Toon posts:

BIOS update noodzakelijk bij OC-ing?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet GOT people! :+

Ik ben het overklokken aan het bestuderen en heb al aardig wat research gedaan en wat navraag gedaan bij vrienden. Ik heb echter een aantal kleine vraagjes, waarvan ik hoop dat iemand die voor mij kan verhelderen.

Mijn huidige Systeem:

ASUS P4PE mobo
P4 - 2.4 GHz CPU
Club3D - Radeon 9700 VK
512 MB PC2700 DDR333 mem

Nieuwe VK en CPU (3.06) zijn onderweg, maar de vraag is:

Als ik een P4 - 3.06 GHz met een 533 MHz FSB wil overklokken, heb ik dan een BIOS update nodig? De update zou mijn mobo zodanig updaten dat ie van 533 naar 800 MHz FSB ondersteuning gaat. Do I need it? Aansluitend, als ik bv een 800 MHz FSB CPU overklok op een mobo dat 800 FSB ondersteunt, run ik hem dan niet out of spec? waarom zou ik een BIOS update nodig hebben met een 3.06 - 533 FSB CPU op een dito FSB mobo? Of is dit relaxter, als het aankomt op OC-ing?

Nog een vraagje m.b.t. de BIOS update: Als ik een BIOS update uitvoer, ondersteunt mijn mobo dus 800 MHz FSB. Wat verandert er in de BIOS zelf? Ik heb begrepen dat een 800 MHz FSB CPU een Vcore heeft van 1.525V itt 1.5V met een 533. Veranderd een update daar iets aan?

Tweakers, bedankt voor jullie aandacht. Ik besef dat het misschien simpele vragen zijn, maar jullie zouden 2 beginnende OC-ers een flink eind op weg helpen. Our thanks. _/-\o_

Verwijderd

Als het een 533fsb mobo is, en ook een processor, ga er dan maar van uit dat je de 800mhz fsb met standaard oc niet gaat halen, plus dat je moederbord de 800fsb waarschijnlijk niet ondersteund.

Van de asus site:
SFS (Stepless Frequency Selection) from 100MHz up to 200MHz at 1MHz increments
533+200=733

Maar dat trekt je cpu toch niet denk ik..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 17:09 ]

Verwijderd

OC is all about running out of specs. Een bios-update kan noodzakelijk zijn, als je bios de beperkende factor in je OC is. Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Soms gaat een oudere bios harder dan een nieuwe, maar de nieuwe ondersteunt vaak opties die voor een stabiele OC gewenst zijn. Gewoon kijken hoever je komt met je huidige bios.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties guyz. Ik ga de 800 zeker niet halen met een 533 CPU. Volgens overclockers.com is 3.6 een gemiddelde, wat haalbaar is met een 3.06, maar ik denk dat ik met 3.4/3.5 genoegen zou nemen. 200 MHz lijkt me idd erg veel, ik mik op een verhoging van zo'n 40 MHz. Of ik daarvoor die update nodig heb is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat ik het advies opvolg en het gewoon eerst eens probeer met mijn oude bios. Updaten kan nog altijd.

Thank ye, guyz. Het is een mooi iets, dit forum. :+

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, mocht iemand nog iets toe te voegen hebben, dan hoor ik het graag. Kan elke tip gebruiken. Ehh, als ik met mijn huidige systeem (zie boven) zou willen OC-en, doe ik er dan verstandig aan die bios update nou te halen of niet? Last question for now guyz, I promise. :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zijn tips te over in de FAQ van dit subforum B)

• DeSire
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
Een bios flash is wel aan te raden ja, meestal zorgt het voor een goede prestatie winst. Oc-en doe je dus ook om prestatie winst te boeken, dus een bios flash is altijd handig :), verder kan een bepaalde bios vaak ook wat voor betere overclock results zorgen. :) Ook kan een bios natuurlijk invloed hebben op de stabiliteit van je systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door DeSire op 22-06-2004 10:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ach ach, tijdje afwezig geweest. Ik weet dat deze topic weer helemaal bovenaan gaat komen te staan, maar wou toch ff bedanken. Vind het zo lullig anders. Dusss, muchas gracias amigos ;)

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 17:09:
Als het een 533fsb mobo is, en ook een processor, ga er dan maar van uit dat je de 800mhz fsb met standaard oc niet gaat halen, plus dat je moederbord de 800fsb waarschijnlijk niet ondersteund.

Van de asus site:
SFS (Stepless Frequency Selection) from 100MHz up to 200MHz at 1MHz increments
533+200=733

Maar dat trekt je cpu toch niet denk ik..
De nieuwe versie van het moederbord ondersteunt dus wel de 800Mhz FSB. De eerste versies onofficieel meestal ook wel :)

De Bios werkt werkt het met de fsb frequentie, niet met de quad-pumped versie ervan. Als je een effectieve 533bus gebruikt, moet je hem dus op 133 instellen, als je hem op 200 instelt gebruik je een 800Mhz bus.
Ik heb het zelfde moederbord en dat draait op een 160(*4) bus. Ohja, met CPUFSB (progje dus) kan je vanuit windows je CPUFSB overklokken, hoef je dus veel minder te rebooten enzo, misschien ook handig voor jou?

[ Voor 9% gewijzigd door Luxx op 12-07-2004 16:13 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

DeSire schreef op 22 juni 2004 @ 10:47:
Een bios flash is wel aan te raden ja, meestal zorgt het voor een goede prestatie winst. Oc-en doe je dus ook om prestatie winst te boeken, dus een bios flash is altijd handig :), verder kan een bepaalde bios vaak ook wat voor betere overclock results zorgen. :) Ook kan een bios natuurlijk invloed hebben op de stabiliteit van je systeem.
Wie heeft je dat wijs gemaakt? Alsof een bios update altijd goed is..

TS:
Nee, een update is niet noodzakelijk. Test gewoon eerst met deze bios en probeer daarna pas andere. Lees ook wat er veranderd is in een update.
Pagina: 1