Bestanden delen tussen WXP Home en Pro wil niet werken

Pagina: 1
Acties:

• Actreon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 12:48
Ik heb een laptop met daarop Windows XP Home erop en een PC met daarop Windows XP Professional.

Ik wilde graag kunnen internetten op beide computers, dus heb ik het internet met succces over beide computers gedeeld.

Ik had echter ook de bedoeling om bestanden uit te wisselen tussen deze computers. Echter wil dat niet werken na verscheidene pogingen.
Ik heb beide computers een naam toegekend (laptop=LAPTOP en PC=KEVIN) en ze zitten in dezelfde werkgroep (WORKGROUP).
Slechts de laptop kan zien welke computers in deze werkgroep zitten, alleen het probleem doet zich voor dat ik vanaf de laptop niet in de PC mag komen.
Dat blijkt uit de volgende melding die ik te zien krijg als ik op de naam van de PC klik:

"\\Kevin is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

Toegang geweigerd"

Ik begreep dit bericht niet. Helaas is de werkgroep niet zichtbaar in Mijn Netwerklocaties vanaf de PC. Dus ik zie geen laptop vanaf de PC.

Wie kan mij hierbij helpen?

Edit: Ik maak geen gebruik van een router, maar een crossover kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Actreon op 23-06-2004 20:01 ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Zet je (xp) firewall eens uit.

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
en je shares zijn ook goed geshared? vinkjes voor users vanuit het netwerk e.d.?
heb je bij beide comps het dns van je router gebruikt? hierdoor kan je ene computer de andere niet zien bij "mijn netwerklocaties"

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03-2025

Ridder

Advanced Moo Device

Ik had hetzelfde gelazer.
Ik heb 2 desktops met Orinoco USB clients en XP Pro erop en een laptop met XP Home en een Dell 1450 b/g kaartje erin.
Als router had ik eerst een Orinoco RG1000.
Dat werkte prima, maar ik wilde meer snelheid en ik een router nodig met poorten voor de Voicefinder voor i-net telefonie.
Ik heb toen een 54 Mbps E-Tech wireless router aangeschaft.
Dat werkte op zich prima: alle PC's konden internetten. Maar bestanden delen ho maar.
Alleen tussen de twee Orinoco clients ging het redelijk.
Ik dacht dus dat er softwarematig iets niet in orde was met mijn laptop en heb er toen XP Pro op gezet.
Zelfde probleem.
Ik heb nu voor de meest gebruikte desktop een E-Tech 54 Mbps USB client gekocht en nu werkt alles prima en snel. De tweede desktop staat boven bij de kiddies en wordt weinig gebruikt en ik het het ook nog niet getest: Orinoco client kent geen WPA en de rest van WLAN wel. Misschien toch nog een E-Tech USB client erbij kopen.
Maar....wat nu eigenlijk het probleem was weet ik dus nog steeds niet, mar het werkt nu fantastisch.

O ja, toen alles nog niet goed werkte "zag" ik soms de andere PC wel en soms niet. Soms zag de laptop de desktop en soms andersom en dan was data overzenden mogelijk maar zeer traag: ong. 2 Kbps.

Ik heb me er vele uren mee "vermaakt" en snap er geen ruk van, maar ben blij dat alles werkt na hardwarewijziging.

[ Voor 14% gewijzigd door Ridder op 23-06-2004 01:51 ]

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:20

Largo

Donderdraak

Zelfde hier....

Alleen dan met een firewire netwerk, maar dezelfde symptomen: af en toe zien de pc's elkaar wel, vaak niet. Elkaars share benaderen is nooit gelukt. Het enige wat ik nu kan bedenken dat 1 van de pc's SP1 nog niet heeft, maar ik heb niet veel hoop.

Werkte het meteen na die hardware change of het je nog aanpassingen gedaan?

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:01
Moet je, op de Win XP Pro computers, naast het delen, niet ook nog in het tabblad Beveiliging de groep "Iedereen" (of wie dan ook) toevoegen en deze lees en/of schrijf etc. toegang geven? Dat was bij mij tenminste meestal de beperkende factor.

• Actreon
Ik had SP1 nog niet geinstalleerd op de PC. Dat kan dus van invloed zijn geweest. Ik ga het morgenochtend even testen. Ik geef het aan of het gelukt is.

Verwijderd

Ik heb hier hetzelfde probleem gehad.Ik heb 2pc 's en een laptop hangen aan een router. Laptop is wireless.Op de pc's staat XP-Home en op de laptop staat XP-Pro.Op iedere pc en op de laptop staat Zone-Alarm en een anti-virusprogramma.Ik kon niet op een van de 2 pc's geraken.Uiteindelijk is dat toch gelukt.In zone-alarm moet ge onder firewall-zones het IP adres van iedere pc toevoegen.Je moet ook zorgen dat je bent ingelogd als admin op je pc's. Zomaar opstarten en proberen op een andere pc te geraken gaat niet zonder in te loggen.Dus bij het opstarten effen je paswoord en naam ingeven.

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:20

Largo

Donderdraak

Largow schreef op 23 juni 2004 @ 12:43:
Zelfde hier....
...
Werkte het meteen na die hardware change of het je nog aanpassingen gedaan?
Ik ben er inmiddels uit. Aanrader is om in elk geval je zonealarm firewall uit te zetten als je gaat aansluiten.
En dan zoals jojo zegt: voeg je netwerkverbinding (niet je internetverb.) in zonealarm toe aan je "trusted" netwerk (i.p.v. "internet"), en zet zonelabs weer aan.

Is het trouwens verstandig om op beide pc's een firewall te hebben? Als de pc met adsl connectie er al een heeft, en het netwerk ge-encrypt is lijkt me dit overbodig?

• Actreon
Ik kan nu wel netwerken en internet delen tegelijk. Dank u allen trouwens. _/-\o_ Maar het werkt alleen in veilige modus. :? Ik zit dan natuurlijk in de gebruiker administrator. Dan zien de PC's elkaar wel. Maar als ik de PC's normaal start, dan zie ik geen administrator. Hoe kan dit en hoe los ik dit kleine probleem op? Ik wil dus inloggen onder administrator in normale modus.
Pagina: 1