Groupware - de toekomst?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben een artikel aan het schrijven over de toekomst van groupware, vooral als je het relateert aan de opkomst van inter- en intranet. Daarom wil ik eens jullie mening weten over een aantal dingen, in de hoop dat er een discussie op gang komt..

- Ik vraag me af of groupware-applicaties als Lotus Notes in de toekomst niet zullen verdwijnen door de opkomst van inter- en intranet? Die laatsten zijn toch een stuk flexibeler en goedkoper, zowel in aanschaf als onderhoud?

- Waarom wordt er nou nog zoveel groupwaresoftware gebruikt, als men ook op internet digitale kantoren zou kunnen inrichten?

- Het gebrek aan beveiliging zou een belangrijk punt zijn om groupwareapplicaties aan te schaffen ten opzichte van internet. In hoeverre is dit aan de orde?

- Je zou veel meer werknemers thuis kunnen laten werken, als ze de beschikking hebben over de goede middelen om met het bedrijf in contact te zijn. Wat vindt men daarvan?

- nog meer ervaringen, en toekomstbeelden zijn uiteraard van harte welkom!!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik denk dat iets als groupware nog steeds een functie heeft, maar meer naar het internet moet richten :-)

Want als je nou eens je email op het werk kan lezen vanaf een pc thuis ( die via VPN contact maakt ) en bij je document op werk kan...zou dat niet perfect zijn.

There is no place like ::1

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
Groupware is vaak goedkoper in aanschaf als dat een bedrijf een heel intranet laat bouwen met dezelfde (nagenoeg altijd minder) functie's.

Tevens is support ook belangrijk. Iets dat je bij Notes wel hebt en bij een self-made product niet hebt :)

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

M.i. zullen groupware en inter/intranet sites steeds meer gecombineerd gaan worden. Denk maar aan Sharepoint server van Microsoft. Daarmee is het al weer een stuk toegankelijker om een site te bouwen met de informatie die je zelf wilt. Er zullen vast meer en meer van zulke oplossingen komen.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:08

Boss

+1 Overgewaardeerd

Waarom zou je nou alles via ee inter/intra net willen laten lopen? Dan zit je vast aan een webbrowser, met alle beperkingen qua interface daarvan.

In een los programma kan je nu eenmaal veel meer dan in een browser. Denk aan speciale controls, lay out mogelijkheden, integratie met andere programma's: lukt je allemaal niet in een browser.

Vandaar.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik vraag me nog even af; wat valt er nou onder groupware? Valt iets als videoconferencing er ook onder? Of telewerken?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:59

McMiGHtY

- burp -

Boss schreef op 21 juni 2004 @ 21:26:
Waarom zou je nou alles via ee inter/intra net willen laten lopen? Dan zit je vast aan een webbrowser, met alle beperkingen qua interface daarvan.

In een los programma kan je nu eenmaal veel meer dan in een browser. Denk aan speciale controls, lay out mogelijkheden, integratie met andere programma's: lukt je allemaal niet in een browser.

Vandaar.
Heb je al wel eens de Exchange Webmail 2003 gezien?
Gewoon rechtsklikken en vervolgens een menu krijgen wat je wilt doen, repley, etc,etc. Gewoon kunnen slepen etc.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

ik vind een forum ook groupware. maar het voornaamste doel is communiceren, samenwerken.

of dat nou in de vorm van een los programma gaat die verbinding maakt naar een server of je browser en php op de server, dat maakt niet echt uit. beide hebben voor- en nadelen
koelkast schreef op 21 juni 2004 @ 21:47:
Ik vraag me nog even af; wat valt er nou onder groupware? Valt iets als videoconferencing er ook onder? Of telewerken?
je zou zelf eens wat research kunnen doen en wat pakketten bekijken en op een rijtje zetten. lotus notes, groupwise, exchange, groove, diverse php baksels.

[ Voor 49% gewijzigd door PipoDeClown op 21-06-2004 22:35 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:08

Boss

+1 Overgewaardeerd

McMiGHtY schreef op 21 juni 2004 @ 21:50:
[...]
Heb je al wel eens de Exchange Webmail 2003 gezien?
Gewoon rechtsklikken en vervolgens een menu krijgen wat je wilt doen, repley, etc,etc. Gewoon kunnen slepen etc.
Op de manier waarop MS dat soort dingen maakt kan je eigenlijk niet meer van een web applicatie spreken. Die dingen staan zo bol van de ActiveX spullen en andere plugin meuk, da's gewoon een programma dat IE als runtime omgeving gebruikt :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

koelkast schreef op 21 juni 2004 @ 19:00:
Ik ben een artikel aan het schrijven over de toekomst van groupware, vooral als je het relateert aan de opkomst van inter- en intranet. Daarom wil ik eens jullie mening weten over een aantal dingen, in de hoop dat er een discussie op gang komt..

- Ik vraag me af of groupware-applicaties als Lotus Notes in de toekomst niet zullen verdwijnen door de opkomst van inter- en intranet? Die laatsten zijn toch een stuk flexibeler en goedkoper, zowel in aanschaf als onderhoud?
Ik denk niet dat dit soort applicaties gaan verdwijnen, hiervoor zullen applicaties komen die steeds meer met elkaar gaan communiceren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld MS Office2003.
- Waarom wordt er nou nog zoveel groupwaresoftware gebruikt, als men ook op internet digitale kantoren zou kunnen inrichten?
Wat bedoel je precies met digitale kantoren?
Ik vind een goed Groupware Pakket eigenlijk ook wel een digitaal kantoor, met de juiste modules kun je alles via een Internetverbinding doen.
- Het gebrek aan beveiliging zou een belangrijk punt zijn om groupwareapplicaties aan te schaffen ten opzichte van internet. In hoeverre is dit aan de orde?
Zodra je met bedrijfsgegevens bezig gaat is beveiliging altijd een hekel punt.
- Je zou veel meer werknemers thuis kunnen laten werken, als ze de beschikking hebben over de goede middelen om met het bedrijf in contact te zijn. Wat vindt men daarvan?
Wat is goedkoper? Een pand huren met alle rompslomp die erbij komt voor zeg 20 man, of voor 20 man een PC en bijvoorbeeld een printer zodat deze mensen thuis kunnen werken?
Er zijn onderzoeken die aantonen dat mensen die thuis werken effectiever zijn.

Als ik een bedrijf zou beginnen en wat mensen in dienst zou hebben zo gaan werken denk ik.
- nog meer ervaringen, en toekomstbeelden zijn uiteraard van harte welkom!!
Wij hebben een klant die alles doet vanaf een MS Sharepoin Portal Server, zowel vanaf zijn hoofdlokatie als vanaf +- 40 kleine bijlokaties. De Portal server staat gecolocate bij IS en alleen op de hoofdlokatie hebben ze een klein servertje staan als DC.

Verder ben ik momenteel aan het rondzoeken naar een Groupware systeem die voor mij voldoende werkt, en kom bij die zoektoch uit bij een aantal Open Source Alternatieven.

OpenGroupware
http://www.opengroupware.org/
(Screenshots: http://www.opengroupware.org/screens/index.html )

more.groupware
http://moregroupware.sourceforge.net/
(Screenshots: http://moregroupware.sourceforge.net/screenshots.php )

PHProject
http://phprojekt.org/

Voor degene die Duits kunnen lezen:
http://www.linux-magazin....ommerzgroupware/komm.html

Meer info over Sharepoint:
http://www.microsoft.com/...int/prodinfo/default.mspx

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Boss schreef op 21 juni 2004 @ 22:59:
[...]

Op de manier waarop MS dat soort dingen maakt kan je eigenlijk niet meer van een web applicatie spreken. Die dingen staan zo bol van de ActiveX spullen en andere plugin meuk, da's gewoon een programma dat IE als runtime omgeving gebruikt :)
Je kunt ook je webmail op je Telefoon bekijken met OWA2003

Verwijderd

Ik denk dat Groupware wel degelijk een toekomst heeft. Echter, ik merk uit de bovenstaande reacties wel al dat het moeilijk is om exact te definieren wat Groupware nu eenmaal is.

Op basis van mijn eigen situatie bij mijn werkgever zal ik een paar voorbeelden geven van Groupware zoals dat bij ons wordt toegepast:

(1) Webex

Dit is een tool om applicatie sharing via het internet mee te kunnen doen. Gezien het feit dat mijn werkgever in 77 landen is vertegenwoordigd ligt het voor de hand dat er regelmatig meetings zijn met mensen op verschillende continenten. Middels webex (gecombineerd met een simpele telefoonconference) kan ik heel gemakkelijk een presentatie geven vanuit mijn kantoor en met een internationaal publiek zonder dat deze hoeven te reizen (ergens ook wel weer jammer, want ik reis zelf wel graag en dat wordt dan ook minder frequent :( ). Met dit pakket heb je dus een heleboel mogelijkheden.

Je kunt ook andere applicaties dan alleen powerpoint sharen, word, excel, visio you name it.. andere kunnen een digitale vinger opsteken en kunnen controle krijgen over de content op het scherm. Een ideale oplossing voor bedrijven die in fysiek gescheiden locaties werken.

Meer info op: http://www.webex.com/

(2) Lotus Notes Quick Place

Deze tool valt formeel onder de online collaboration tools, wat zoveel wil zeggen als een plek op het netwerk waar mensen uit één team maar vanuit iedere willekeurige locatie bestanden kan delen, informatie kan delen, vragen kan stellen, etc.. Ook deze tool is uitermate geschikt voor grote bedrijven waarin veel kleine werkgroepen worden opgericht om projecten uit te voeren en toch de kosten van hardware, software en andere in de hand te houden.

Je richt zo'n QUick Place in, je geeft je groepsleden rechten et voila..online collaboration.

Meer info: http://www-136.ibm.com/de...s/products/teamworkplace/

Echter, bedenk wel dat deze twee tools (en daarmee bedoel ik dan ook alle andere groupware toepassingen) zijn geen vervanging van de gouwe ouwe face to face communicatie. Dat klinkt wellicht triviaal, maar is gebleken één van de grootste struikelblokken te zijn binnen multinationale bedrijven (waaronder die waar Spookster een uurtje of 50 per week voor werkt)..

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Erg mooi voorbeeld van een Virtueel Kantoor dus :P

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Jammer dat deze discussie doodbloed..misschien een klein kickje om te kijken of we hem weer op kunnen starten

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 14:02
Ik denk dat het vooral bij scholen gebruikt kan worden.
Vooral bij projectgebaseerd onderwijs.

Intern in de school kun je met applicaties werken en je documenten centraal opslaan. Maar buiten school heb je die applicaties (meestal) niet tot je beschikking en moet er een web gebaseerde oplossing komen.

let the past be the past.

Verwijderd

SPee schreef op 03 juli 2004 @ 12:51:
Ik denk dat het vooral bij scholen gebruikt kan worden.
Vooral bij projectgebaseerd onderwijs.

Intern in de school kun je met applicaties werken en je documenten centraal opslaan. Maar buiten school heb je die applicaties (meestal) niet tot je beschikking en moet er een web gebaseerde oplossing komen.
However, ook binnen het bedrijfsleven worden deze applicaties frequent gebruikt.

Tijdens mijn afstudeerstage ('98) bij (toen nog) Moret Ernst & Young werd al een Lotus Notes quickplace gebruikt met name bedoeld voor informatie uitwisseling (vitaal voor consultancy bedrijf).

Nu, bij mijn huidige werkgever DSM, wordt ook een aantal groupware applicaties gebruikt en wel de drie (of waren het er twee) die ik in mijn eerdere post ook al noemde.

Je hebt gelijk als je stelt dat het met name bij projectwerk wordt ingezet maar dit is niet persé noodzakelijk. Ook voor een regulier draaiende afdeling kan groupware succesvol worden toegepast om de primaire processen te ondersteunen.

De afdeling waar ik nu werk (Business Information Management) bestaat uit 7 mensen waarvan er 4 in Europa werken, 2 in Brazilië en 1 in de VS. Verschillende locaties, verschillende tijdzones, afijn, het maakt het er allemaal niet gemakkelijker op.
Middels ons intranet (waar wij toegang hebben tot een quickplace) wisselen wij documenten uit en discussiëren wij over zaken die geen face-to-face overleg nodig hebben. Ook wordt deze quickplace gebruikt als startpunt voor de maandelijks terugkerende werkoverleggen waarbij de remote werkende collegas via een telefoonconference inbellen. Al met al, groupware ondersteund dus ook reguliere werkprocessen.

Naar de toekomst kijkend zie ik een trend die lijkt op een toenamen van het gebruik van grouware. Dit wordt met name gestuurd door het moeten snijden in kosten en zo'n groupware systeem is nog altijd heel wat goedkoper dan het moeten heen en weer reizen tussen de verschillende continenten ( :( en da's natuurlijk wel jammer want Spookster reist wel enorm graag).
Pagina: 1