Toon posts:

Waarom geen oplaadbare batterij in minidisc?

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In de handleiding van m'n minidisc recorder-walkman staat vetgedrukt het volgende:
"Do not use a rechargeable battery (nickel-cadmium battery etc.)"
Volgens de handleiding mag je alleen maar alkaline-batterijen gebruiken.

Waarom is dat? Kan het kwaad om Ni-MH oplaadbare batterijen te gebruiken?

(edit: er staat 'heen' in de titel, dat moet natuurlijk 'geen' zijn)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 20:09 ]

Verwijderd

De spanning van oplaadbare batterijen is wat lager dan die van Alkaline. 1,5v tegen 1,2v. Maar je kan het gerust proberen. In het ergste geval doet het apparaat het niet... :P

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19
Ik heb een tijd terug ook een Minidisc spelertje gehad ( maar die heb ik door verkocht) en daar had ik altijd oplaadbare batterijen in. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad alleen dan dat hij wat sneller leeg is en de batterij eigenlijk nog wel wat power heeft maar dus net niet genoeg om de md speler te voeden.

Verder heeft het gebruik van een oplaadbare batterij ( die was van sony zelf) nooit enige schade toegebracht aan het apparaat. Maar het kan best zijn dat het buiten het vermogen verschil best wat schade kan toebrengen aan het apparaat

Strava | AP | IP | AW

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:26
kan wel...hij gaat hooguit niet zo lang mee op een batterij omdat de spanning eerder "te laag" is.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Vreemd. Bij mijn md recorder zat standaard een oplaadbare Ni-Cad batterij van 1,2 Volt. Maar die heb ik nooit gebruikt, want op een GP 1800 NiMH speelde hij nog langer. Ik kan me ook herinneren dat in de handleiding stond dat alleen de bijgeleverde oplaadbare batterij of alkaline batterijen mochten worden gebruikt. Maar zulke dingen staan zo vaak in handleidingen...

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ik heb al tijden een R500 van Sony, en gebruik daar alle soorten batterijen in die je kan bedenken, heb nog nooit problemen met het ding gehad. Kan volgens mij dus geen kwaad.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-12 15:14

Sick Nick

Drop the top!

Op die manier dekken ze zich vaak in ja, als het dan kapot gaat is het niet hun schuld. Een beetje goede oplaadbare penlite zal het vaak langer doen dan de meegeleverde batterij in ieder geval.

[edit]

Met mijn oude md, een sony mzg-750 (zo'n ding met radio in de remote). Daar kreeg ik zelfs een oplaadbare ni-cd batterij van sony bij. Ding was 650 mAh dus echt lang kon ik er niet mee spelen, met m'n 2100 mAh van varta doet ie het veeeeel langer.

[edit2]

Over dat verloop, dat is ook logisch. Een gewone alkaline batterij verliest zijn spanning geleidelijk, op een bepaald moment is het gewoon te laag. Een ni-mh batterij houd zijn spanning veel langer vast tot hij echt leeg is en dan valt die ook ineens weg.

[ Voor 65% gewijzigd door Sick Nick op 21-06-2004 22:30 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mijn ervaring is dat 800 mAh AAA batterijen van GP langer meegaan dan de alkaline versies van Duracell (M3).. :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• rimave
  • Laatst online: 16:25
Mhh.. dat heb ik ook wel eens zien staan. Volgens mij in mijn Logitech toestenbord, maar ik gebruik altijd oplaadbare baterijen en heb nog nooit gehad dat een apparaat daar stuk van ging.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

Meestal zal het goed gaan, waarschijnlijk in 99% van de gevallen. Bedenk wel dat er gevallen zijn waarbij het mis kan gaan. De kortsluitstromen in NiCd en NiMh zijn vele malen groter dan van een alkaline battarij. Misschien dat er nog een EE tje langskomt die daar het fijne van weet en kan aangeven in welke schakelingen dat een risico is.

Verwijderd

Topicstarter
De minidisc-speler werkt wel gewoon met een Ni-MH batterij inderdaad.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

we hadden een oude digicam die de batterijen leeg vindt als er nog maar 1.2 volt per batterij uit komt. Zitten er 4 in en je bent er snel doorheen. Oplaadbare batterijen zijn meestal 1.2 ipv 1.5 volt dus dan gaat het vaak niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op 22 juni 2004 @ 02:56:
we hadden een oude digicam die de batterijen leeg vindt als er nog maar 1.2 volt per batterij uit komt. Zitten er 4 in en je bent er snel doorheen. Oplaadbare batterijen zijn meestal 1.2 ipv 1.5 volt dus dan gaat het vaak niet werken.
Voor zover ik weet zijn alkaline batterijen in principe ook 1,2v. Ze worden alleen 1,5 volt genoemd omdat ze in het begin 1,5v afgeven, maar na een tijdje zakt het in en geeft een alkaline-batterij nog maar 1,2v af. Een oplaadbare Ni-MH batterij geeft echter continu 1,2v af en wordt daarom 1,2v genoemd. Ni-MH heeft echter een hoge energie-output (kan dus veel stroom tegelijkertijd leveren) terwijl Ni-Cd een veel lagere output heeft. Misschien dat je in die digicam NiCd oplaadbare batterijen had gestopt? Wellicht dat wanneer je de NiCd-batterijen door NiMH-batterijen vervangt het wel werkt.

Verwijderd

Je kan gewoon oplaadbare 1,5 volt penlites kopen bij je modelbouwwinkel ofzo

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:21
Mijn minidisc van sony werd geleverd met oplaadbare battarij. Sterker nog mijn sony mr-z70 was uitgerust met een interne lader in de speler. Moet dus kunnen lijkt me.

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:28
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 11:43:
Je kan gewoon oplaadbare 1,5 volt penlites kopen bij je modelbouwwinkel ofzo
Volgens mij is het technisch (chemisch) gezien niet echt mogelijk 1,5 oplaadbare batterijen te produceren. Het gaat om het potentiaal verschil tussen de twee gebruikte stoffen (bijv. nikkel en cadmium in NiCD), en dat ligt zo rond de 1,24 volt.
Stoffen die elektronen over kunnen dragen met een verschil dat op 1,5 v ligt bestaan niet of zijn onbruikbaar.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:10
Het probleem zit hem inderdaat in de kortsluitstromen.
Een oplaadbare batterij kan wel 20 ampere leveren en een alkaline batterij hooguit 2 ampere.
Zolang je de batterij niet fout plaatst (+ en -) is er geen probleem.
Anders word het als ze per ongeluk fout plaatst dan is de kans rieel dat de ompool beveiliging aanspreekt en doorbrand.

snameroc

Pagina: 1