Toon posts:

Internet doet raar, langzaam. Virus?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn netwerk thuis doet sinds kort erg raar.
Er zijn 2 mensen in huis die deelfde ip adres krijgen toegewezen van de interne dns server.
2 pc's kijrgen 192.168.1.102, dus daar doet het internet het niet.
Nou heb ik op 1 van de 2 pc's norton antivirus gezet en die detecteerde allemaal virussen. Die zijn nu inmiddels weg en zijn internet doet het weer.
Nou is het alleen dat het hele internet erg traag loopt.
Normale downloads van 5mb+ loopt ie om de haverklap vasat. Hij stopt dan met downloaden en dan moet ik opnieuw beginnen.
De andere pc met 102 ip werkt al helemaal niet meer wat betreft internet.
Is het mogelijk dat er misschien nog een virus is in het netwerk. Dat daardoor het hele internet verkeer langzaam en haperig werkt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 21:12:
Mijn netwerk thuis doet sinds kort erg raar.
Er zijn 2 mensen in huis die deelfde ip adres krijgen toegewezen van de interne dns server.
2 pc's kijrgen 192.168.1.102, dus daar doet het internet het niet.
Nou heb ik op 1 van de 2 pc's norton antivirus gezet en die detecteerde allemaal virussen. Die zijn nu inmiddels weg en zijn internet doet het weer.
Nou is het alleen dat het hele internet erg traag loopt.
Normale downloads van 5mb+ loopt ie om de haverklap vasat. Hij stopt dan met downloaden en dan moet ik opnieuw beginnen.
De andere pc met 102 ip werkt al helemaal niet meer wat betreft internet.
Is het mogelijk dat er misschien nog een virus is in het netwerk. Dat daardoor het hele internet verkeer langzaam en haperig werkt?
Probeer housecall eens misschien dat die iest vindt.
Je zult ook wel bergen spyware hebben, probeer adaware eens.

Misschien beter idee om gewoon verse installatie van Windows en zet dan meteen de virusscanner erop :X .
Dan weet je zeker dat je geen zooi er meer op hebt zitten.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Is mogelijk.

Draai gewoon ook ff op die 2e pc nav of doe een online scan.
En controleer ook eens op spyware.

En begrijp ik het goed dat 2 pc's hetzelfde ip hebben??? Dat geeft zowiezo problemen, waarschijnlijk staat er eentje niet op dhcp. Of anders gewoon alletwee eens van dhcp afhalen

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op 21 juni 2004 @ 21:18:
Is mogelijk.

Draai gewoon ook ff op die 2e pc nav of doe een online scan.
En controleer ook eens op spyware.

En begrijp ik het goed dat 2 pc's hetzelfde ip hebben??? Dat geeft zowiezo problemen, waarschijnlijk staat er eentje niet op dhcp. Of anders gewoon alletwee eens van dhcp afhalen
de dhcp van de router geeft iedere pc keurig een ip maar deze 2 krijgen altijd dezelfde ip. Ze hebben allebei gewoon de standaard instellingen.

Zou het kunnen dat dit pprobleem het hele netwerk langzaam maakt?

Verwijderd

Welke OS'en draai je allemaal? Ik begrijp dat je een router hebt? wat voor één? Hoeveel werkstations heb je?
Als je op één van de 102,pc's ipconfig /renew intikt? krijg je dan een ander ip-adres?
Geeft de router elk pc een ip-adres of alleen die die met hun mac-adres zijn aangemeld?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Besmette machine's -=> herinstalleren. (bij mij dan) Je weet niet wat er eventueel achtergebleven is.

Twee identieke ip adressen in één (thuis)netwerkje gaat nooit werken. Heb je met macadressen zitten klooien ? Anders ff fixed instellen. (overigens zal een dns server geen ipadressen aan een wks geven ;) )

Tijdelijke internetbestanden leeg gemaakt ?

Router firmware geupdate ?

Draai ook eens wat spyware checks.

Volgens mij heb je er nog iets op staan wat niet in orde is.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 21:23:
Welke OS'en draai je allemaal? Ik begrijp dat je een router hebt? wat voor één? Hoeveel werkstations heb je?
Als je op één van de 102,pc's ipconfig /renew intikt? krijg je dan een ander ip-adres?
Geeft de router elk pc een ip-adres of alleen die die met hun mac-adres zijn aangemeld?
er zitten 12 pc's op het netwerk.
1 pc met win 98 maar die geeft geen problemen.
De rest is allemaal xp.
Wij hebben een e-tech router. We gebruiken 1 ip adres die we van de provider hebben gekregen omdat de router geen relaying ondersteunt

mac adressen?? waar zou ik dat hebben kunnen veranderen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 21:36 ]

Verwijderd

Controlleer even met: ipconfig /all (in te tikken in start, run(uitvoeren) cmd)
op beide pc's met het ip 102, of het MAC-adress daar niet hetzelfde is?
De router geeft een ip-adres aan iedereen die zich daar aanmeld (edit:WinXP noemt het een physical address). Een router gaat nooit hetzelfde ip-adres weggeven, behalve als:
• het MAC-adres hetzelfde is (wat technisch gezien onmogelijk is, omdat een MAC-adres een uniek hardware-adres is en dus voor elke netwerkkaart (NIC) anders). Maar je kunt computers wel voor de gek houden als je zou willen.
• de pc in kwestie geen ip-adres wil, omdat hij er zelf al één heeft (in dat geval heeft hij een zogenaamd "statisch" ip-adres, reeds ingevulg in de configuratie van het apparaat zelf).
Dit laatste zou je kunnen testen door op de bewuste pc naar start, uitvoeren (run), cmd te gaan. Tik daar eerst ipconfig /release. De pc vergeet zijn ip-adres (voor deze keer) en daarna ipconfig /renew (vraagt hem vervolgens opnieuw aan). Als hij dan een ander ip-adres krijgt ipv 192.168.1.102, dan staat het zeer waarschijnlijk vast ingesteld op de bewuste pc, dat hij ten alle tijden 102 wil gebruiken.

Wat ook nog zou kunnen... je kan een DHCP-server zo instellen dat hij elke pc op het 192.168.1.x-netwerk een uniek ip geeft ergens tussen de 192.168.1.1 en 192.168.1.255. Je kan ook bij een DHCP-server opgeven dat een bepaald MAC-adres altijd een specifiek ip-adres moet krijgen. Ik weet niet of je een DHCP-server kan dwingen om verschillende MAC-adressen een gelijk IP te geven.

Als je nog bang bent voor virussen, ga naar http://housecall.trendmicro.com en voer daar een online-scan uit. Het is een zeer goede online virusscanner. Norton ben ik persoonlijk niet zo kapot van.
Hoe gaat het netwerkverkeer binnen je netwerk? Dus verkeer wat niet het internet op gaat. Gaat dat ook traag? Of gaat dat nog heel erg snel?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 22:54 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:11
Hier ook enorm traag

[edit]
Schijnt vandaag dat er enkele KPN verbindingen uit hebben gelegen, dit gedurende 2.5 uur. Ik weet niet of Chello hier ook last van heeft, maar internet is niet vooruit te branden :(

[ Voor 83% gewijzigd door The Source op 21-06-2004 22:57 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:11
The Source schreef op 21 juni 2004 @ 22:54:
Hier ook enorm traag

[edit]
Schijnt vandaag dat er enkele KPN verbindingen uit hebben gelegen, dit gedurende 2.5 uur. Ik weet niet of Chello hier ook last van heeft, maar internet is niet vooruit te branden :(
Ok, ben gecapped... 40 gig gedownload (zoveel al :) ) dus zit nu op 5kb/s
Toch maar eens ADSL gaan zoeken
Pagina: 1