "IMPS/2"
    Device      "/dev/mouse"
    Buttons 3
    ZAxisMapping 4 5
EndSection
Uit de XF86Config-4:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Section "InputDevice"
        Identifier      "Mouse0"
        # Modified by mouseconfig
        Driver          "mouse"
        Option          "Device"                "/dev/mouse"
        Option          "Protocol"              "IMPS/2"
        Option          "Emulate3Buttons"       "no"
        Option          "ZAxisMapping"          "4 5"
EndSection
/dev/mouse is een symlink naar /dev/psaux

Ik heb verder net in /etc/sysconfig/gpm OPTIONS veranderd van "" in "-R", hielp niets. De inhoud daarvan:
code:
1
2
OPTIONS=""
DEVICE="/dev/mouse"
Tot slot nog even /etc/sysconfig/mouse:
code:
1
2
3
4
FULLNAME="Generic - 3 Button Mouse (PS/2)"
MOUSETYPE="ps/2"
XEMU3="no"
XMOUSETYPE="PS/2"

More than meets the eye
system specs

• _Squatt_
  • Niet online
IceManX schreef op 22 juni 2004 @ 18:05:
Helpen beide voor geen meter.
Dus het wel of niet gebruiken van xmodmap verandert niets aan het feit dat na het sluiten van X je muis in de console raar doet? (Dat hoort ook zo, xmodmap verandert IIRC alleen maar welke events de server genereert bij welke muisknop, buiten X zou dat geen invloed moeten hebben.)
Ik heb verder net in /etc/sysconfig/gpm OPTIONS veranderd van "" in "-R", hielp niets.
En gpm daarna opnieuw gestart? Je zou dan een fifo /dev/gpmdata moeten hebben, die moet je gebruiken als device voor X:
code:
1
Option  "Device"    "/dev/gpmdata"

Misschien dat je ook het protocol moet veranderen, dat weet ik niet zeker, PS/2 zou sowieso moeten werken, maar dan heb je geen scrollwheel.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
_Squatt_ schreef op 22 juni 2004 @ 18:31:
En gpm daarna opnieuw gestart? Je zou dan een fifo /dev/gpmdata moeten hebben, die moet je gebruiken als device voor X:
code:
1
Option  "Device"    "/dev/gpmdata"

Misschien dat je ook het protocol moet veranderen, dat weet ik niet zeker, PS/2 zou sowieso moeten werken, maar dan heb je geen scrollwheel.
Tuurlijk gpm herstart. Ik had wel een /dev/gpmdata, maar wist niet waar ik die moest wijzigen: /etc/sysconfig/gpm, of de XF86Config files. In alledrie? Of alleen de XF86 files? Of alleen de gpm file?

More than meets the eye
system specs

• _Squatt_
  • Niet online
In je X config files, ik denk in XF86Config-4, maar een
code:
1
grep 'XF86Config' /var/log/XFree86.0.log
geeft daarover zekerheid.

De bedoeling is namelijk dat X de data van gpm krijgt zodat gpm niet meer in de war raakt als X ook de mouse device uitleest (want ik denk dat dat laatste de oorzaak van het probleem is).

Pagina: 1