Toon posts:

[Beamer] Voor in een kasteel

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gevraagd om een beamer te installeren in een kasteel, maar ik vind dit nogal lastig. Op zich heb ik redelijk wat ervaring met deze doosjes, maar ik heb er nog nooit één gekocht.

Het probleem:
Er moet een beamer in een kasteel worden geïnstalleerd voor presentaties en heel af en toe een filmpje. De beamer mag niet echt opvallen in het interieur en kabels trekken gaat lastig. Het apparaat is in het beheer van één persoon, maar ervaring leert dat veel mensen (zonder verstand) toch aan de gaan apparaten zitten. Degene die het apparaat beheert is niet al té handig met apparaten.. des te minder instellingen en knopjes hoe beter.
De beamer zal aan het dak moeten worden gemonteerd. Het dak van de zaal is ongeveer 4,5 meter hoog. De dichts bijzijnde locatie om een laptop of videorecorder te installeren is ongeveer 15 a 20 meter verderop.

Een overzicht van de ruimte:
Afbeeldingslocatie: http://www.brediusstichting.nl/images/Bibliotheek_6.jpg

Er hangt al een projectiescherm bij de achterste kastenwand, deze kan naar beneden getrokken worden (daarom niet te zien op de foto).

Wat ik in gedachten had:
Ik zat te denken aan een DLP beamer omdat de ruimte is behoorlijk donker te maken is. Er zal veel meer gepresenteerd worden dan naar een filmpje worden gekeken, contrast is 10x belangrijker dan af en toe een regenboog effectje. 1024x768 lijkt me genoeg voor een filmpje en een presentatie. De levensduur van de lamp hoeft niet extreem lang te zijn, er zal ongeveer 1 á 2 keer per maand gedurende een uur van de beamer gebruik worden gemaakt. 300 uur per jaar is echt het maximum.

Wat ik nog wil weten
Hoe kan ik ervoor zorgen dat elke randdebiel een laptop of videorecorder draadloos kan aansluiten?
Heeft iemand een idee welke beamer geschikt zou kunnen zijn?

Alvast bedankt :)

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
kun je niet iets doen met zon setje als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.marmitek.nl/en/pictures/9380.gif
http://www.marmitek.nl/en...hp?subgroep=4&product=164

Ze hebben er nog wel meer varianten

Dit setje kun je gewoon aansluiten op je beamer. Er zit namelijk een gewone A/V input op. Of het S-video of tulp is dat weet ik niet.

[ Voor 24% gewijzigd door badkuip op 21-06-2004 20:59 ]

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:38

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Erikjebaldie schreef op 21 juni 2004 @ 20:55:
kun je niet iets doen met zon setje als dit:

[afbeelding]
http://www.marmitek.nl/en...hp?subgroep=4&product=164

Ze hebben er nog wel meer varianten
Please dont......

Mijn ervaringen met dit soort setjes van Marmitek zijn ronduit slecht...ik had al storing als er iemand tussen de zender en ontvanger door liep.
Ik denk dat je toch een oplossing met draden moet gaan verzinnen

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Tsja, zo'n draadloos videosetje is niet echt foolproof. Er kan van alles mis mee gaan, storingen etc. En dan nog de mindere beeldkwaliteit.....

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:10
Nee alsjeblieft geen marmitek verbinding. Is het toevallig een optiejk om de beamer op een karretje te plaatsen samen met andere apparatuur zoals video? Je hoeft je dan alleen druk te maken voor een aansluiting op het stopcontact en je grijpt niet in de bestaande situatie in. Er moet natuurlijk wel een goed afgesloten (niet te vochtige) ruimte zijn waar je de spullen op kan slaan. Het is maar een idee, het is iig veel gemakkelijker.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Als ik naar de foto kijk, kan je langs de balken van dat plafond perfect kabels plaatsen. Je zet ze in de hoek van balk en plafond. Er rond doe je een dun kabelgootje en die schilder je bruin (kleur hout). Op zich (ok, het is knoeien) zou je ff kunnen proberen een stuk UTP van 15m te nemen en daar al de aders van gebruiken om de verbinding te maken (S-video of gewoon (gele fishe, naam kwijt). Ohja, dat van die UTP zal 90% niet werken met kwali verlies, maar andere meningen hierover zijn welkom. En als het werkt, heb je een dun kabeltje.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

waarom niet in een speciale tafel zoals die worden gebruikt voor CRT projectoren

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat ik nu ga vertellen is zo in me op gekomen dus er kunnen nog wat haken en ogen aanzitten :)

- Wat als je nu zorgt dat je een klein pctje bij die beamer plaats (denken aan een oude laptop of misschien een klein barebone systeempje).

- Zorg hierna voor een pc op de plek waar degene de beamer wil bedienen

- Zorg voor een draadloos netwerk met de pc die aan de beamer verbonden is (11mbit opzich genoeg)

- Maak een snelkoppeling op de pc waar de meneer achter staat voor de presentatie met Beamer. Dit is eigen een Vnc/terminal service sessie naar de laptop toe

- Laat hem inloggen met zijn eigen account.

- En tada hij kan bij zijn eigen Home dir en kan zijn presentatie opstarten.

Spullen die je hiervoor moet kopen zijn:

- 2 oude pc's
- Beamer
- 2 draadloze nics (via adhoc)
- 1 extra nic naar het vaste netwerk of ook draadloos?

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 21-06-2004 21:56 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is dit handig om te weten :)

Het kasteel kan worden gehuurd, de stichting waar de beamer voor wordt gekocht huurt af en toe het kasteel af voor vergaderingen en bijeenkomsten. Nu werken ze nog met een los karretje waar een beamer of projector op staat, maar dit alles is gewoon aan vervanging toe.

De beamer moet echt aan het plafond komen. Op deze manier is het wat minder inbraak gevoelig en voorkom je dat andere mensen die het kasteel afhuren gebruik gaan maken van de apparatuur. Elke keer de beamer opnieuw opstellen is ook niet handig, de meeste mensen zijn > 60 jaar... en dan is zelfs een stroomdraadje al lastig.

Eigenlijk moet ik gewoon een zwarte onopvallende doos aan het plafond hebben hangen dat goed beeld geeft met zo min mogelijk opties. Het liefst heeft hij alleen een AAN/UIT knop en een composiet draadje om in de video of laptop te prikken.

Tenslotte heb ik de verbinding tussen beamer - video/laptop toch het liefst draadloos.... alleen is eenvoud ook hier een vereiste én mag de zender op het plafond niet echt opvallen. Die Marmitek zijn echt te lelijk met zo'n grote schotel :|

Je ziet, veel wensen... daarom vind ik het ook zo lastig :)

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik werk al een tijdje bij HP support,

We hebben 2 DLP's ( eigenlijk 3 ) die aan je eisen voldoen...

De MP3130, met SAM ( Smart Attachment Module ) die hem geschikt maakt tot wireless lan met een Compacflash adapter wireless 802.11b die zo in de SAM module past.

En dan is er nog de XP8010 ( of de XP8020 )

De XP8010 is een grotere projector dan de MP3130 en wordt standaard geleverd met de SCM ( Standard Connectivity Module ) en dan kan je er optioneel een ACM bij kopen ( Advanced Connectivity Module ) de ACM heeft ook 2 Compactflash slots die een wireless Compactflash kaart ondersteunen op 802.11b ( De G standaard wordt officieel niet ondersteund, maar ik heb een werkende configuratie gezien )

De XP8020 is een betere versie van de 8010, meer lumen en standaard al de ACM meegeleverd.

Houdt er rekening mee dat als je een filmpje wilt laten zien dat je met Wireless lan, of zelfs met de Wired lan geen optimaal beeld hebt, ik praat uit ervaring met beide modellen projectoren en over beide aansluitmogelijkheden. ( de wired variant is 100mBit en zelfs dan krijg je door een of andere bottleneck geen vloeiend beeld! )

De projector is gemakkelijk in gebruik, en er zijn weinig instellingen aan te doen, een aan en uit knopje, een menu knop, en een 4 punts druktoest met een OK button. Zo zien ze er allemaal uit ongeveer.

Epson heeft ook Wireless beamers, in de tijd dat ik daar nog zat was dat niet zo, maar ten tijde van mijn trainingen over de bovenstaande modellen hebben we een concurrerende overview onder ogen gehad en daar stond een Epson beamer bij die ook wireless lan ondersteunt...

Als je zeker wilt zijn van goed werkende configuratie kan je je laten adviseren door bijvoorbeeld www.happyview.nl of www.presentationpartner.nl
1 van beide is de distributeur, maar ik haal ze altijd door elkaar :P.

Freelance tweaker

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 22:01:

Tenslotte heb ik de verbinding tussen beamer - video/laptop toch het liefst draadloos....
Wireless video streamen is moeilijk met een projector, op 2 PC's met 802.11g moet het makkelijk kunnen, zoals je kan zien hierboven een post met mijn persoonlijke ervaring met Wireless lan. Projectoren is een andere techniek dan een PC, en het is ook geen zwaar rekenwonder en dat is meestal de grootste bottleneck om een goede stream tot stand te brengen.

Je zegt dat je het makkelijk wilt houden voor de oudelui, dan zou ik kiezen voor een langere maar wel van goede kwaliteit S-Video Kabel voor videobeelden en optioneel de wireless nemen voor presentaties, let wel dat die oudelui liever een kabel aansluiten dan dat ze met wireless lan zitten te prutsen. :P.

[ Voor 12% gewijzigd door D-Devil op 21-06-2004 22:09 . Reden: stukje extra info ]

Freelance tweaker

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Als je em nu gewoon met een lange DVI aansluit is het zo opgelost :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Desolation Angel schreef op 21 juni 2004 @ 22:11:
Als je em nu gewoon met een lange DVI aansluit is het zo opgelost :)
LEZEN!!! B)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

je kunt toch gewoon zoiets monteren in een afdekplaatje die over een wandcontactdoos zit. Buiten dat de mensen alleen hun svhs kabeltje erin hoeven te pluggen (en natuurlijk geluid, als dat nodig is), ziet het er ook nog erg mooi uit.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51

Jag

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 22:41:
je kunt toch gewoon zoiets monteren in een afdekplaatje die over een wandcontactdoos zit. Buiten dat de mensen alleen hun svhs kabeltje erin hoeven te pluggen (en natuurlijk geluid, als dat nodig is), ziet het er ook nog erg mooi uit.
Zo zou ik het idd ook doen. Gewoon kabels gebruiken, lijkt me makkelijker in gebruik dan een wireless lan waar je waarschijnlijk toch wel een keer problemen mee gaat krijgen.
Gewoon een DVI of VGA kabel voor presentaties en een svideo en composite video voor andere bronnen dan een pc. Idd gewoon netjes de aansluitingen in de muur verwerken icm met een dun kabelgootje. Lijkt me een hele nette, goed werkende en simpele oplossing. En gewoon bekabeld is voor het beeld gewoon het beste (of je moet een wireless lan hebben met genoeg bandbreedte).

Verwijderd

Jag schreef op 22 juni 2004 @ 00:05:
[...]
Zo zou ik het idd ook doen. Gewoon kabels gebruiken, lijkt me makkelijker in gebruik dan een wireless lan waar je waarschijnlijk toch wel een keer problemen mee gaat krijgen.
Gewoon een DVI of VGA kabel voor presentaties en een svideo en composite video voor andere bronnen dan een pc. Idd gewoon netjes de aansluitingen in de muur verwerken icm met een dun kabelgootje. Lijkt me een hele nette, goed werkende en simpele oplossing. En gewoon bekabeld is voor het beeld gewoon het beste (of je moet een wireless lan hebben met genoeg bandbreedte).
ik zou die VGA kabel dan gewoon schrappen omdat je dan wel kwaliteit verliest geloof ik (over zo'n 2 meter). Daarbij heeft elke laptop wel TVout... (ok, ok niet allemaal)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51

Jag

VGA is eigenlijk altijd beter dan de tv out, en ook niet zo'n beetje ook. Lange VGA kabels is geen probleem, zo lang je het niet overdrijft. Tot 20m is zoiezo niet zo'n probleem en ik heb ook wel veel langere gezien (denk wel 40m ofzo) op mijn werk met hele hoge kwaliteit projectoren en hele grote schermen (6m breed ofzo) met uitstekende beeldkwaliteit. TV out daarentegen is al nauwlijks goed genoeg voor tv, laat staan voor projectie op groot scherm.

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jag schreef op 22 juni 2004 @ 23:56:
VGA is eigenlijk altijd beter dan de tv out, en ook niet zo'n beetje ook. Lange VGA kabels is geen probleem, zo lang je het niet overdrijft. Tot 20m is zoiezo niet zo'n probleem en ik heb ook wel veel langere gezien (denk wel 40m ofzo) op mijn werk met hele hoge kwaliteit projectoren en hele grote schermen (6m breed ofzo) met uitstekende beeldkwaliteit. TV out daarentegen is al nauwlijks goed genoeg voor tv, laat staan voor projectie op groot scherm.
40m VGA kabel is wel _ontzettend_ duur...

Verwijderd

wat is je budget eigenlijk want eigenlijk kan alles als je maar geld genoeg hebt.

Wij hebben hier op het werk alles met kabels dat is het meest Fool-proof en
mooi weggewerkt met kabelgoot in de kleur van de muur

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 18:23
Het is alweer een tijdje terug maar ik kwam infocus liteshow tegen. Een draadloze interface... Misschien is het wat als je nog niets hebt....

Zin.

Pagina: 1