Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Moederbord tracks beschadigd.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er is een schroevendraaier op me moederbord gevallen, en nu zit er een kleine beschadiging over 4 tracks, echt heel minimaal, zijn deze nog te reparen? Wat is de beste manier, aftapen en dan met silverlijm er proberen overheen te gaan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zilverlijm oid proberen is het beste, want daarmee kun je fijn genoeg te werk gaan.
Anders wordt het tijd om dit mobo tegen de muur te hangen een een nieuwe te kopen mocht het niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 21 juni 2004 @ 20:57:
zilverlijm oid proberen is het beste, want daarmee kun je fijn genoeg te werk gaan.
Anders wordt het tijd om dit mobo tegen de muur te hangen een een nieuwe te kopen mocht het niet werken.
Ik wou het in ieder geval even proberen.

Verwijderd

printspoortjes bloot schrapen met een klein schroevendraaiertje en de contakten proberen te repareren met draad bruggen, als de sporen niet te dun zijn of te dicht bij elkaar zitten en je duidelijk kan zien dat deze onderbroken zijn moet dit lukken.

wel je soldeerbout antistatisch houden
en als je niet kunt solderen laat het dan aan een vakman of iemand die er verstand van heeft over

ook je cpu en ram / overige hardware eraf halen :P

en anders zit er niets op dan een ander mobo in de kast te klussen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 21:09 ]

Verwijderd

ik neem aan dat je geprobeerd hebt of je mobo nog stabiel werkt?

als het nog gewoon werkt zou ik het gewoon laten

• Sine
  • Laatst online: 19:30
als het mobo nog gewoon werkt : niks aan doen

Zijn de sporen echt door ? dan solderen ! als je daar zelf niet zo handig mee bent vraag het dan iemand te doen die dat well is de meeste sporen zijn met een beetje handigheid met de hand te solderen..

Repareren doe je zo.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:15
Ik zou eerst idd goed kijken of de beschadiging ook in het koper zit. De kopersporen zijn afgedekt met soldermask en de kans is groot dat alleen het masker beschadigd is. Dan zou ik er niets aan doen

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:12

BasilFX

BasilFX

Als je een multimeter hebt kun je proberen om te kijken of er een sluiting zit tussen de 2 tracks. Probeer wel met bottere punten te meten, je weet maar nooit of je anders meer beschadigd!

http://www.basilfx.net

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Dit zou ik gedaan hebben (nadat ik heb doorgemeten, dat er echt een breuk inzit !) :
het printspoor, vanaf breuk volgen, totdat je een soldeerpunt tegenkomt.
Dan het spoor volgen vanaf de andere kant van de breuk, totdat je daar een soldeerpunt tegenkomt.
Beide soldeerpunten "kortsluiten" met een draadje. (solderen)
   (solderen) 
o     o~~~~~~~~~
|     |          ~ 
|     |           ~
 \     \             ~
  \     \              ~
   \    --- breuk      ~
    \     \             ~ (kabeltje)
     \     \           ~
      |     |         ~
      |     |        ~
      o     o~~~~~~~
         (solderen) 

Solderen doe je bij soldeerpunten, niet bij printbanen...
wil je dat wel doen => veel suc6, wel eens gezien hoe dun die banen tegenwoordig zijn.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@GoT, zoals jij voorsteld, wordt je pc gegarandeerd onstabiel. Printbanen op moderne moederborden hebben vaak een specifieke lengte, en lopen speciaal langs bepaalde punten. Dit omdat je te maken hebt met hoog frequente signaal overdracht, waarbij allerlei negatieve effecten kunnen optreden.
Wat de TS het beste kan doen (heb ik ook ooit gedaan), en hele soepele draad opzoeken, en daar 1 enkele ader uit halen (een koper draadje van 0.1mm). Deze moet dan zo dicht mogelijk bij de breuk over de breuk gesoldeerd worden, zodat de signaal weg zo min mogelijk veranderd wordt. Dit moet je uiteraard alleen doen, als je ook echt een breuk hebt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

[tip van de week B) ]
mocht je de spoortjes willen bloot leggen, gebruik dan AUB geen schroevedraaier, deze beschadigt de kleine spoortjes enorm, probeer een glasvezel stift te regelen, en gebruik deze om de spoortjes bloot te leggen, locale elctroboer heeft ze wel, neem je mobo mee, mag je vast wel even de spoortjes openkrassen van ze.

[/tip van de week B) ]

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 21 juni 2004 @ 21:55:
als het mobo nog gewoon werkt : niks aan doen

Zijn de sporen echt door ? dan solderen ! als je daar zelf niet zo handig mee bent vraag het dan iemand te doen die dat well is de meeste sporen zijn met een beetje handigheid met de hand te solderen..
Het rare is, hij heeft het 4 weken gewoon gedaan, totdat hij er zomaar mee stopte.

• Interstice
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Is het een oud of een nieuw moederbord. Als ie het 4 weken gedaan heeft na de beschadiging en nu pas is opgehouden lijkt het me heel sterk dat het alsnog door die schade komt... Ik zou eerder denken aan kapotte condensatoren

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Pagina: 1