HTML invoeren in bestaand scherm

Pagina: 1
Acties:

• livingtale
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09-2021
Ik wil binnen het bestaande venster via een script een heleboel HTML oproepen.
Aan het eind van dit bericht waarom ik dat wil (ik heb gemerkt dat voor veel reageerders dat niet relevant is, vandaar die info achteraf)

Ik doe dat nu via een write opdracht.
Volgens mij moet er een efficiëntere methode zijn.
Immers:
  • met write moet je alles corrigeren (immers: “ binnen een javascript string is niet toegestaan) mijn codes worden zo natuurlijk helemaal onleesbaar binnen Homesite, het programma dat ik gebruik, want het is geen HTML meer maar javascript en tevens is het erg onhandig, want de HTML bestaat al (staat in bestanden).
Voor het oproepen van een document kun je write niet gebruiken. En location opent een nieuw venster... en dat is niet de bedoeling
Maar hoe ik ook zoek in mijn boeken, een opdracht die een document opent binnen het bestaande venster (en die ik dus kan sturen met een "if" "else if" opdracht) kan ik niet vinden.

Wie weet raad,
groetjes
Rein

Het onderliggende probleem
Voor mijn site is het belangrijk dat er bij een aantal pagina’s rekening gehouden wordt met verschillende schermresoluties. De kleinere resoluties geven de pagina erg slecht weer. Ik heb een script dat goed draait. Alleen 1 groot bezwaar: het moet in een apart bestand gezet worden. Dat betekent dat er nooit teruggesprongen kan worden in de browser, want je wordt via dat bestand onmiddellijk weer teruggeleid naar de huidige pagina. En met write is veel HTML eigenlijk ondoenlijk
Vandaar dat ik HTML wil oproepen binnen het bestaande scherm (en niet door een nieuw scherm te openen, want dat veroorzaak je hetzelfde probleem)

rein van der meij

Verwijderd

zoek eens op dhtml, dom (document object model) scripting, maar eigenlijk adviseer ik je gewoon een site te bouwen die op alle resoluties goed leesbaar is. Je moet wel een heel apart design hebben als dat niet mogelijk is

• livingtale
vind je deze pagina zo uitzonderlijk?
http://www.livingtale.nl/hier-entertainment.html
Op kleiner scherm is hij absoluut niet meer te lezen
en de kleine versie op groot scherm in mijn ogen erg lelijk:
www.livingtale.nl/entertain1-inhoud.html
rein

rein van der meij

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vind die pagina bijzonder uitzonderlijk. Grote letters (als ik slecht kan lezen zet ik het font in mijn browser wel groter). Bijzonder weinig inhoud dat alleen op een hoge resolutie leesbaar zou worden. En hij is lelijk :*)

Ik zou je ook aanraden er toch wat meer werk in te steken zodat het gewoon op alle resoluties (groter dan bijvoorbeeld 800x600) werkt.

Verder begrijp ik je vraag helemaal niet, maar lijkt de helpende hand die mophor aanreikt wel handig. Waarom zou dat niet kunnen?

Noot: de 'In volgelvlucht' pagina is daarentegen wel redelijk. (Niet mooi, maar goed, daarover kan ik niet klagen, want ik kan zelf ook niets moois maken ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door Sendy op 23-06-2004 18:32 ]

Verwijderd

ik denk dat een dergelijk design best schaalbaar opgezet kan worden, desnoods zet je de boel vast op 800 px breedte, viewports breder dan 1024 komen toch zelden voor.

Overigens: je site is brak in ff, je scripts doen het niet en als ik zo een snelle blik op de HTML werp of laat werpen dan kan daar ook nog een hele berg aan bijgeschaafd worden

• livingtale
Beste mophor (en sendy).
Later wil ik graag reageren op jullie commentaar.
Eerst echter even de validation waarvan je de link gaf (laat werpen).
Ik heb op deze pagina een script gebruikt gemaakt door anderen. Ik heb dat niet alleen overgenomen (en op maat gemaakt natuurlijk), maar dat ook gekopieërd.
Nu zijn het juist de kopieën die niet goedgekeurd worden.
Dit is het (versimpelde) script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<input type=button name="add" style="position:absolute;top:0;left:300;">
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Begin
function ax()
{add.value="opvallend?\n\n"
add.style.height=420
add.style.width=400
}
function ay()
{
add.value=""
add.style.height=0
add.style.width=0
}
// End -->
</script>

Het enige wat ik heb veranderd, is de name van input (in sop), en waar die vermeld stond in het script daardoor vervangen (add door sop dus).
Alleen de eerste regel sop.value=" xx " geeft de validator aan als fout.
Ik zie niet wat ik fout doe.
Wie helpt?
Rein

rein van der meij

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46

crisp

Devver

Pixelated

Je gebruikt non-standaard characters, en je geeft niet eens een character-encoding op. Als ik een character-encoding forceer zal je zien dat er nog wel meer mis is.
Daarbij maak je gebruik van scripts die alleen in IE zullen werken, en gebruik je geen maat-aanduidingen in je CSS - iets waar alternatieve browsers niet goed tegen kunnen ;)

Intentionally left blank

• likkepot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Ik vond hem al rommelig in Opera :)
of ligt dat niet aan de browser
Ik zou je design aanpassen; een duidelijke menu structuur is een must. Je moet lekker kunnen navigeren en dat mis ik een beetje.
Ellenlange pagina's met teksten trekt niet, probeer te splitsen. etc.

Gewoon een tip :Y)

nikszolekkeralss.exe

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 22:13

Spruit_elf

Intentionally left blank

ik sluit me aan bij het eerder gezegde. de enige reden dat je site op verschillende resoluties slecht toegankelijk word is omdat ie slecht is opgebouwd en omdat IE erg slecht is als het gaat op positionering. wat jij wil hebben is simpel zo te maken zonder dat het in verschillende resoluties door elkaar gaat lopen

tip: wat jij met javascript probeerd te bereiken in IE kan je met css2 in alle andere browsers
en dmv IE7 waarschijnlijk ook in IE
zoek eens op .hover icm display: none;
ben je gelijk van het javascript probleem af en het zorgt ervoor dat je site makkelijker stijlbaar is en toegangkelijk voor alle browsers
Dit is namelijk wat iemand met een non grafische browser zal zien.

zelfs met javascript is display:none geen gekke optie, je hebt dan immers alle content al in je html doc staan het enige dat je met javascrript moet doen is dan display: none in display: block te veranderen en het werk met ie

tip2:loos die popup, popups zijn slecht, zeker als ze door een onmousover getriggerd worden
weet je zeker dat je niet zonder kunt?
ik neem aan dat dit een site is die klanten moet trekken en om eerlijk te zijn vind ik zelf die popup erg storend en amateuristisch

verder moet ik wel zeggen dat ik (als ik ehm in IE bekijk) het een grappige/leuke site vind die waarschijnlijk wel bij het bedrijf past. maar probeer aub iets meer met standaarden te gaan werken en minder met javascript vervanging voor css ed. want gelet op de code alleen gruwel ik ervan, sorry.

[ Voor 22% gewijzigd door Spruit_elf op 28-06-2004 12:18 ]

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

• livingtale
Beste crisp en mrcactus,
Het duurde even voor ik begreep wat je met non-standaard characters bedoelde, maar volgens mij bedoel je tekens als ' en é.
Ik weet dat je die vervangen kunt door
code:
1
&eacute;

Aldus gedaan, maar dat wordt dus niet gepakt door de browser.
En mijn simpele ' en é dus wel.
Dus waarom zou ik ze dan moeten veranderen.....
en als dat zou moeten ... waarom
En dat geldt voor een heleboel van jullie opmerking over correcte codes.
Als ze werken, waarom dan ze veranderen?
Ik begrijp dat jullie als "professionals" er van gruwen, maar mijn klanten lezen geen HTML. Ik heb de validatie nagekenen (nog niet grondig moet ik zeggen) en zie alleen maar correcties die zo ook in handboeken staan (en in ieder geval dus werken). In veel gevallen begrijp ik niet eens wat er fout aan is.

En nog een puntje: ik ben maar een amateur en kan geen professional betalen.
Dat betekent via handboeken en trial and error aan het werk.
Daarom heb ik ook de keus gemaakt om voor een enkele pagina (deze dus) zeker te weten dat het bij IE4+ werkt (en volgens mij ook bij Nestscape -behalve marquee) en dus een risico te lopen met andere browsers; alle andere pagina's zitten simpel in elkaar en zouden altijd moeten werken. De statistieken van de site geven ook andere browsers dan IE niet meer aan, dus zo verwaarloosbaar klein is het aantal van mijn klanten gewirden dat een andere browser gebruikt (ook voordat ik de bewuste 'probleempagina' heb ingevoegd!).
En hoeveel klanten hebben een non-grafische browser? (geen idee wat dat is overigens).
En nogmaals: voor IE4+ werkt alles naar behoren volgens mij.

De opmerking over CSS2 wil ik zeker ter harte nemen. Ik heb maanden lopen zoeken naar informatie voor een flexibele positionering, maar nooit antwoord gekregen (voor ik deze site via mijn zoon ontdekte). Op een gegeven moment ben ik maar gaan roeien met de riemen die ik heb. En om nu alles weer opnieuw te doen, en ook weer een nieuwe taal te leren... Ik ben bekend met CCS en heb dus geen flauw idee hoe je met ccs een flexibele positionering kan realiseren.

Over het idee van die popups:
Mijn site is voor mijn klanten zeer informatief. Daarmee ben ik bijzonder en win ik veel klanten. Daarvan krijg ik veel positieve feedback.
Alleen: voor sommige is het te veel. Daarom heb ik een nieuwe stratpagina ontwikkeld:
www.livingtale.nl
Deze geeft een drieweg-keuze.
direct door naar een verzameling links voor de snelle klikkers (de oude openingspagina)
en twee 'uitleg' pagina's voor twee takken van het bedrijf: amusement en professioneel, om ze stap voor stap op weg te helpen.
Het gaat nu om die eerste pagian: de amusement hulp pagina waarover iedereen heen valt.
Ik wilde die wat speels en met name de klanten niet overdonderen met informatie/teksten.
Als ze het leuk vinden om elementen van onze spelen te ontdekken, doen ze dat met de pop-ups. Als ze dat niet willen gaan ze door naar "herkenbaar" die de links geeft naar dezelfde informatie, of naar de hulptekst met links onder aan de pagina.
Dus: als de pop-ups je irriteren, sla je ze over.
En .... waarom zijn pop-ups niet professioneel?
Met deze info: vinden jullie het dan nog steeds bagger?

En welke scripts werken niet en waarom niet? Bij mij werkt alles perfect.

rein van der meij

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb je nieuwe pagina ook eens bekeken, en deze is zeer zeker beter dan de pagina die je eerst linkte (http://www.livingtale.nl/hier-entertainment.html). De pagina is niet te groot voor mijn browser. Echter, de pagina die ik krijg als ik op 'entertainment' klik, is veel te groot. De 'professional' pagina lijkt me daarentegen weer prima; waarom zouden mensen thuis grotere letters willen en een grotere browservenster gebruiken?

Een kleiner probleem met de index pagina is dat er mijns inziens te veel beweegt als ik met de muis beweeg. Het kadertje Entertainment wordt groter als ik met mijn muis erover ga. Ik verwacht dat ik op de subcategorien 'theater aan tafel' en 'personeelsfeesten' kan klikken, maar deze verdwijnen (zeer traag, waarschijnlijk door het gebruik van slechte javascripts).

Ook denk ik er nu aan de <marquee> tag ongedaan te maken, want ik vind het bijzonder irritant. Die uitleg moet toch niet nodig zijn? En ik vind de pop-up (ik ken alleen de muziek pop-up. Geluid heb ik echter niet in mijn browser, en wil ik ook niet) ook irritant; maar goed het is _jouw_ pop-up ;)

Ik kan je (als zoveelste) ook aanraden met stylesheets (=CSS) te gaan werken. Begin eenvoudig met een tutorialtje op http://www.w3schools.com/css/default.asp. Koop daarna een boek, dat leest een stuk eenvoudiger.

Een laatste on-topic tip:
Als ik een location.replace("webpagina.html") doe dan opent de pagina in hetzelfde window. Verder lijken de andere symptomen erg op het gebruik van verkeerde refreshes. Kijk eens op http://rotzorg.org/~sgr/GoT/livingtale/ , daarop staat een link met een javascript refresh, waarop de back-knop prima werkt. Je mag de source jatten :+

edit:

Hmm, vage 404 errors. Ik zal eens kijken. Ah, vage comma die verkeerd geparset wordt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Sendy op 29-06-2004 19:56 ]

Pagina: 1